Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzkan, Habib
dc.contributor.authorKirişçi, Neslihan
dc.date.accessioned2020-12-29T13:14:52Z
dc.date.available2020-12-29T13:14:52Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/421995
dc.description.abstractDeğişim, her örgütün varlığını devam ettirmesi için gerekli bir olgudur. Eğitimde, sosyal alanda, fiziki ve teknolojik yapıda meydana gelen değişimler ve yenilikler eğitim örgütlerinin yapı ve isleyişinde değişim ihtiyacını yaratmış ve değişime direnci de beraberinde getirmiştir. Değişime direnmeyi ortadan kaldırdığımızda örgütü başarıya götürmek kolay olacaktır. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu yöneticilerinin değişime direnmeye karşı uyguladıkları çözümleri incelemektir. İlköğretim okulu yöneticilerinin değişime direnmeye karşı uyguladıkları çözümler, değişim alanlarına göre incelenmiş ve çözümlerin etkililiği belirlenmiştir. Araştırmanın evrenini 2010?2011 eğitim öğretim yılında Kilis il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan okul yöneticileri oluşturmaktadır. Araştırmada, veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ve uzman görüşünden yararlanarak hazırlanan, yedi sorudan oluşan bir görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak okul yöneticilerinin görüşleri, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği yoluyla alınmıştır. Elde edilen veriler, nitel veri analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, okullarda değişime direnme yaşandığını ve yöneticilerin çözüm yöntemi olarak genellikle iletişim, eğitim yöntemlerini uyguladıkları belirlenmiştir. Yöneticilerin direnmeleri yönetmede kullandıkları yöntemlerde genel olarak ortak akıl ve iletişimin etkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca değişim alanlarına göre yöntemlerin etkililiklerinin farklılık gösterdiği görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Değişim, Örgütsel Değişim, Direnme
dc.description.abstractChange is a necessary phenomenon for every organization to continue its existence. Changes and innovations in education, social field, physical and technological structure have created the need of change in the form and operation of the educational organizations and brought along the resistance to change. When we remove the resistance to change, it?ll be easier to lead the organization to the success.The aim of this research is to examine the solutions to resistance to change primary school administrators implement. The solutions to the resistance to change the primary school administrators implement were studied with respect to the change field and its effectiveness was determined. The school administrators serving in primary schools in Kilis provincial center in 2010?2011 educational year constitute the population of the research. In the study, a interview form made up of 7 questions developed by the researcher making use of expert view was prepared as data collection tool. The views of the school administrators were taken by semi-structured interview technique in relation to the research?s objective. The data obtained were analyzed by qualitative data anaylsis method. The research findings suggest that there is a resistance to change and the administrators generally utilize communication and education methods as a solution method. According to the research findings, it?s been concluded that primary school administrators use communication, common reasoning, enforcement and threat, education, deception and enchantment, persuasion, overcoming the state of uncertainty, making embrace the change through collaboration methods for resistances. Most of the administrators expressed they don?t find the methods they use to solve the resistances effective. It?s been stated that generally common reasoning and communication methods are effective in methods administrators use to solve the resistances. Morever, It?s been seen that the effectiveness of the methods shows differences with respect to the change fields and certain methods and techniques are more appropriate in various problems.Key words: Change, Organizational change, Resistanceen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim okulu yöneticilerinin değişime direnmeye karşı uyguladıkları çözümlerin incelenmesi: Kilis örneği
dc.title.alternativeThe analysis of the solutions primary school administrators implement for resistance to change: A case study in Kilis
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmManagers
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmChange
dc.subject.ytmOrganizational change
dc.subject.ytmPrimary education
dc.subject.ytmEducational administration
dc.subject.ytmKilis
dc.identifier.yokid406110
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid280417
dc.description.pages122
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess