Show simple item record

dc.contributor.advisorÇeçen Eroğul, Ayşe Rezan
dc.contributor.authorKocalar, Halil Emre
dc.date.accessioned2020-12-29T13:04:38Z
dc.date.available2020-12-29T13:04:38Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/418711
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı Öz Eleştirel Ruminasyon Ölçeğinin Türk kültüründeki psikometrik özelliklerini ortaya koymak ve üniversite öğrencilerinin mükemmeliyetçilik ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkide öz eleştirel ruminasyonun aracılık rolünün incelemektir. Bu amaç doğrultusunda ilk olarak 2018-2019 Eğitim Öğretim yılı Güz döneminde Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesinde öğrenim gören 282 lisans öğrencisine ulaşılmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda Öz Eleştirel Ruminasyon Ölçeğinin Türk kültüründe geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır. Ardından mükemmeliyetçilik, öz eleştirel ruminasyon ve akademik erteleme davranışı arasındaki ilişkiyi incelemek ve öz eleştirel ruminasyonun aracılık rolünü ortaya koymak amacıyla yaşları 18 ile 33 arasında değişen 712 lisans öğrencisine ölçek uygulaması yapılmıştır. Elde edilen verilerle Basit Aracılık Analizi yapılmıştır. Verilerin analizinde Jamovi ve RStudio programlarından yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre uyumsuz mükemmeliyetçilik ile akademik erteleme davranışı arasındaki ilişkide öz eleştirel ruminasyonun tam aracı rolünün olduğu görülmüştür. Öte yandan uyumlu mükemmeliyetçilik ile akademik erteleme arasında düşük düzeyde negatif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu görülürken öz eleştirel ruminasyon arasında anlamlı herhangi bir ilişkiye rastlanmamıştır. Son olarak elde edilen bulgular alanyazındaki çalışmalar doğrultusunda tartışılmış ve hem araştırmacılara hem de uygulayıcılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Akademik erteleme, mükemmeliyetçilik, öz eleştirel ruminasyon, açık bilim uygulamaları
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate the psychometric properties of the Self-Critical Rumination Scale in Turkish culture and to examine the mediating role of self-critical rumination in the relationship between perfectionism and academic procrastination among university students. In line with this objective, firstly we reached out 282 undergraduate students studying at Muğla Sıtkı Koçman University in the Fall semester of 2018-2019 academic year. Confirmatory Factor Analysis was performed with the data obtained. As a result of the validity and reliability analyses, it was concluded that the Self-Critical Rumination Scale was a valid and reliable measurement tool in Turkish culture. In order to examine the relationship between perfectionism, self-critical rumination, and academic procrastination, 712 undergraduate students aged between 18 and 33 years participated in the study. Basic Mediation Analysis was performed with the data obtained. Jamovi and RStudio softwares were used to analyze the data. In the light of the findings, self-critical rumination was found to have a fully mediating role in the relationship between maladaptive perfectionism and academic procrastination. On the other hand, while there was a low negative and significant relationship between adaptive perfectionism and academic procrastination, no significant correlation was found between self-critical rumination and adaptive perfectionism. Finally, findings were discussed and suggestions were made to both researchers and practitioners in the light of literature.Keywords: Academic procrastination, perfectionism, self-critical rumination, open science practicesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÖz eleştirel ruminasyon ölçeğinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi ve üniversite öğrencilerindeki mükemmeliyetçilik ile akademik erteleme ilişkilerinde öz eleştirel ruminasyonun aracılık rolü
dc.title.alternativeThe investigation of psychometric properties of self-critical rumination scale and mediating role of self-critical rumination in perfectionism and academic procrastination among university students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmPsychological scales
dc.subject.ytmSelf-criticism
dc.subject.ytmPsychological counseling
dc.subject.ytmAcademic procrastination
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.identifier.yokid10271073
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid599658
dc.description.pages133
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess