Üniversite öğrencilerinde ruminasyon ve depresyon ilişkisinde okul tükenmişliği ve yaşantısal kaçınmanın aracı rolü
dc.contributor.advisor | Doğan, Uğur | |
dc.contributor.author | Kaşikara, Gülizar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:04:31Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:04:31Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-07 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/418671 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde ruminasyon ve depresyon arasındaki ilişkide okul tükenmişliği değişkeninin alt boyutu olan duygusal tükenme ve yaşantısal kaçınmanın aracılık rolünü test etmektir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 Eğitim Öğretim yılında Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi'nde lisans öğrenimine devam etmekte olan 443'ü kadın (%67.1), 217'si erkek (%32.9) 660 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak Ruminatif Düşünme Biçimi Ölçeği, Beck Depresyon Envanteri, Kabul ve Eylem Formu-ll, Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Bu araştırmada aracılık etkilerinin istatistiksel olarak önemli olup olmadığı regresyona dayalı yaklaşım ve bootstrap yöntemi ile incelenmiştir. Sonuçlar ruminasyon ve depresyon arasındaki ilişkide sadece duygusal tükenme ve yaşantısal kaçınma değişkenlerinin aracılık etkilerinin, her iki değişkenin de modele birlikte girdiğinden daha yüksek olduğunu göstermiştir. Elde edilen bulgular ışığında sonuçlar tartışılmış ve gelecek araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to test serial-multiple mediaton role of emotional exhaustion which is the subdimension of school burnout variable and experiential avoidance on the relationship between unversity students' rumination and depression. The participants of the study were 660 that including 443 female (%67,1) and 217 male (%32,9) undergraduate students of Muğla Sıtkı Koçman University in 2018-2019 Academic Year. The data were collected through Ruminative Thought Style Questionnaire, Beck Depression Inventory, Acceptance and Action Questionnaire-II, Maslach Burnout Inventory – Student Scale and Demografic Information Form. This study examined the statistical of the mediation effects in the tested model through the Ordinary Least Squares Regression Model and the Bootstrap method. The results showed that mediation effect of emotional exhaustion and experiential avoidance variables solely were found be higher on the relationship between rumination and depression than when both of them were entered into the model together. In the light of the findings, the results were discussed and recommendations were made for future research. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinde ruminasyon ve depresyon ilişkisinde okul tükenmişliği ve yaşantısal kaçınmanın aracı rolü | |
dc.title.alternative | Mediation of school burnout and experiential avoidance in the relationship between rumination and depression | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-07 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10277904 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 599842 | |
dc.description.pages | 100 | |
dc.publisher.discipline | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı |