dc.contributor.advisor | Aycan, Hediye Şule | |
dc.contributor.author | Küçük, Hilal | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:07:26Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:07:26Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/419709 | |
dc.description.abstract | Her zaman sorgulamaya ve gelişmeye açık fen bilimleri, birçok eğitim kurumunda, bilginin kişiyi kesin ve net bir biçimde bilinen sonuçlara ulaştırdığı düşünülen pozitivist bakış açısı ile ele alınmaya devam etmektedir. Böyle bir bakış açısıyla sağlanan fen eğitimi ile bireyler, olayların ve olguların altında yatan nedenler hakkında yeterli derecede bilgi sahibi olamamaktadır. Fen bilimsel düşünme ve muhakemenin kullanıldığı, konuşarak ya da tartışarak gerçekleştirilmesi gereken ve öğrenci katılımını gerektiren bir uygulamadır. Bu nedenle, bilginin sorgulanıp mantığı üzerine görüşler geliştirilmesini esas alan bilimsel tartışmanın, fenin merkez etkinliği olduğu söylenebilir. Bilimsel tartışma sürecinde öğrenciler hem iletişim becerilerini geliştirmekte, hem de farklı bakış açılarını görerek konu hakkında daha derin bilimsel bilgiye sahip olabilmektedirler. Böylece öğrenciler bilgiye neden inandıklarının ve nasıl bildiklerinin farkına varabilmektedir. Buradan yola çıkarak, bu araştırmada, bilimsel tartışma destekli etkinliklerin çeşitli değişkenler üzerindeki etkileri araştırılmaya çalışılmıştır. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bir ilköğretim okulunun iki adet sekizinci sınıf şubesinden biri deney diğeri kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Uygulamalar 14 ders saati boyunca Maddenin Halleri ve Isı ünitesini kapsayacak şekilde, deney grubunda bilimsel tartışma destekli sınıf içi etkinlikler ile gerçekleştirilirken, kontrol grubunda 2005 Fen ve Teknoloji dersi öğretim programı etkinlikleri ve uygulamalarıyla yürütülmüştür. Ön test ve son test olarak Maddenin Halleri ve Isı Ünitesine İlişkin Kavramsal Anlama Testi, Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı Ölçeği ve Fen ve Teknoloji'ye Yönelik Tutum Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 14 istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Tüm veriler normallik ve homojenlikleri kontrol edildikten sonra, deney ve kontrol gruplarının ön test puanları arasındaki farkın anlamlılığı sebebiyle ANCOVA yardımıyla analiz edilmiştir. Tüm veriler normallik ve homojenlikleri kontrol edildikten sonra, deney ve kontrol gruplarının ön test puanları arasındaki farkın anlamlılığı sebebiyle ANCOVA yardımıyla analiz edilmiştir. Analizler sonucunda öğrencilerin kavramsal anlama düzeyleri ve Fen ve Teknoloji'ye yönelik tutumlarında deney grubu lehine anlamlı fark bulunurken, sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarında anlamlı fark bulunamamıştır. Bu sonuçlar ile bilimsel tartışma destekli sınıf içi etkinliklerin, öğrencilerin kavramsal anlamalarının ve Fen ve Teknoloji'ye yönelik tutumlarının artırılmasında sadece Fen ve Teknoloji öğretim programında yer alan etkinliklere göre çok daha etkili olduğu söylenebilir. 14 saatlik uygulama süresinin sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarının gelişmesinde sınırlayıcı bir etki yarattığı düşünülmektedir. Günlük hayattaki tartışmasız yeri, bilimsel bilginin üretim süreci ve fenin doğası göz önüne alındığında bilimsel tartışmanın özellikle fen eğitiminde kullanılmasının, bireylere olumlu katkılar sağlaması mümkündür.Anahtar Kelimeler : Bilimsel tartışma, Fen Eğitimi, Kavramsal Anlama, Sorgulayıcı Öğrenme Becerisi Algısı, Fen ve Teknolojiye Yönelik Tutum | |
dc.description.abstract | Science, always open to inquiry and development, is being handled with a positivist point of view in which knowledge directs a person to familiar results in a certain and clear way in many education institutions. Through science education provided with this point of view, individuals can?t be informed enough about the causes underlying the facts and phenomenon. Science is a practice which uses scientific thinking and reasoning ,should be carried out through talking or debating and requires student attendance. Therefore, it can be said that argumentation based on inquiring the knowledge and developing views on its logic is the center activity of science. Students both improve their communication skills and can acquire deeper scientific knowledge by seeing different point of views in argumentation process. Thus, students can realize why they believe in knowledge and how they know. Considering this, in this study, the affects of argumentation activities on various variables were tried to be explored. Semi-experimental design with pre-test post-test control group was used in the study. One of the classes of two eight grade classes was determined as experimental group and the other as control group in an elementary school. Implementation during 14 lessons including The States of Matter and Heat unit was carried out in experimental group with argumentation supported classroom activities, while it was carried on with 2005 Science and Technology curriculum activities and practices in control group. Conceptual Understanding Test on The States of Matter and Heat Unit, Measurement of Inquiry Learning Skills Perception and Attitude Scale towards Science and Technology as pre-test and post-test were administered. The data obtained were analysed with SPSS 14 statistical program. All of the data, after controlling normality and homogeneity, analysed by the help of ANCOVA on the grounds of the difference in pre-test points of experiment and control groups. As the result of the analyses, significant difference was found in the students? conceptual understandings and attitudes towards Science and Technology in favour of the experimental group, while any significant difference was founded in their inquiry learning skills perception. Through these results, it can be said that argumentation supported classroom activities are more effective than the activities in 2005 Science and Technology curriculum in increasing the students? conceptual understanding and attitudes towards Science and Technology. It's been thought that 14 hour-implementation period created a restrictive effect on the development of inquiry learning skills perceptions. The use of argumentation in science education is possible to provide positive contributions, considering its indisputable place in daily life, scientific knowledge production process and science's nature.Keywords : Argumentation, Science Education, Conceptual Understanding, Inquiry Learning Skill Perception, Attitudes Towards Science and Technology. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ilköğretimde bilimsel tartışma destekli sınıf içi etkinliklerin kullanılmasının öğrencilerin kavramsal anlamalarına, sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına ve fen ve teknoloji`ye yönelik tutumlarına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of usıng argumentatıon supported classroom actıvıtıes ın elementary educatıon on students? conceptual understandıngs, ınquıry learnıng skıll perceptıons and attıtudes towards scıence and technology | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Discussion | |
dc.subject.ytm | In-class works | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.subject.ytm | Science and technology course | |
dc.subject.ytm | Conceptual learning | |
dc.subject.ytm | Inquisitorial teaching | |
dc.identifier.yokid | 440794 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 326008 | |
dc.description.pages | 183 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |