Fen ve teknoloji öğretim programında disiplinlerarası ilişkilendirmeler
dc.contributor.advisor | Özdemir, Oğuz | |
dc.contributor.author | Bozkurt, Salih | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:07:23Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:07:23Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/419688 | |
dc.description.abstract | Fen ve teknoloji, disiplinlerarası bir alan olmasına karşın, genellikle fenle ilgili konular birbirinden kopuk ve dağınık şekilde işlenmekte ve anlaşılmaktadır. Bu araştırmada; İkinci Kademe Fen ve Teknoloji Öğretimi Programı'ndaki disiplinlerarası ilişkilendirmelerin durumu ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu çerçevede, İlköğretim İkinci Kademe Fen ve Teknoloji Dersi 7. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı'nda sunulan içerik düzenlemesinde canlılar ve hayatı, enerji, madde ve değişim alanlarında yapılan ilişkilendirmelerin içerik analizi yapılmıştır.Sözü edilen alanlarla ilgili, içerik sunumunda yapılan ilişkilendirmeler benzer anlama karşılık gelen ifadelerin ortak temalar altında toplanması yoluyla kodlanmıştır. Buradan hareketle fen ve teknoloji öğretiminde içerik sunumuna ilişkin disiplinlerarası ilişkilendirmelerin türü ve sıklığı tablolaştırılarak sunulmuş, bunlar özgün ifadelerle örneklendirilmiştir.Çalışmanın sonunda, ?canlılar ve hayat, enerji, madde ve değişim konularının işlenişinde, fizik, kimya, biyoloji alanları arasında ilişkilendirmelerin kısmen yapıldığı tespit edilmiştir. Ancak sözü geçen konular işlenirken fen'in ilgili alanları arasında yeterli ve gerekli ilişkilendirmelerin yapılmadığı ortaya konulmuştur. En fazla ilişkilendirme canlılar ve hayatı öğrenme alanında, biyoloji ve kimya arasında yapılırken madde ve değişimi öğrenme alanında çok az ilişkilendirme yapıldığı belirlenmiştir. Bunun yanında, enerji konusunda yapılan ilişkilendirmelerin yeterince açık olmadığı anlaşılmıştır. Elektrik konusunda ise; hiçbir şekilde ilişkilendirme yapılmadığı fark edilmiştir.Araştırmadan ulaşılan bulgular, Fen ve Teknoloji Öğretimi içerik sunumunda yeterince ve anlamlı ilişkilendirmelerin yapılmadığını ortaya koymaktadır. Buradan hareketle Fen ve Teknoloji eğitiminde anlamlı ilişkilendirmelerin yapılabilmesine yönelik öneriler getirilmiştir.Anahtar Sözcükler: Fen ve Teknoloji Eğitimi, Fen ve Teknoloji Öğretimi Programı, Disiplinlerarası ilişkilendirme | |
dc.description.abstract | Although science and technology is an interdisciplinary field, the subjects related to science are figured out and treated in a separated and scattered way. In this study, relationships between interdisciplinary subjects at secondary schools have been discussed. In this frame, in the content arrangement submitted in 7th grade Science and Technology Teacher's Book, content analysis of associations, belong to the fields of living beings and life, energy, matter and transformation have been done.Associations existing in the content presentation related to these fields have been coded under the common themes by collecting expressions which belong to the similar meanings. Accordingly kind and frequency of interdisciplinary associations related to presentation of content in teaching of science and technology have been presented with tables. These are exemplified with original expressions.At the end of the study, it has been figured out that associations between physics, chemistry and biology have been done partly during these subjects living beings and life, energy, matter and transformation. But while these subjects are being taught it has been figured out that some necessary associations related to science fields haven't been done sufficiently. The most associations are about living beings and life between biology and chemistry, the least associations are about matter and transformation. Beside this, it has been understood that associations related to energy are not clear enough. And there is no association about electricity.Findings in this study show that, there are enough and meaningful associations content presentation during science and technology teaching. Accordingly, in teaching of science and technology some suggestions about meaningful associations have been made.Key Words: Science and Technology Education, Science and Technology Curriculum, Interdisciplinary Approach | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen ve teknoloji öğretim programında disiplinlerarası ilişkilendirmeler | |
dc.title.alternative | Interdisciplinary approach in science and technology curriculum | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Science and technology course | |
dc.subject.ytm | Technology education | |
dc.subject.ytm | Teaching curriculums | |
dc.subject.ytm | Interdisciplinary | |
dc.subject.ytm | Teachers guidebooks | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.identifier.yokid | 435853 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 326009 | |
dc.description.pages | 105 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı |