dc.contributor.advisor | İpek Eğilmez, Nigar | |
dc.contributor.author | Berber, Zeynep Tuğba | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:04:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:04:48Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/418773 | |
dc.description.abstract | Dil insan yaşantısının temelini oluşturmaktadır. Dil becerileri gelişmiş her birey yaşantısını daha kolay yönetebilen ve yön verebilen birey olarak hayatına devam etmektedir. Dil edinimi anne karnında dinleme becerisi ile başlar daha sonra birey çevresi aracılığı ile konuşma becerisini edinir. Bu süreci daha disiplinli ve kurallı olan okuma ve yazma becerisi takip eder. Okuma ve yazma okulda edilen becerilerdir ve bir öğretim sonucunda edinilir. Dört temel dil becerisini edinen birey bu becerileri geliştirmek için istek duyar. Dil becerileri gelişmesi süreç isteyen ve uzun uğraşlar sonucunda gelişim gösteren becerilerdir. Bunların içerisinde yazma becerisi en son edinilen ve en karmaşık süreci barındıran bir beceridir. Kişi, öğrenim hayatı boyunca yazma becerisini geliştirmeyi hedefler. Bunu bir hedef haline getirmek öncelikle bireyin yazmaya karşı istek duymasına bağlıdır. Yazma eğilimi yüksek bireyler, bu becerilerini geliştirmek için iç motivasyona sahip olacağından hedefe ulaşması daha kolay olacaktır. Milli Eğitim Bakanlığı ve 2006 yıllarında yapılan değişiklikler vasıtasıyla Türkiye'de ana dili eğitiminde yapılandırmacılık yaklaşımı uygulanmaya başlamıştır. Yapılandırmacılık kapsamında öğretmen öğrenci ile yapıcı iletişim kurmalı, onun yaş seviyesine uygun kitap listeleri oluşturmalı, bilgi ve birikimini artırmaya yönelik olarak çeşitli türlerle karşı karşıya getirmelidir. Bunların gerçekleştiği bir eğitim öğretim ortamında artık öğrenciden beklenen; hikâyeler, şiirler, masallar ve bilgilendirici metinler yazmasının yanında günlük yaşantısında kendisini yazılı ifade etme alışkanlığı kazanmasıdır. Yazma eğilimi yüksek olmayan öğrencilerin yazma yeteneklerini geliştiremeyecekleri ve yazmaya karşı geliştirdikleri tutumun olumsuz olacağı daha, çok taklit yolu ile yazılar yazacağı ya da tutukluk yaşayacağı öngörülmektedir. Yazmanın ilk aşaması ne kadar taslak oluşturmak olarak adlandırılsa da öğrencinin öncelikle yazma eğiliminin yüksek olması gerekmektedir. Çalışmanın amacı; bağımsız olarak yazı yazabilen bilen, tür ve teknikleri kullanabilen ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin yazma eğilimlerini belirlemek ve yazma eğilimlerinde `sınıf düzeylerine, cinsiyetlerine, anne baba eğitim düzeylerine, aile gelir düzeyine ve yerleşim yerlerine` göre anlamlı farklılığın olup olmadığını tespit etmektir. Araştırmanın evrenini Türkiye'de öğrenim görmekte olan büyün ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini ise, 2017-2018 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde Ağrı ilinde merkez ve köy ortaokullarında öğrenim gören 856 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada, var olan durumun bağımsız ve bağımlı değişkenlere göre derinlemesine incelenmesini sağlayan tarama modelinde bir araştırma olup betimsel bir çalışmadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Piazza ve Siebert (2008) tarafından geliştirilen, İşeri ve Ünal (2010) tarafından Türkçeye çevrilen ve uyarlanan `Yazma Eğilimi Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmanın değişkenlerinin belirlenmesi adına araştırmacı tarafından hazırlanan ve demografik özelliklerin okuma ve yazma yeterliliği, sınıf düzeyi, cinsiyet, anne – baba öğrenim durumu, yaşanılan yer, aile gelir düzeyi, öğrencinin akademik başarı puanının yer aldığı bir anket de ölçekle birlikte uygulanmıştır. Araştırma sonucunda belirlenen değişkenlerde sınıf düzeyinde küçük sınıfların (5,6) yazma eğilimlerinin büyük yaş grubu olan sınıflara (7,8) göre daha yüksek olduğu, kız öğrencilerin yazma eğilimlerinin erkek öğrencilerin yazma eğilimlerden daha yüksek olduğu, anne eğitim durumuyla öğrencilerin yazma eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu, ilköğretim mezunu annelerin çocuklarının yazma eğilimlerinin okuryazar olmayan annelerin çocuklarının yazma eğilimlerinden daha yüksek olduğu, baba eğitim durumunun yazma eğilimi ile anlamlı bir ilişkisi bulunmadığı, yerleşim yerinin yazma eğilimine merkezde öğrenim gören öğrencilerin lehine sonuçlandığı, aylık gelir düzeyi düşük öğrencilerin yüksek olan öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür.Anahtar kelimeler: Türkçe eğitimi, yazma eğilimi, yazma eğitimi, ortaokul | |
dc.description.abstract | Language is the basis of human life. Every individual with advanced language skills lives as an individual who can manage his life easier and can give direction to it. Language acquisition begins with the listening ability in mother's womb and then a person acquires the talking ability through the environment. This process is followed by more disciplined and normative reading and writing skills. Reading and writing are the skills which acquired in the school as a result of an instruction. The individual who has four basic language skills wants to develop these skills. The language skills require a long period process and they develop as result of long period. Among these, writing skill is a skill that has acquired the most recent and most complex process. The person aims to improve his / her writing during throughout his education life. Making this a goal depends primarily on the individual's desire for writing. Individuals with a high writing disposition will have an inner motivation to develop these skills, making it easier to reach the goal. Making this a goal depends primarily on the individual's desire for writing. Individuals with a high writing disposition will have an inner motivation to develop these skills, making it easier to reach the goal. In years 2005 and 2006 through changes made in mother language education, constructivism approach began to be implemented. Within the context of constructivism, the teacher should construct constructive communication with the student, create book lists appropriate for his age level, and confront various literary genres in order to increase his knowledge and experience. In an educational teaching environment where these have come true, the student is expected to; gain the habit of expressing himself/herself in daily life besides writing stories, poems, fairy tales and informative texts and. It is foreseen that students who do not have a high writing tendency will not be able to develop their writing skills and that their attitudes towards writing will be negative and they will write by imitation. Although the first stage of writing is called how to draft, the student should have a high writing tendency. Although the first stage of writing is called drafting, the student should have a high writing tendency. Purpose of the study; to detect the writing tendencies of middle school 5th, 6th, 7th and 8th grade students who are able to write independently and have the ability to use genres and techniques and whether there is a significant difference between writing tendencies and class levels, gender, parents' education levels, family income level and settlements. The population of the study is consisted of middle school students who are being educated in Turkey. The sample is consisted of 856 students are studying in the city centre of Ağrı province (Selçuk Secondary School, Kasım Bayram Secondary School, 75th Year Secondary School, Alparslan Secondary School) and the village (Tezeren 4. Boğaziçi Middle School, Closest Middle School, Aslangazi Middle School, Writing Middle School). It the study, the descriptive survey model was used which provides an in-depth examination of the current situation according to independent and dependent variables. Writing Tendency Scale which was developed by Piazza and Siebert (2008) and translated and adapted into Turkish by İşeri and Ünal (2010), was used as a data collection tool. In order to determine the variables of the study, a questionnaire which was prepared by the researcher, including reading and writing competence of the demographic characteristics, class level, gender, parental education level, place of residence, family income level, academic achievement score of the student was applied with the scale. At the end of the research, it was found that the writing tendency of small classes at grade level (5,6) was higher than that of the older age group (7,8), female students' writing tendency was higher than the male students' writing tendency, there was a significant relationship between the education level of the mother and the students' writing tendency, the writing tendency of the children of mothers with primary education was higher than the writing tendency of children of illiterate mothers, it was observed that the education level of father did not have a significant relationship with writing tendency, the writing tendency of the settlement resulted in favor of the students studying at the center, and the students who had low monthly income were higher than the students who had high level of income.Keywords: Turkish education, writing tendency, writing education, secondary school | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin yazma eğilimlerinin belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Determination of writing tendencies of secondary school students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10268491 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 599640 | |
dc.description.pages | 75 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı | |