Show simple item record

dc.contributor.advisorCoşkun, Mustafa Volkan
dc.contributor.authorKali, Gülan
dc.date.accessioned2020-12-29T13:06:35Z
dc.date.available2020-12-29T13:06:35Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2020-07-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/419401
dc.description.abstractBu araştırmada 1. ve 4. sınıfta öğrenim gören 60 Türkçe öğretmeni adayının öyküleyici metinleri, metin ölçütlerinden bağdaşıklık ve tutarlılık unsurları açısından incelenmiştir. Araştırmada öğrencilerden kendilerine verilen küçürek (minimal) öyküden yola çıkarak bir öykü oluşturmaları istenmiştir. Öğrenciler oluşturdukları öykünün kurgusuna göre öykünün herhangi bir yerine kendilerine verilmiş bu küçürek öyküyü yerleştirmişlerdir. Bu şekilde öğretmen adaylarından elde edilen öyküleyici metinler, bağdaşıklık ve tutarlılık unsurları açısından incelenmiştir.''İlişkisel tarama modeli'' kullanılan araştırmada, öğrencilerin bağdaşıklık unsurlarını kullanım sıklıkları ile tutarlı metin oluşturma düzeyleri cinsiyet ve sınıf değişkenleri açısından incelenirken bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Cinsiyete değişkenine göre yapılan t testi sonucunda bağdaşıklık unsurlarının toplam kullanımı ile tutarlı metin oluşturma düzeyi; kız öğrencilerin lehine anlamlı sonuçlar vermiştir. Sınıf değişkenine göre yapılan t testi sonuçlarına göre; bağdaşıklık unsurlarının toplam kullanımı 1. sınıf öğretmen adaylarının lehine anlamlı sonuçlar vermiştir. Tutarlı metin oluşturma düzeyinin ise; sınıf değişkenine göre anlamlı ölçüde bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir.Öğrencilerin tutarlı metin oluşturma düzeyleri ile bağdaşıklık unsurlarını kullanma sıklıkları arasında yapılan Pearson korelasyon analizi sonuçları ise; aradaki ilişkinin pozitif yönde orta düzey bir ilişki olduğunu göstermiştir.Çalışmadan elde edilen bulgulardan yola çıkılarak araştırmanın sonuç kısmında; bağdaşık ve tutarlı metin oluşturmaya yönelik önerilerde bulunulmuştur.
dc.description.abstractThis study aims to examine the narrative expressions of 60 Turkish pre-service teachers studying in the 1st and 4th grades in terms of cohesion and coherence factors, which are two criteria for textuality. Within the scope this study, the pre-service teachers were required to create a story based on a given short (minimal) story. Hence, the pre-service teachers dispoed the so called given short story into an appropriate place in their story according to the fiction of the story they created. By this way, the narrative texts obtained from pre-service teachers were examined in terms of the factors of cohesion and coherence.In this study, in which relational survey model was used, independent samples t-test was applied in order to examine the pre-service teachers' levels of creating coherent texts and their frequency of using cohesive devices according to the variables of gender and grade. As a result of the t-test analysis applied for gender variable, significant results were attained in favor of female pre-service teachers in terms of the total use of cohesive devices and the level of creating coherent texts. In addition, according to the results of the t-test analysis, significant results which are in favor of 1st grade pre-service teachers in terms of the total use of cohesive devices. However, it was determined that the level of creating coherent texts did not differ significantly according to the variable of gender.On the other hand, according to the Pearson analysis correlation analysis which was applied in order to determine the relationship between pre-service teachers' levels of creating coherent texts and their frequency of using cohesive devices, the relationship between the aforementioned factors was determined to be positive and at a medium level.In the conclusion part, depending on the results obtained from the study, some recommendations were suggested in order to create coherent and cohesive texts.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürkçe öğretmeni adaylarının öyküleyici anlatımlarının bağdaşıklık ve tutarlılık açısından incelenmesi
dc.title.alternativeThe examination of Turkish language pre-service teachers' narrati̇ve expressions in terms of cohesion and coherence
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-16
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmCandidate teachers
dc.subject.ytmTurkish education
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmNarrative text
dc.subject.ytmCohesion
dc.subject.ytmConsistency
dc.identifier.yokid10122280
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid448392
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess