Show simple item record

dc.contributor.advisorİbrahimoğlu, Nurettin
dc.contributor.authorKiziloğlu, Mehmet
dc.date.accessioned2020-12-29T13:14:51Z
dc.date.available2020-12-29T13:14:51Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/421987
dc.description.abstractÖrgüt içindeki girişimcilik olarak tanımlanan iç girişimcilik kavramı son yıllarda üzerinde oldukça durulan ve yönetim alanında ilgi gören konuların başında gelmektedir. İç girişimcilik yenilik çalışmaları için oldukça önemli bir unsurdur. Yenilikle iç girişimciliğin ilişkisini vurgulamak için iç girişimcilik olgusu `yeni ürünler ve yeni pazarlar geliştirme süreci' olarak ifade edilmektedir. Bu bağlamda araştırmanın temel amacı örgütlerdeki iç girişimcilik düzeyinin yenilik yapabilme becerisine olan etkisini tespit etmek ve iç girişimcilik düzeyi ile yenilik arasındaki ilişkinin boyutlarını ortaya koymaktır.Araştırmada iç girişimcilik ile yenilik arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu ve iç girişimciliğin yenilik üzerinde belirleyici bir etkiye sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca iç girişimcilik olgusunun alt faktörleri olan yönetim ve organizasyon teşviki, bireysel motivasyon, yapıcı iş çevresi ve yeniliğe teşvik ile yenilik arasında olumlu bir ilişkinin olduğu, şeffaflık ve açıklık, bireysel yetkinlik ve gelişme faktörleri ile yenilik arasında ise olumsuz bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.
dc.description.abstractIntrapreneurship is the concept used to describe the entrepreneurial orientation and activities inside existing organization and it has ben attracting a great attention of management field in the recent years. Intrapreneurship is so important factor for innovation activity. The concept of intrapreneurship is defined `the process of developing new products and new markets? to emphasize of relationship between intrapreneurship and innovation. In this context, basic aim of this research is to determine the effects of intrapreneurship level in organizations on innovation capacity and to demonstrate the relationship between intrapreneurship level and innovation activity.In this research shows that there is a positive and meaningful relationship between intrapreneurship and innovation and intrapreneurship has a determining influence on innovation. Also sub-dimensions of intrapreneurship `encouragement by management and organization?, `individual motivation?, `enabling working environment? and `encouragement to innovation? has a positive and meaningful relationship but `transparency, openness and communality?, `individual competence? and `development? has a negative relationship with the innovation capacity in organizations.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleİç girişimcilik olgusunun yenilik yapabilme becerisine etkisi: Gaziantep`te faaliyet gösteren yenilikçi örgütlerde bir uygulama
dc.title.alternativeThe effect of intrapreneurship on innovation capacity: An application in innovative companies of Gaziantep
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmInnovation
dc.subject.ytmManagement
dc.subject.ytmEntrepreneurship
dc.subject.ytmOrganizational entrepreneurship
dc.subject.ytmOrganization
dc.subject.ytmGaziantep
dc.identifier.yokid407722
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid280426
dc.description.pages122
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess