Show simple item record

dc.contributor.advisorDuman, Ahmet
dc.contributor.advisor48,
dc.contributor.authorDirim, İbrahim
dc.date.accessioned2020-12-29T13:07:31Z
dc.date.available2020-12-29T13:07:31Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/419735
dc.description.abstractBu araştırmada, Türkiye'de il merkezleri itibariyle birinci deprem bölgesi içerisinde yer alan illerde bulunan Yatılı İlköğretim Bölge Okul müdürlerinin acil durum yeterliklerine ne oranda sahip olduğu incelenmiş, okul müdürlerinin acil durum yeterlik oranlarıyla yaş, cinsiyet, medeni durum, yöneticilik süresi, görev yapılan okuldaki çalışma süresi arasında ilişki olup olmadığı saptanmıştır.Araştırmanın evrenini, Türkiye'de 1. Deprem bölgesi içinde yer alan 205 yatılı ilköğretim bölge okulunda görevli okul müdürleri oluşturmaktadır. Evrenin küçüklüğü nedeniyle örneklem alma yoluna gidilmemiştir. Bu okulların beşindeki müdürlerle pilot çalışma yapıldığından geriye kalan 200 okul müdürüne posta yoluyla ulaşılmıştır. Posta yoluyla gönderilen bu 200 anketten 112'si geri dönmüştür. Anketlerin dönüş oranı %56 olarak hesaplanmıştır. Alanda anket uygulaması sonucu elde edilen veri seti SPSS 15.0 (Statistical Package for Social Sciences) paket programında analiz edilmiştir. Analiz kapsamında, frekans tabloları, güvenirlik analizi, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi (Anova) ve Tukey testinden yararlanılmıştır.Araştırmanın sonucunda şu bulgulara ulaşılmıştır. (1) Acil durum yönetiminin dört aşaması olan hazırlıklı olma?, azaltma/önleme?, müdahale ve iyileştirme aşamalarına ilişkin birinci deprem bölgesi yatılı ilköğretim bölge okul müdürlerinin yanıtları incelendiğinde, okul müdürlerinin en fazla yeterliğe sahip oldukları aşama müdahale aşamasıdır. İkinci sırada iyileştirme, üçüncü sırada ise azaltma/önlem aşaması yer almaktadır. Okul müdürlerinin kendi yeterliklerini değerlendirdikleri bu çalışmada, en az ortalamaya sahip aşaması olarak hazırlıklı olma? aşaması saptanmıştır. (2) Birinci deprem bölgesi yatılı ilköğretim bölge okul müdürlerinin acil durum yeterlik seviyeleri ile mesleki kıdemleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. (3) Birinci deprem bölgesi yatılı ilköğretim bölge okul müdürlerinin acil durum yeterlik seviyeleri ile yöneticilik kıdemi arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05). Bu analize göre, 5 yıl ve daha az kıdem süresine sahip okul yöneticilerinin acil durum yönetimi yeterlikleri (X ?= 3,6560) ?16 yıl ve üstü? (X ?= 4,1113) ve 22 yıl ve üstü (X ?= 4,1458) yöneticilik kıdemine sahip olan yöneticilerinkinden daha düşüktür. (4) Birinci deprem bölgesi yatılı ilköğretim bölge okul müdürlerinin acil durum yeterlikleri ile yaşları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. (5) Birinci deprem bölgesi yatılı ilköğretim bölge okul müdürlerinin acil durum yeterlikleri ile medeni durumları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır.
dc.description.abstractIn this study, to what level of competency the principals of Regional Boarding Primary Schools which are in first seismic zone in consideration of the city centers have was studied, and whether there is a relationship between the level of emergency management competencies of the school principals and their age, gender, marital status, period of being a manager, the period of working in their school was studied.The scope of the study consists of 205 school principals working in Regional Boarding Primary Schools that are in first seismic zone of Turkey and no sampling was selected. As the questionnaire was applied 5 of those 205 schools as a pilot study, the other ones were posted. 112 of those 200 questionnaires returned. The rate of return of the questionnaires was 56%. Data gathered by questionnaire application were analyzed with SPSS 15.0 (Statistical Package for Social Sciences) program. Throughout the analysis, frequencies, reliability analysis, t test, One-way Anova, Tukey test were used.At the end of the study those findings were obtained: (1) Once the answers of Regional Boarding Primary Schools Principals working in first seismic zone about four phases of emergency management preparation, ?mitigation/prevention?, ?response, recovery? were studied, the phase that the school principals highest rate was response?. The second one is ?recovery, and the third one is ?mitigation/prevention?. In this study in which the school principals evaluate themselves, preparation phase was determined as the one having lowest average. (2) Once the analysis between the levels of emergency management competency of Regional Boarding Primary Schools? Principals working in the first seismic zone and their seniorities were studied, no significant difference was found. (3) Once the analysis between the levels of emergency management competency of Regional Boarding Primary Schools? Principals working in the first seismic zone and their period of being a manager were studied, a significant difference was found (p < 0,05). According to the analysis, the principals having seniority for ?5 years or less (X ?= 3,6560) have less competency level than the principals working for ?16 years or more?(X ?= 4,1113) and ?22 years or more? (X ?= 4,1458). (4) Once the analysis showing the difference between the levels of emergency management competency of Regional Boarding Primary Schools Principals working in the first seismic zone and their ages were studied, no significant difference was found. (5) Once the analysis between the levels of emergency management of competency of Regional Boarding Primary Schools? Principals working in the first seismic zone and their marital status were studied, no significant difference was found.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleBirinci deprem bölgesi yatılı ilköğretim bölge okul müdürlerinin acil durum yönetimi yeterliklerinin saptanması
dc.title.alternativeDetermination of emergency management competence level of the regional boarding primary schools directors in first seismic zone of turkey
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEmergency planning
dc.subject.ytmEarthquake
dc.subject.ytmEarthquake zones
dc.subject.ytmEarthquake preparedness
dc.subject.ytmSufficiency
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmRegional boarding primary education schools
dc.subject.ytmEmergencies
dc.subject.ytmEducational administration
dc.subject.ytmEmergency management
dc.identifier.yokid405232
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid326015
dc.description.pages133
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess