Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzdemir, Oğuz
dc.contributor.authorErtekin, Pelin
dc.date.accessioned2020-12-29T13:07:24Z
dc.date.available2020-12-29T13:07:24Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/419697
dc.description.abstractSon yıllarda artan çevre sorunları ile bireyler, günlük tüketim faaliyetlerinin doğa üzerindeki etkisini sorgulamaya başlamışlardır. Bireylerin doğaya yaptığı baskının boyutu, karbon ayak izi kavramının ortaya çıkışıyla daha da ölçülebilir bir nitelik kazanmıştır. Bu bağlamda karbon ayak izi, sürdürülebilir tüketici kimliğine sahip bireyler yetiştirmede önemli bir çevre eğitimi aracı haline gelmiştir.Buradan hareketle araştırmanın amacı, sürdürülebilir kaynak kullanımına yönelik çevre eğitimi uygulamalarının, ilköğretim öğrencilerinin karbon ayak izi konusunda bilinçlenmeleri üzerindeki etkisini belirlemektir.Araştırmada, tek gruplu ön-test son-test araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2011-2102 eğitim öğretim yılı I. döneminde Muğla İli Merkez TOKİ Şehit Jandarma Yarbay Alim Yılmaz İlköğretim Okulu'nda öğrenim gören 6. ve 7. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir (N=39). Araştırmanın uygulanması sırasında ilköğretim öğrencilerinin sürdürülebilir kaynak kullanımı ve karbon ayak izi konularında öğrencilerin aktif katılımını içeren öğretim modülleri düzenlenmiştir.Araştırmada veri toplama aracı olarak ?karbon ayak izi bilgi testi?, ?karbon ayak izi hesaplama anketi? ve ?araştırmacı notları? kullanılmıştır. Araştırmacı notları, sürdürülebilir kaynak kullanımına yönelik çevre eğitimi uygulamalarının ilköğretim öğrencilerinin tüketici eğilimlerine etkisini doğrudan izleyebilmek ve araştırma sonuçları hakkında derinlemesine bilgi elde etmek amacıyla kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için SPSS 20.0 paket programı kullanılmıştır. İstatistiksel veri analizinde, ilişkili örneklem t-testi kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda sürdürülebilir kaynak kullanımına yönelik çevre eğitimi uygulamalarının ilköğretim öğrencilerinin karbon ayak izine yönelik bilgi düzeylerini anlamlı düzeyde artırdığı ayrıca karbon ayak izi büyüklüklerini anlamlı düzeyde küçülttüğü sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Karbon Ayak İzi, Çevre Eğitimi, Sürdürülebilir Tüketim
dc.description.abstractIndividuals have begun to question the impact of activities of daily consumption on the nature with the increasing environmental issues of recent years. The dimension of the pressure individuals exert on the natural environment is now more easily measurable as a result of the emergence of the concept of carbon footprint. In this context, carbon footprint has become a significant tool for environmental education focused on cultivating individuals who represent the sustainable consumer.With this as a starting point, the purpose of this research was to determine the effect of environmental education practices related to the sustainable use of resources on primary school students awareness of carbon footprint.A single-group, pre-test/post-test research model was employed in the study. The study was carried out in the first semester of the 2011-2012 academic year with a group of 6th and 7th grade students (N=39) at TOKİ Şehit Jandarma Yarbay Alim Yılmaz Primary School, in Central Muğla Province, Turkey. The study involved the setting up of teaching models that would stimulate the active participation of primary school students in a classroom discussion of the subjects of the sustainable use of resources and carbon footprint.As data collection tools, `carbon footprint test of knowledge,`, `carbon footprint calculation questionnaire` and `researcher notes` were used in the study. The researcher notes were compiled from first-hand observations on how environmental education on the sustainable use of resources affected primary school students in their consumption tendencies and were also used to draw in-depth conclusions on the results of the study. The data obtained from the study were analyzed using the SPSS 20.0 package program. The t-test for paired samples was used in the statistical analysis of the data.In the light of the findings of the research, it was concluded that environmental education on the sustainable use of resources significantly increases the level of knowledge of primary school students about carbon footprint while significantly decreasing the size of their carbon footprint.Keywords: Carbon Footprint, Environmental Education, Sustainable Consumptionen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSürdürülebilir kaynak kullanımına yönelik çevre eğitimi uygulamalarının ilköğretim öğrencilerinin karbon ayak izi konusunda bilinçlenmeleri üzerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of environmental education practices related to the sustainable use of resources on primary school students awareness of carbon footprint
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmEnvironmental consciousness
dc.subject.ytmEnvironmental education
dc.subject.ytmResource usage
dc.subject.ytmSustainability
dc.identifier.yokid438761
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid326007
dc.description.pages135
dc.publisher.disciplineFen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess