dc.contributor.advisor | Taylı, Aslı | |
dc.contributor.author | Bekil, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:04:16Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:04:16Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-07 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/418575 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı; sosyal bağlılık, özgecilik ve sosyal empatinin mutluluğu anlamlı bir biçimde yordayıp yordamadığına bakılmasıdır. Ayrıca, mutluluk ile sosyal bağlılık, özgecilik ve sosyal empati arasındaki ilişki ve cinsiyete, görev yapılan kademeye ve branşa göre öğretmenlerin mutluluk ortalamaları arasındaki farklar araştırılmıştır. Öğretmenlerde mutluluk ile sosyal bağlılık, özgecilik ve sosyal empati arasındaki ilişkilerin bakıldığı bu çalışmada korelasyonel (ilişkisel) tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi için Ağrı İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Ağrı Valiliğinden gerekli olan izin ve onaylar alınmıştır. Çalışma kapsamında 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılının ikinci kanaat döneminde Patnos ilçesinde görev yapan 174 kadın (%56,3) ve 135 erkek (%43,7) toplamda 309 öğretmenden veri toplanmıştır. Araştırmada veri elde etmek için Kişisel Bilgi Formu, Doğan ve Akıncı-Çötok (2011) tarafından Türkçeye uyarlanması yapılan Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu (OMÖ-K), Duru (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan Sosyal Bağlılık Ölçeği (SBÖ), Ersanlı ve Doğru-Çabuker (2015) tarafından geliştirilen Diğerkamlık Ölçeği (DÖ) ve Bekil ve Taylı (2019) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan Sosyal Empati Ölçeği (SEÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS 23.0 paket programı kullanılmıştır. Mutluluk ile diğer değişkenlerin aralarındaki ilişkileri incelemek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi, sosyal bağlılık, özgecilik ve sosyal empatinin mutluluğu yordama düzeyine bakmak için Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi, öğretmenlerin mutluluk ortalamalarının görev yapılan kademeye ve branşa göre fark gösterip göstermediğini test etmek için tek yönlü varyans analizi, öğretmenlerin mutluluk puanı ortalamalarının cinsiyete göre fark gösterip göstermediğine bakmak için ise ilişkisiz örneklemler t-testinden faydalanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen sonuçlara göre, mutluluk ile sosyal bağlılık, özgecilik ve sosyal empati arasında olumlu yönde anlamlı olacak şekilde bir ilişki gözlemlenmiştir. Bir diğer bulgu sonucunda ise sosyal bağlılık, özgecilik ve sosyal empatinin birlikte, öğretmenlerdeki mutluluğu anlamlı bir biçimde yordadığı ve toplam varyansın %31.5'ini açıklanabildiği bulunmuştur. Ek olarak özgeciliğin mutluluğu anlamlı olarak yordamadığı belirlenmiştir. Son olarak öğretmenlerin mutluluk düzeylerinin cinsiyete, görev yapılan kademeye ve branşa göre farklılık göstermediği bulunmuştur. Araştırma kapsamında ulaşılan bulgular, literatür eşliğinde tartışılmış, uygulayıcı ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. | |
dc.description.abstract | The purpose of this research; social connectedness, altruism, and social empathy are meaningful predictions of happiness. In addition, the relationship between happiness and social connectedness, altruism, social empathy and the differences between the happiness averages of teachers were investigated according to the task and branch. In this study, the relationship between happiness and social connectedness, altruism and social empathy is examined correlative (relational) screening model was used. In order to conduct the research in a healthy way, the necessary permissions and approvals were obtained from Ağrı Provincial Directorate of National Education and Ağrı Governorship. Within the scope of the study, data were collected from 309 (174 female (%56,3), 135 male (%43,7) teachers working in Patnos district during the second period of 2018-2019 academic year. In order to obtain data in the study, the Personal Information Form, Oxford Happiness Scale Short Form which was adapted to Turkish by Doğan and Akıncı-Çötok (2011), Social Connectedness Scale (SBÖ) was adapted to Turkish by Duru (2007), Alturism Scale (RU) developed by Ersanli and Doğru-Çabuker (2015) and Social Empathy Scale (SPS) was adapted to Turkish by Bekil and Taylı (2019) was used. SPSS 23.0 package program was used to analyze the data. To examine the relationships between happiness and other variables Pearson Product Moment Correlation analysis, Multiple Linear Regression Analysis to look at the level of predict social connectedness, altruism and social empathy of happiness, one-way analysis of variance to test whether teachers' averages of happiness differ by task and branch was used. According to the results of the study, a positive relationship was found between happiness and social connectedness, altruism and social empathy. As a result of other findings, it was found that social connectedness, altruism and social empathy together predicted happiness in teachers and explained 31.5% of total variance. In addition, it was determined that altruism did not significantly predict happiness. Finally, it was found that teachers' levels of happiness did not differ according to task and branch. The findings of the study were discussed with the literature and some suggestions were made to the researchers. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Öğretmenlerde mutluluğun yordayıcıları olarak sosyal bağlılık, özgecilik ve sosyal empati | |
dc.title.alternative | Social connectedness, alturism and social empathy as predictors of happiness among teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-07 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Altruism | |
dc.subject.ytm | Social connectedness | |
dc.subject.ytm | Happiness | |
dc.identifier.yokid | 10277978 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 599845 | |
dc.description.pages | 106 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı | |