dc.contributor.advisor | Coşkun, Mustafa Volkan | |
dc.contributor.author | Işik, Hale | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:07:20Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:07:20Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/419673 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı; öbek-anlam ilişkili cümle tahlilleriyle cümlenin anlamlı birimlerinin tespit edilmesini sağlamak ve araştırmalara dinleme, okuma, konuşma ve yazma (noktalama işaretleri, kompozisyon) becerilerini geliştirme yönüyle farklı bir boyut kazandırmaktır.Araştırmada, yarı deneme modellerinden tek grup ön test-son test modeli kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler, örneklemi oluşturan öğrencilere İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı'nın Atatürkçülük Teması'nda yer alan ?? adlı metinden seçilen bir paragrafın verilerek; öğrencilerden bu paragraftaki etkileyen, etkilenen, vasıta, zaman, mekân ve sebeplerin ifade edildiği birimleri bulmalarının istenmesiyle elde edilmiştir.Öğrencilerin seviyelerine uygun olarak seçilen bu paragraf, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı, Muğla il merkezindeki 5 ilköğretim okulu ve Akyaka Beldesindeki 1 ilköğretim okulunun 8. sınıf öğrencilerine verilmiş; onlardan bu paragraftaki etkileyen, etkilenen, vasıta, zaman, mekân ve sebeplerin ifade edildiği birimleri bulmaları istenmiştir. Elde edilen veriler, parçalar üstü birimler ve anlamlı birimlerin terim adlarıyla ve anlam adlarıyla değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirme sonucu ses-söz dizimi ilişkisini kavrayamadıkları tespit edilen öğrencilere 6 hafta süreyle öbek-anlam ilişkisini kavratmaya yönelik eğitim verilmiştir. Bu çalışma sonucunda öğrencilere başta verilen paragraf tekrar verilmiş; öğrencilerden bu paragraftaki etkileyen, etkilenen, vasıta, zaman, mekân ve sebeplerin ifade edildiği birimleri bulmaları istenmiştir. Elde edilen veriler, parçalar üstü birimler ve anlamlı birimlerin terim adlarıyla ve anlam adlarıyla değerlendirilmiştir. Cümlede öbek-anlam ilişkisinin kavratılmasının dil becerilerini geliştirmede ne derece etkili olduğu, öbek-anlam ilişkisini kavratmaya yönelik eğitim öncesi ve sonrası elde edilen verileri karşılaştırarak tespit edilmiştir.Araştırmada, cümlede öbek-anlam ilişkisinin kavratılmasının dil becerilerinin gelişimini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmanın sonunda bazı önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Dil Becerileri, Cümlenin Ögeleri, Öbek-Anlam İlişkisi, İlköğretim II. Kademe. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study, a significant chunk of the sentence-meaning associated sentences analysis and research units to assist in determining the listening, reading, speaking and writing (punctuation marks, composition) to give a different dimension to aspects of skills development.In the study, half the experimental model used for single-group pretest-posttest model. The data used in the study of sampling Primary 8 students in Kemalism topic, Turkish Text Book of Class `from` a selected paragraph from the text given, in this paragraph affects the students affected, vehicle, time, space and find their prompts for the reasons stated were obtained from the units.Students are selected in accordance with the level of this paragraph, the academic year 2010-2011, a resort of Akyaka, Muğla five elementary schools and 8 elementary schools grade students have been given in this paragraph affects them, affected, vehicle, time, space and asked to find the reasons stated in the units.The data obtained over parts of units of meaning and meaningful names and the names of the units evaluated in terms. Comprehend the relationship between syntax, voice-detection result of the evaluation period of 6 weeks the students were trained to understanding the phrase-meaning relationship. The result of this study, particularly the paragraph again, students have been given in this paragraph affects the students affected, vehicle, time, space and asked to find the reasons stated in the units. The data obtained over parts of units of meaning and meaningful names and the names of the units evaluated in terms. Advanced knowledge about the relationship between sentence-meaning phrase, how to be effective in improving language skills, training understanding the phrase-meaning relationship is determined by comparing the data obtained before and after. In the study, sentence, phrase-meaning relationship is concluded that positively affected the development of advanced knowledge of language skills.At the end of the study, some suggestions were made.Keywords: Language Skills, Elements of the sentence, Phrase-Meaning Relationship. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Cümlede öbek-anlam ilişkisinin kavratılması yoluyla dil becerilerinin geliştirilmesi (ilköğretim II. kademe örneği) | |
dc.title.alternative | Development of language skills through the teaching of sentence phrase-meaning relationship | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Turkish teaching | |
dc.subject.ytm | Grammar | |
dc.subject.ytm | Sentence | |
dc.subject.ytm | Meaning | |
dc.subject.ytm | Grammar-noun phrase | |
dc.subject.ytm | Language skills | |
dc.subject.ytm | Phrase-meaning relationship | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.identifier.yokid | 433822 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 326002 | |
dc.description.pages | 113 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |