Show simple item record

dc.contributor.advisorCan, Şendil
dc.contributor.authorÜstün, Vildan
dc.date.accessioned2020-12-29T13:04:56Z
dc.date.available2020-12-29T13:04:56Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/418823
dc.description.abstractBu araştırmada, Muğla ili Marmaris ilçesine bağlı devlet ortaokullarında öğrenim gören öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerileri ile teste hazırlık stratejilerinin; cinsiyet, sınıf düzeyi, anne/baba eğitim düzeyi ve 1. dönem sonu not ortalaması değişkenleri açısından incelenmesi ve Fen Bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerileri ile teste hazırlık stratejileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Bu araştırma; nicel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılan betimsel bir çalışmadır. Araştırmada, ortaokul öğrencilerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, anne/baba eğitim düzeyi ve 1. dönem sonu not ortalamalarının; Fen Bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerileri ile teste hazırlık stratejileri üzerindeki etkilerinin belirlenmesi amaçlandığından betimsel tarama modeli ve ikisi arasındaki ilişkinin ortaya konulması amaçlandığından ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 Eğitim Öğretim yılı 1. döneminde Muğla ili Marmaris ilçesinde bulunan tüm ortaokullarda öğrenim gören 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılı 1. döneminde Muğla ili Marmaris ilçesinde bulunan dört devlet ortaokulunda öğrenim gören 6., 7. ve 8. sınıftaki toplam 1343 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; `Kişisel Bilgi Formu`, `Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Kendi Kendine Öğrenme Becerileri Ölçeği (KKÖBÖ)` ve `Teste Hazırlık Stratejileri Ölçeği (THSÖ)` kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen veriler Statitical Package for the Social Sciences (SPSS) 20.0 programında analiz edilmiştir. Öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme beceri ve teste hazırlık strateji düzeyini belirlemek için betimsel istatistik kullanılmıştır. Normallik analizi sonucunda verilerin normal dağılım göstermediği tespit edilmiş, bu nedenle analizler non-parametrik istatistikler ile yapılmıştır. Öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerilerinin ve teste hazırlık stratejilerinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığı İlişkisiz Ölçümler İçin Mann Whitney U-Testi; sınıf düzeyi, anne/baba eğitim düzeyi ve 1. dönem not ortalamasına göre farklılaşıp farklılaşmadığı ise İlişkisiz Ölçümler İçin Kruskal Wallis H-Testi ile belirlenmiştir. Bu belirleme işlemi her iki ölçeğin alt faktörlerinde ayrı ayrı yapılmıştır. Son olarak öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerileri ile teste hazırlık stratejileri arasındaki ilişkiyi belirlemek için Spearman Brown Korelasyon Analizi kullanılmıştır.Öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme beceri ve teste hazırlık stratejilerinde, her iki ölçeğin alt faktörleri açısından da çoğunlukla öğrencilerin yüksek ve orta düzeyde becerilere sahip olduğu görülmüştür. Öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerileri ve teste hazırlık stratejileri cinsiyet değişkenine göre her iki ölçeğin de tüm alt faktörlerinde kızlar lehine anlamlı farklılık göstermiştir. Öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerileri sınıf düzeyine göre, planlama alt faktöründe anlamlı farklılık göstermiştir. Bu farklılık 6. sınıflar ile 8. sınıflar arasında olup 6. sınıflar lehine bulunmuştur. Güven alt faktöründe ise anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğrencilerin teste hazırlık stratejileri, bilişsel ve bilişötesi alt faktörlerinde sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Bu farklılık 6. ve 7. sınıf öğrencileri ile 8. sınıf öğrencileri arasında olup 6. ve 7. sınıf öğrencileri lehinedir. Sosyal alt faktöründe ise farklılık bulunmamıştır. Öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerilerinin, planlama ve güven alt faktörlerinde anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmış, bu farklılığın anne/baba eğitim düzeyi daha yüksek olan öğrencilerin lehine olduğu görülmüştür. Öğrencilerin teste hazırlık stratejilerinde ise, anne eğitim düzeyine göre farklılık yalnızca bilişötesi alt faktöründe bulunmuştur. Baba eğitim düzeyinde sadece bilişsel ve bilişötesi alt faktörlerde farklılık tespit edilmiştir. Teste hazırlık stratejilerinin alt faktörlerinde anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyine göre aralarında anlamlı fark bulunan grupların hepsindeki farklılık eğitim düzeyi daha yüksek olanların lehine olarak görülmüştür. Öğrencilerin 1. dönem sonu not ortalamalarına göre Fen Bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerilerinin, planlama ve güven alt faktörlerinde, not ortalaması yüksek olanların lehine farklılık gösterdiği bulunmuştur. Teste hazırlık stratejilerinin bilişötesi ve sosyal alt faktörlerinde de fark bulunurken bu farklılığın bilişötesinde notu yüksek olanlar lehine, sosyal alt faktöründe ise not ortalaması düşük olanlar lehine olduğu görülmüştür. Kendi kendine öğrenme becerileri ile teste hazırlık stratejileri arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Öğrenciler kendi kendine öğrenme becerileri ve teste hazırlık stratejileri ile ilgili olan bazı davranış özelliklerini küçük yaştan itibaren aileden kazanmalıdırlar. Çocuklarının iç denetimli, sorumluluk alan bireyler olması için anne ve babanın çocuğun davranışlarına karşı doğru tutum içinde olmaları gerekir. Bu bağlamda araştırmacı, her eğitim düzeyinde anne-babaya kurslar, seminerler verilebileceğini öneri olarak sunmaktadır. Bu kurslarda anne-babalara rol-model olmanın önemi de çeşitli örneklerle gösterilebilir. Ayrıca, ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerileri ile teste hazırlık stratejileri arasındaki ilişki nitel araştırma yöntemleri de kullanılarak derinlemesine incelenebilir.Anahtar kelimeler: Kendi kendine öğrenme becerileri, teste hazırlık stratejileri, ortaokul öğrencileri, Fen Bilimleri, not ortalaması
dc.description.abstractIn the current study, it was aimed to investigate the self-learning skills and test preparation strategies of the middle school students in the science course attending state schools located in the Marmaris province of the city of Muğla in relation to the variables of gender, grade level, mother and father's education level and the first term grade point average and to determine the relationship between self-learning skills and test preparation strategies in the science course.This is a descriptive study employing qualitative research methods and techniques. As in the study, it was aimed to determine the effect of gender, grade level, father and mother's education level and first term grade point average on self-learning skills and test preparation strategies, the descriptive survey model was used and they study also aimed to reveal the relationship between self-learning skills and test preparation strategies, the relational survey model was used. The universe of the study is comprised of all of the 6th, 7th and 8th grade students attending the middle schools in the Marmaris province of the city of Muğla in the first term of 2017-2018 school year. The sampling of the study on the other hand consists of a total of 1343 6th, 7th and 8th grade students attending four state middle schools located in the Marmaris province of the city of Muğla in the first term of 2017-2018 school year. As the data collection tools, a `Personal Information Form`, the `Self-Learning Skills in the Science Course Scale (SLSSCS)` and the `Test Preparation Strategies Scale (TPSS)` were used.The data collected in the current study were analyzed in the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 20.0 program package. In order to determine the students' levels of self-learning skills and test preparation strategies in the science course, descriptive statistics were used. As a result of the normality analysis, it was determined that the data were not distributed normally; therefore, non-parametric statistics were used in the analyses. Whether the students' self-learning skills and test preparation strategies in the science course vary significantly depending on gender was tested with Mann Whitney U Test and whether they vary significantly depending on grade level, father and mother's education level and first term grade point average was tested with Kruskal Wallis H-Test. These tests were separately conducted for each sub-factor of the two scales. Finally, Spearman Brown Correlation Analysis was used to determine the relationship between self-learning skills and test preparation strategies in the science course.In terms of self-learning skills and test preparation strategies, the students were found to have medium or high levels of skills and strategies in almost all the sub-factors of the two scales. The students' self-learning skills and test preparation strategies were found to be varying significantly by gender in all the sub-factors of the two scales in favor of girls. The students' self-learning skills in the science course were found to be varying significantly depending on grade level in the planning sub-factor. The source of this difference is the difference between the 6th graders and 8th graders and it is in favor of the 6th graders. No significant difference was found in the trust sub-factor. The students' test preparation strategies were found to be varying significantly depending on grade level in the cognitive and metacognitive sub-factors. The source of this difference is the difference between the 6th and 7th graders and 8th graders, in favor of the 6th and 7th graders. No significant difference was found in the social sub-factor. It was found that the students' self-learning skills in the science course vary significantly depending mother and father's education level in the planning and trust sub-factors and that this difference is in favor of the students whose parents' education level is higher. In the students' test preparation strategies, only parents' education level-based significant difference was found in the metacognitive sub-factor. The father's education level was found to be leading to a significant difference in the cognitive and metacognitive sub-factors. The significant differences found in the sub-factors of the test preparation strategies based on father and mother's education level were all found to be in favor of the students whose parents' education level is relatively higher. The students' self-learning skills in the science course were found to be varying significantly depending on the first term grade point average in the planning and trust sub-factors and in favor of the students whose grade point average is relatively higher. The students' test preparation strategies were also found to be varying significantly depending on grade point average in the metacognitive and social sub-factors and this difference was found to be in favor of the students whose grade point average is higher in the metacognitive sub-factor and in favor of the students whose grade point average is lower in the social sub-factor. A positive correlation was found between self-learning skills and test preparation strategies.Students should acquire some behavioral characteristics related to self-learning skills and test preparation strategies at early ages in their families. For children to be individuals having auto control and sense of responsibility, their parents should have correct attitudes towards their behaviors. Thus, it can be suggested that courses and seminars can be organized for parents from any level of education. In these courses, parents can be introduced to examples showing the importance of a good role model. Moreover, the relationship between middle school students' self-learning skills and test preparation strategies in the science course can be investigated in more detail by using qualitative research methods.Key Words: Self-learning skills, test preparation strategies, middle school students, science, grade point averageen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerileri ile teste hazırlık stratejileri arasındaki ilişkinin araştırılması
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between middle school students' self-learning skills and test preparation strategies in the science course
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10250295
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid599580
dc.description.pages88
dc.publisher.disciplineFen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess