Show simple item record

dc.contributor.advisorSummak, Ayşe Elçin
dc.contributor.authorAy, Arzu
dc.date.accessioned2020-12-29T13:16:01Z
dc.date.available2020-12-29T13:16:01Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/422419
dc.description.abstractBu araştırma 2007-2008 öğretim yılı içerisinde, Gaziantep ili Şehitkamil ve Şahinbey merkez ilçelerine bağlı lise 10.sınıf öğrencilerinin kişilik tiplerinin akademik başarı üzerindeki etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi küme örnekleme yöntemlerinden oransız örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Şehitkamil ve Şahinbey ilçelerine bağlı liselerden yansızlık kuralına göre kura ile ikişer lise seçilmiştir. Öğrencilerin kişilik tipleri Briggs Myers Tip Göstergesi envanteri ile belirlenmiştir. Öğrencilerin akademik başarıları da 9.sınıf ağırlıklı yılsonu notlarının ortalaması olarak toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, 10.sınıf öğrencilerinin akademik başarı üzerinde kişilik tiplerinden sadece dışadönük- içedönük kategorilerinde anlamlı bir farklılık olduğu ancak duyusal- sezgisel, düşünen- duygusal, yargısal- algısal kişilik tipleri kategorisinde anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuştur.
dc.description.abstractThe study was conducted in Gaziantep in order to analyze the effect on academic achievement of the 10th grade students? personality types. The sample of the study was drawn randomly from the whole population. The disproportionate sampling method in cluster sampling methods was used in the selection of the sample. Two high schools from each Şehitkamil and Şahinbey district were chosen randomly as the sample. Briggs Myers Type Indicator was used in order to determine the personality types of the students. The average of the students? grades given throughout the 9th year was used as the indicator of their academic success. After the completion of the data analysis it was found that there were significant differences on academic achievement extravert- introvert personality types. However no significant differences were observed in the other personality type categories: sensing- intuition, thinking- feeling, judging- perceiving.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleLise 10.sınıf öğrencilerinin kişilik tiplerinin akademik başarı üzerindeki etkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeAn analysis of the effect of the 10th grade students? pesonality types on their academic achievement
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLearning
dc.subject.ytmPersonality
dc.subject.ytmPersonality tests
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.identifier.yokid343373
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid239433
dc.description.pages110
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess