Öğretmen ve müdür algılarına göre okul müdürlerinin değişim yönetimi yeterlikleri ve liderlik stilleri
dc.contributor.advisor | Ekinci, Cemal Ergin | |
dc.contributor.author | Özdemir, Ayşen | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:04:14Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:04:14Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-13 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/418560 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın temel amacı öğretmen ve müdür algılarına göre okul müdürlerinin değişim yönetimi yeterliklerini, liderlik stillerini ve aralarındaki ilişkileri belirlemektir. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışma olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlikleri ve Okul Müdürlerin Liderlik Stilleri ölçeklerinin, araştırma evreninden (180 okul müdürü ve 4191 öğretmen)seçilen (122 okul müdürü ve340 öğretmen) örnekleme uygulanması ile elde edilmiştir.Araştırma bulguları okul müdürlerinin değişim sürecinin tüm alt boyutlarında, DİB, DSH, DUY ve DDG yüksek düzeyde yeterliliğe sahip olduklarını göstermektedir. Okul müdürlerinin değişim yönetimi yeterliklerine ilişkin yönetici ve öğretmen algıları cinsiyet, okul türü, eğitim durumu ve kıdem değişkenlerinden etkilenmemektedir.Araştırma bulgularına göre okul müdürleri yüksek düzeyde dönüşümcü liderlik stiline sahiptirler. Okul müdürlerinin ve öğretmenlerin okul müdürlerinin liderlik stilleri ile ilgili algıları cinsiyet, okul türü, eğitim durumu ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Ancak okul müdürlerinin ve öğretmenlerin okul müdürlerinin liderlik stilleri ile ilgili algıları görev türü değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Okul müdürleri kendilerinin dönüşümcü liderlik stili eğilimlerine ve serbest bırakıcı liderlik stili eğilimlerine sahip olma algıları daha yüksek düzeyde iken öğretmenlerin okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik stili eğilimlerine ve serbest bırakıcı liderlik stilleri eğilimlerine sahip olma algıları daha düşük düzeydedir.Okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik stiline sahip olma durumu ile değişim yönetimi yeterliklerinin alt boyutları arasında olumlu ve yüksek düzeyde ilişkiler bulunmaktadır. Dolayısıyla değişim yönetimi yeterliklerine sahip olmak dönüşümcü liderlik özelliklerine sahip olmayı desteklemektedir. Aynı şekilde dönüşümcü liderlik özelliklerine sahip olmak da değişim yönetimi yeterliklerine sahip olmayı desteklemektedir. Dönüşümcü liderliğin özellikleri dikkate alındığında okul müdürleri bakımından istendik bir durumun varlığından söz edilebilir Anahtar kelimeler: Değişim yönetimi, değişim yönetimi yeterlikleri, liderlik stilleri, okul yöneticisi | |
dc.description.abstract | This paper primarily aims to reveal school principal's change management competencies, leadership styles and the relation between two according to teacher and principal's perspective. The research was conducted as a descriptive study in survey model. The data was collected through the admisinstration of Ilkogretim Okulu Yoneticilerinin Degisimi Yonetme Yeterlilikleri and Okul Mudurlerinin Liderlik Stilleri to the sample (122 school principals and 340 teachers) specified from the research population (180 school principals and 4191 teachers).Findings show that principals have high competency in all sub-dimensions (DIB, DSH, DUY and DDG) of change process in principals and teachers' perceptions which are related with the principals' change management competency depending on gender, school type, education level and seniority variables.Moreover, results indicates that principals have high-level of transformational leadership style. Principal and teachers' sense on the principal's leadership style substantially depends on gender, school type, education level and seniority. However, principal and teachers' leadership style perception does not vary by the task type. While principals think they mostly have transformational leadership and laissez-faire leadership style, teachers' perception has a lower level compared to them.There is a strong relationship between having transformational leadership style and sub-dimensions of having laissez-faire leadership style. Therefore, having change management competencies supports having transformational leadership styles or vice-versa. When the transformational leadership features are considered, it is possible to mention about an desired situation by principals.Keywords: Change management, change management competencies, leaderships styles, school administrator | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmen ve müdür algılarına göre okul müdürlerinin değişim yönetimi yeterlikleri ve liderlik stilleri | |
dc.title.alternative | Change management competencies and leadership styles of school principals by teachers and managers' perspecti̇ons | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-13 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10307050 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 601674 | |
dc.description.pages | 94 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |