Modern elektrikli ulaşım sistemlerinde elektrikli otomobillerin enerji bakımından değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Ural, Atıf | |
dc.contributor.author | Kuşdoğan, Şule | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:16:03Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:16:03Z | |
dc.date.submitted | 1994 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/422428 | |
dc.description.abstract | MODERN ELEKTRİKLİ ULAŞIM SİSTEMLERİNDE ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLERİN ENERJİ BAKIMINDAN DE?ERLENDİRİLMESİ Şule KUŞDOGAN Anahtar Kelimeler: Elektrikli otomobiller, enerji sistemleri, tahrik düzenleri, çevre, sonuçlar. özet: Cağımızda çevre kirliliği ve petrole bağımlı yakıtların tükenmekte olması, yarının taşıtları için farklı ve yeni çözümler aranmasını gerektirmektedir. Elektrikli otomobiller, çevre sorunları bulunan yoğun yerleşim bölgelerindeki ulaşıma alternatif bir çözüm olacaktır. Yakın bir gelecekte, elektrikli otomobillerin şehir dışı uzun yollarda klasik otomobillerle rekabet etmesi beklenmektedir. Kullanılacak olan elektrik motoruna gelince, bu motorun hem yüksek randıman vermesi, hem de havaya hiçbir kirletici madde salmaması gerekmektedir. Elektrikli taşıtlarda, iletim düzeni, içten yanmalı motorlu tip taşıtlara göre çok daha basittir ve bu birçok avantajlar sağlamaktadır. Böylece taşıtlar bakım gerektirmeden uzun mesafelerde kullanılabilir, üstelik enerji kaybı sadece dişli sistemiyle sınırlı kalmaktadır. Bunun sonucu olarak motorun enerji randımanı bir içten yanmalı motorlu tip taşıtınkinden '/. 80 üstündür. Elektrikli otomobillerin tahrik düzenlerinde, hem doğru akım motoru, hem de alternatif akım motoru kullanılmaktadır. Doğru akım motoru daha basittir, ama fazla bakım gerektirmektedir. Alternatif akım motoru ise, özel bir bakım yapılmaksızın uzun bir mesafe kullanılabilir; buna karşılık elektronik sistemi daha karmaşıktır. Günümüzde, özellikle daha hafif ve daha az yer tutan bataryaların yapımı üzerinde çalışılmaktadır. Bataryaların gözönüne alınması gereken en büyük niteliği, elektrikli otomobili yüksek hızla uzağa götürmek; bataryanın ağırlığının mümkün olduğunca az ve fiyatının düşük olmasıdır. Yapılan teknik değerlendirmelerin sonuca göre; elektrikli otomobiller, günümüzde seri olarak imal edilebilecektir. Gelecekte, çevre sorunları ve batarya teknolojilerindeki gelişmeler de bu yöndeki çalışmalara teşvik sağlayacaktır. Uzun vadede tek seçenek, elektrikli otomobillerdir. Yapılan bu çalışmada, ilk defa olarak elektrikli otomobiller ile ilgili çok geniş bir literatür araştırması gerçekleştirilmiştir. Bilimsel bir etüd sonucunda, elektrikli otomobillerin enerji ve tahrik sistemleri diğer ulaşım sistemlerininkileriyle karşılaştırılmış ve geleceğin ulaşım aracı olan elektrikli otomobilin teknik, ekonomik ve ekolojik bakımlarından üstünlükleri kanıtlanmıştır. Bu çalışma, çok yakın bir zamanda ülkemizde de başlayacağına inandığımız elektrikli ulaşım aracı üretimine başlayacaklara, ilk bilimsel katkıyı sağlayacaktır. | |
dc.description.abstract | THE EVALUATION OF THE ELECTRICAL CARS IN TERMS OF ENERGY IN THE MODERN ELECTRICAL TRANSPORTATION SYSTEMS Şule KUŞDOSAN Key Words: Electric cars, energy systems, propulsion systems, enviroment, results. Abstracts In the 21s* century, the enviromental pollution and shortage of dependent fuel petrol, requires new solutions for the future's vehicles. The electric cars will be alternative solution for the transportation in the metropolitan cities which have enviromental problems. In the near future, it's expected that electric cars will compete with conventional cars on the highways. When we think of the engine that is to be used, it should give maximum efficiency and at the same time it shouldn't emit poisonous gases to the atmosphere. In electric vehicles, transmission is simpler than in internal combustion engines and it has a lot of advantages. So, the cars can be driven safe for long distances without any technical control. In addition, the loss of energy is limited to gear system. As a result, the energy efficiency of the engine is 80% more than an internal combustion engine. Both d.c. and a.c. engine are used for the electric vehicle propulsion systems. D.C. engine is simpler but it requires more technical control, on the other hand a.c. engine can be used for long distances without any special technical control but it has a more complex electronical system. Nowadays, the studies have concentrated on lighter and small batteries. The most important feature of the batteries that should be considered is that should drive the car for long distances with high speed and also the battery should be light and economical. According to the technical evaluations, the electric cars will be prepared by mass production. In the future enviromental problems and the developments in the battery technology will encourage this. In the future, the only choice is electric cars. In this study, a wide literature review of electric cars was performed. As a result of scientific research, the energy and propulsion systems of electric cars were compared with the other transportation systems and it was proven that electric cars are superior to the conventional cars in terms economy, technology and ecology. We believe that this study will contribute to the electric cars manufacturing that is hoped to start in the near future. 1 1 | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Electrical and Electronics Engineering | en_US |
dc.title | Modern elektrikli ulaşım sistemlerinde elektrikli otomobillerin enerji bakımından değerlendirilmesi | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Automobile | |
dc.subject.ytm | Transportation systems | |
dc.subject.ytm | Electrical energy | |
dc.identifier.yokid | 38937 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 38937 | |
dc.description.pages | 154 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |