Identifying high school students` beliefs about learning English as a foreign language
dc.contributor.advisor | Şener, Sabriye | |
dc.contributor.author | Çokçalişkan, Ayten | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:05:40Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:05:40Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-10-12 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/419091 | |
dc.description.abstract | Her bilim dalında inançlar insan davranışları ve öğrenmenin temel yapıtaşıdır. Eğitim psikolojisi, bilişsel psikoloji ve sosyal psikoloji gibi alanlarda da inançlar araştırılmaya değer yapılar olarak düşünülür. Bunun sebebi de inançların yabancı dil öğrenen öğrencilerin üzerindeki muhtemel etkileri ve bunun sonucundaki getirileridir. Bu çalışmanın amacı İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen lise öğrencilerinin inançlarını tespit etmek ve inançların cinsiyet ve başarı değişkenleriyle olan ilişkisini incelemektir. Veri toplama ve analiz aşamasında karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nicel veriler 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Muğla il merkezinde bulunan 6 Anadolu lisesinde okuyan 401 öğrenciden toplanmıştır. Çalışma grubu amaçlı örneklem kullanılarak seçilmiş ve çalışma grubuna sadece 9. Sınıf öğrencileri dahil edilmiştir. Nicel veriler Dil Öğrenme İnançları Envanteri'nin Türkçe verisyonu ile toplanmıştır. Ayrıca okul müdürlüklerinden öğrencilerin final notları elde edilmiştir. Araştırmanın nitel aşaması 40 öğrenci ile yürütülmüştür. Yarı-yapılandırılmış görüşme soruları alandaki bazı araştırmalar incelenerek ve bazı uzmanların görüşleri alınarak geliştirilmiştir. Görüşmeler kayıt altına alınmıştır. Hem nicel hem de nitel sonuçlar öğrencilerin cinsiyet ve başarı ile ilgili bazı farklılıklar olmasına rağmen genellikle olumlu inançlara sahip olduklarını ve dışsal motivasyonlarının yüksek olduğunu göstermiştir. İnançların belirlenmesi ve cinsiyet ve başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi öğretim programlarının oluşturulmasında yol gösterici olabilir ve öğretmenlere öğrenciler hakkında bilgi verebilir. | |
dc.description.abstract | In every discipline, beliefs are fundamental constructs in relation to human behavior and learning. In some disciplines such as educational psychology, cognitive psychology, and social psychology, language learning beliefs are considered as an important construct to be investigated. This is mainly due to their potential impacts on the behaviors of language learners, and consequently, on the outcomes of language learning. The aim of this study is to characterize the high school students' beliefs about learning English as a foreign language and examine the relationship between their beliefs and some variables such as gender, and success. During the data collection and analysis phases, a mixed research design was employed. The quantitative data were collected from 401 high school students studying in the Muğla city center in the winter term of 2016-2017 Educational Year. The participants were determined by using a purposive sampling technique and only 9th graders were included in the study. The quantitative data were collected by means of the Turkish version of the `Beliefs about Language Learning Inventory (BALLI)` to investigate the participants' beliefs about learning English. Second, students' final English course scores were obtained from the school management. For the qualitative phase, interviews were conducted with 40 participants. Semi-structured interview questions were developed after examining some research studies, and getting advice and views of some experts in the field, and the interviews were recorded on a tape to be interpreted. Both quantitative and qualitative results revealed that the participants of this study generally hold positive beliefs about language learning and they mostly have extrinsic motivation to learn the foreign language. There are some differences among the results in terms of their gender and success. Identification of their beliefs and their relationship between gender and success may contribute to future curriculum designers and teachers. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Identifying high school students` beliefs about learning English as a foreign language | |
dc.title.alternative | Lise öğrencilerinin ingilizceyi yabancı dil olarak öğrenme ile ilgili inançlarının tespit edilmesi | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-12 | |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary education schools | |
dc.subject.ytm | Secondary education students | |
dc.subject.ytm | Foreign language education | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | Foreign language learning | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | Beliefs | |
dc.subject.ytm | Pedagogical belief | |
dc.identifier.yokid | 10195218 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 540147 | |
dc.description.pages | 103 | |
dc.publisher.discipline | İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı |