dc.contributor.advisor | Ertürk, Mustafa | |
dc.contributor.author | Daşdemir, İskender | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:07:17Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:07:17Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/419651 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Coğrafi Bilgi Sistemleri kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisini belirlemektir. Araştırmada aynı zamanda öğrencilerin Coğrafi Bilgi Sistemleriyle işlenen derse karşı ilgi ve istekleri de belirlenmiştir.6. Sınıf Sosyal Bilgiler dersinin ?Yeryüzünde Yaşam ünitesinin 1, 2, 4 ve 5. kazanımlarında yer alan konular ArcGIS 9.3.1 programında hazırlanan haritalar yardımıyla öğrencilere anlatılmıştır. Böylece bağımsız değişkenlerin (Coğrafi Bilgi Sistemleri Haritaları) bağımlı değişken (akademik başarı) üzerine etkisinin sınanmasıyla deneme modelinde bir araştırma yapılmıştır.Çalışmada, Coğrafi Bilgi Sistemlerinin ne olduğu, mantığı ve neler yapılabileceği hakkında bilgi verilerek Sosyal Bilgiler derslerinde kullanılması ile öğrenmeye sağlayacağı katkılar üzerine durulmuştur. Çalışmada nicel ve nitel teknikleri birlikte kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde ortalama, frekans, standart sapma, t-testi, Kruskal Wallis testi, Mann-Whitney U Testi, Dunnett C ve ANOVA analizleri yapılmıştır. Nitel veriler ise betimsel analiz yöntemiyle irdelenmeye çalışılmıştır.Araştırmada, deney grubuna Coğrafi Bilgi Sistemleri kontrol grubuna ise anlatım yöntemiyle ders yapılmıştır. ?Yeryüzünde Yaşam? ünitesinin ilgili kazanımlarından oluşan ön test ve konuların anlatımından sonra hazırlanan 25soruluk çoktan seçmeli başarı testi uygulanarak frekans analizi, t-testi, Dunnett C ve ANOVA ?da değerlendirilerek yorumlanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin viiianalizindeki istatistiki işlemler SPSS programının 16.0 sürümünde anlamlılık düzeyi .05 alınarak yapılmıştır. Araştırma 2012-2013 öğretim yılı güz döneminde Muğla İli, Merkez Türdü 100.Yıl Ortaokulunda 6. sınıflarda tesadüfî örneklem yoluyla oluşturulan 4 şubeden 68?i deney grubu 71?i kontrol grubu olmak üzere toplam 139 öğrenciye uygulanmıştır. ?Yeryüzünde Yaşam? ünitesi deney grubunda 3 haftalık bir programlaArcGIS 9.3.1 yazılımında hazırlanan materyallerle, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemi ile işlenmiştir. Deney grubu öğrencileri ile kontrol grubu öğrencilerinin deneysel işlem öncesi ve sonrası başarı düzeyleri arasında anlamlı bir farkın olup olmadığınabakmak için başarı testi uygulanmıştır. Başarı ön testinde; deney ve kontrol grubunun sorulara verdikleri doğru cevapların ortalaması, birbirine yakındır.Aralarında akademik olarak anlamlı bir farkın olmadığı hesaplanmıştır. Ancak, son test sonuçlarında deney grubunun cevaplarının ortalamasının, kontrol grubuna göre daha yüksek olması deney ve kontrol gruplarının başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farkın olduğunu ortaya çıkarmıştır. Sonuç olarak Sosyal Bilgiler dersinde Coğrafi Bilgi Sistemleri kullanımı öğrencilerin akademik başarılarını yükselttiğim ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler :Sosyal Bilgiler, Coğrafi Bilgi Sistemleri, Akademik Başarı. | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to determine the effects of Geographic Information Systems? usage on academic success of students in Social Studies Teaching. In the research, the students? interest and desire to the course supported by Geographic Information Systems were also investigated. The subjects included in the unit ?Life on Earth? of 6.Grade Social Studies course were taught with the help of maps prepared according to the ArcGIS 9.3.1. program. Considering the investigation of the effects of the independent variables (Geographic Information Systems maps) on the dependent variables (academic success), in this research the experimental research model was used. In this study, firstly some information was given about the definition, usage and function of Geographic Information Systems. Then, particular emphasis was put on the contributions of them on learning while teaching in Social Studies course. In this research, both quantitative and qualitative research methods were employed. During the analysis of quantitative data; frequency, standard deviation, T-Test, Kruskal-Wallis Test, Mann- Whitney U Test, Dunnett?s C, and ANOVA analyses were conducted. On the other hand, qualitative data was analyzed through descriptive analysis method.Geographic Information Systems were used with experimental group whereas traditional teaching method was adopted with control group. A pre-test based on the objectives of unit ?Life on Earth? and an achievement post-test including 25 questions were applied while collecting data. For the frequency analysis of data obtained from these tests, T-Test, Dunnett?s C and ANOVA were run. During thestatistical data analysis, SPSS 16. Package Program, of which significant cut-off was 0.5., was used. The research was carried out in 2012-2013 academic year at Merkez Türdü 100 Yıl Primary School in Mugla. During the present study with 139 randomly selected sixth grade students from different four classrooms were studied. 68 of these students consisted of experimental group while 71 of them were selected for control group. Through a program lasted 3 weeks, the unit ?Life on Earth? was lectured in the experimental group via materials prepared with ArcGIS 9.3.1. software whereas the control group was taught with traditional teaching method. An achievement test was used to see whether any significant difference occurred among the achievement scores of experimental and control groups after the pre-treatment and post-treatment phases. At pre-treatment stage, the average of the scores of both experimental and control groups were nearly similar. No significant difference was found out among the students? academic success. However, after the post-treatment results? analysis, a significant difference was determined between experimental and control groups which was in favour of the experimental group. As a result, the study showed that the use of Geographic Information Systems in Social Studies Course upgrades student?s academic success.Keywords : Social Studies, Geographic Information Systems, Academic achievement | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sosyal bilgiler öğretiminde coğrafi bilgi sistemleri kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of geographic informetion systems usage on students' acedemic achievement in social studes teaching | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Social studies teaching | |
dc.subject.ytm | Geographical information systems | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Social studies | |
dc.subject.ytm | Social studies course | |
dc.identifier.yokid | 457995 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 327572 | |
dc.description.pages | 144 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |