dc.contributor.advisor | Aladağ, Zerrin | |
dc.contributor.author | Karakaya, Kadir | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:11:19Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:11:19Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/420909 | |
dc.description.abstract | İSTANBUL BOĞAZI'NDAN GEMİLERİN EMNİYETLİ GEÇİŞİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ (AHP) KULLANARAK ANALİZİ Kadir KARAKAYA Anahtar Kelimeler : Çok Ölçütlü Karar Verme, Analitik Hiyerarşi Proses (AHP), Oşinografi, Hidrografı, Meteoroloji, Seş, Orkoz. Özet : İstanbul Boğazı; dünyanın en dar ve en tehlikeli su yollarından biri olup, tarihin ilk dönemlerinden itibaren büyük bir jeo-stratejik öneme sahip olmuştur. İstanbul Boğazı 'nın morfolojik özelliklerinin yanısıra, meteorolojik ve oşinografık koşulları, Boğaz 'da seyreden gemiler için zaman zaman önemli kısıtlayıcı faktörler oluşturabilmektedir. Rüzgar, sis, kar ve yağmur gibi meteorolojik hadiselerin yanısıra akıntı, med-cezir, dalga, seş, orkoz ve anafor gibi oşinografık faktörler de morfolojik anlamda zor bir geçit olan İstanbul Boğazı'nda seyri daha da güçleştiren etkenlerdir. İstanbul Boğazı'ndan geçen gemilerin emniyetli geçişlerinin Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) kullanarak analiz edilmesi aşamasında, yukarıda belirtilen emniyetli geçişi tehlikeye düşürebilecek nedenlerden sadece oşinografık ve meteorolojik şartlar ele alınıp incelenmiştir. Diğer unsurlar kontrol edilebilir ve denetlenebilir olmasına karşın, oşinografık ve meteorolojik şartlar tamamıyla doğanın kontrolünde gelişen oluşumlardır. Çalışmadaki amaç; kontrol edilemeyen ve denetlenemeyen akıntı, med-cezir, seş, orkoz, anafor, dalga, rüzgar, sis, yağmur ve kar yağışı gibi doğa olaylarından hangi unsurun diğerlerine nazaran deniz kazalarının oluşumuna daha çok etkide bulunduğu ve bu unsurun yılın hangi dönemlerinde daha yoğun olarak meydana geldiğini mevcut veriler, anket çalışması ve AHP Yöntemi yardımıyla belirleyerek, bu dönemlerde Boğaz' dan geçecek gemilerin normal zamanda olduğundan çok daha fazla emniyet tedbirleri alınarak geçirilmelerini sağlamaktır. Ayrıca, daha önce vuku bulan deniz kazalarının oluşum tarihlerindeki oşinografık ve meteorolojik şartların değerlerini inceleyerek, bu doğa olayları ile kazaların meydana gelmesi arasındaki korelasyon belirlenmeye çalışılmıştır. 11 | |
dc.description.abstract | ANALYSIS OF SAFETY PASSINGS OF THE VESSELS THROUGH THE ISTANBUL STRAIT BY USING ANALYTIC HIERARCHY PROCESS (AHP) Kadir KARAKAYA Keywords : Multiple Criteria Decision Making, Analytic Hierarchy Process (AHP), Oceanography, Hydrography, Meteorology, Seiching, Countercurrent. Abstract : The Istanbul Strait is one of the most norrow and diffucult waterways in the world and it has had a great geo-strategic importance since the early eras of the history. Besides the morphological specifications, the meteorological and the oceanographical conditions may sometimes create important obstacle factors for the ships cruising through the Istanbul Strait. Besides the meteorological conditions (wind, fog, snow and rain) the oceanographical conditions (current, rise and decline, wave, seiching, countercurrents) are also the obstacle factors which make more difficult the cruising through the Istanbul Strait which is also a hazardous channel in the mean of morphological. Among the causes which may risk the safety passings mentioned above, only the oceanographical and the meteorological conditions have been dealed with and studied on the stage of analyzing safety passings of the vessels through the Istanbul Strait by using Analytic Hierarchy Process (AHP). Although the other elements are controllable and inspectible, the oceanographical and the meteorological conditions are the formations which come out absolutely under the control of the nature. The goal of this study is to determine which one of the natural elements that can not be controlled and inspected (current, wave, rise and decline, seiching, counter currents, wind, fog, rain and snow) is more important than the others in contributing to coming out the maritime accidents and to expose the time period of the year in which this more important element occurs depending on the data available, questionnaire, AHP method to enable the safety vessels passings through the Istanbul Strait by taking more precautions than usual in this period of the year. In addition, the correlation between the occurance of the accidents and the naturel events has been determined by analyzing the meteorological and the oceanographical values in the dates of the maritime accidents in the Istanbul Strait. in | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Endüstri ve Endüstri Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Industrial and Industrial Engineering | en_US |
dc.title | İstanbul Boğazı`ndan gemilerin emniyetli geçişinin analitik hiyerarşi prosesi (AHP) kullanarak analizi | |
dc.title.alternative | Analysis of safety passings of the vessels through the İstanbul Strait by using analytic hierarchy process (AHP) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Oceanography | |
dc.subject.ytm | Ships | |
dc.subject.ytm | Bosphorus | |
dc.subject.ytm | Meteorology | |
dc.subject.ytm | Analytical hierarchy process | |
dc.subject.ytm | Multi criteria decision making | |
dc.identifier.yokid | 142761 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 135940 | |
dc.description.pages | 200 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |