Pozitif fonksiyonel tutumlar ölçeğinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Çeçen Eroğul, Ayşe Rezan | |
dc.contributor.author | Zeybek, Saide Umut | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:06:22Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:06:22Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2019-08-01 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/419317 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı DeJong ve Overholser (2007) tarafından geliştirilmiş olanPozitif Fonksiyonel Tutumlar Ölçeği'nin (Coping Attitudes Scale: Measure ofPositive Attitudes in Depression) Türkçe formunun klinik olmayan genç yetişkinpopülasyon için uygulanabilirliğini araştırmak ve psikometrik (geçerlik vegüvenirlik) özelliklerini saptamaktır. Bu çalışma, 2015-2016 Eğitim Öğretim yılı güzdöneminde Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde farklı bölümlerdeöğrenim görmekte olan 419 öğrenci ile yürütülmüştür.Araştırmanın amaçları doğrultusunda, ölçeğin geçerliğini incelemek için üç farklıyöntem izlenmiştir. İlk olarak ölçeğin maddelerinin ayırt ediciliği madde analizi iledeğerlendirilmiştir. Bu analizden elde edilen bulgulara göre, Pozitif FonksiyonelTutumlar Ölçeği'nde yer alan 23 maddenin benzer durumları örneklediği sonucunavarılmıştır. Geçerlik çalışmaları kapsamında ikinci olarak yapı geçerliği çalışmalarıyapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi, DeJong ve Overholser'ın (2007) çalışması iletutarlı bir şekilde beş faktörlü yapının doğrulandığını göstermiştir. Standardizeedilmiş faktör yükleri beklendiği şekilde hayata bakış açısı, kişisel başarı, olumlugelecek, özsaygı ve problemlerle baş etmedir. Elde edilen verilerin geçerliğinisınamak amacıyla son olarak ölçüt bağıntılı geçerlik yöntemi kullanılmıştır. PozitifFonksiyonel Tutumlar Ölçeği ile Beck Depresyon Ölçeği, Otomatik DüşüncelerÖlçeği, Beck Umutsuzluk Ölçeği ile farklı ölçekler; Pozitiflik Ölçeği ve GeliştirilmişOtomatik Düşünceler Ölçeği ile arasında ise benzer ölçekler için geçerlilik çalışmasıyapılmıştır. Elde edilen puanlar arasındaki ilişkilerin beklenen yönde ve anlamlıolduğu saptanmıştır (r=-.56; p<0.01, r= -.60; p<0.01, r= -.63; p<0.01, r= .72; p<0.01,r= .64; p<0.01).Ölçeğin güvenirliğini sınamak için ise iki farklı yöntemden yararlanılmıştır. İlkolarak, Pozitif Fonksiyonel Tutumlar Ölçeği'nin Türkçe formundan elde edilenpuanlar üzerinden iç tutarlık katsayısı tüm ölçek için .93 olarak hesaplanmış ve bukatsayının yüksek düzeyde çıkması ölçeğin güvenilir olduğunu ortaya koymuştur.Pozitif Fonksiyonel Tutumlar Ölçeği'nin güvenirliğini sınamak amacıyla ikinciolarak, test tekrar test yöntemi kullanılmış ve çalışma grubunun 49 kişilik kısmına ikihafta ara tekrarlanan uygulamalar yapılmıştır. Elde edilen toplam puanlar arasındakiilişki pozitif yönde ve anlamlı bulunmuştur (r= .76; p<0.01).Sonuç olarak ortaya konulan bulgular neticesinde, uyarlama çalışması yapılan PozitifFonksiyonel Tutumlar Ölçeği'nin klinik olmayan genç yetişkin popülasyon üzerindegeçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu söylemek mümkündür. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the applicability of Coping Attitudes Scale:Measure of Positive Attitudes in Depression (CAS) among Turkish young adultcommunity sample and determine the psychometric properties (validity andreliability) of this scale. This study was conducted with 419 students attendingdifferent departments in Mugla Sitki Kocman University, Faculty of Education in thespring semester of academic year of 2015-2016.Within the aim of the study, three different methods were set down in order toinvestigate the validity of the scale. First of all, in order to get evidence about theconstruct validity of the scale, item analysis was conducted. The results of itemanalysis showed that all 23 items of CAS Turkish version examines similarsituations. In order to get evidence about the construct validity, confirmatory factoranalysis was conducted. The goodness of fit indices obtained from factor analysisshowed that original form's five-factor structure had been confirmed. Standardizedfactor loadings on the predicted five factors were life perspective, personalaccomplishment, positive future, self-worth, coping with problems. Another way totest validity of the scale were convergent and divergent validity method. Differentscale validity study was carried out between Positive Functional Attitudes Scale andBeck Depression Scale, Beck Hopelessness Scale, Automatic Thoughts Scale whilesimilar scale validity study was conducted with Positivity Scale and DevelopedAutomatic Thoughts Scale. All correlation were significant in the expected direction(r=-.56; p<0.01, r= -.60; p<0.01, r= -.63; p<0.01, r= .72; p<0.01, r= .64; p<0.01).On the other side, two different methods were set down in order to investigate thereliability of the scale. First of all, internal consistency was calculated using the totalcommunity sample's CAS score. Cronbach's alpha coefficient for the total scale(.93) was high. In order to investigate reliability of Positive Functional AttitudesScale, test-retest method was used as a second way and practices that were reassesedtwo weeks after the initial administration were implemented to 49 participants ofstudy group. The test-retest correlation coefficent for the total score were significantin the positive direction (r= -.76; p<0.01).As a result of the study, the Turkish version of CAS has good validity and reliabilityfor young adult community sample. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Pozitif fonksiyonel tutumlar ölçeğinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | An examination of psychometric properties of positive functional attitudes scale | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-08-01 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Attitude scales | |
dc.subject.ytm | Psychometric characteristics | |
dc.subject.ytm | Scale development | |
dc.identifier.yokid | 10120242 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 448385 | |
dc.description.pages | 100 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı |