Okul yöneticilerinin psikolojik sermayeleri ve iş performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Ekinci, Cemal Ergin | |
dc.contributor.author | Giziroğlu, Berna | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:04:08Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:04:08Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-07 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/418528 | |
dc.description.abstract | 19. yüzyıldan itibaren psikoloji bilimi yeni bir döneme girmiştir. Bu doğrultuda ortaya çıkan pozitif psikoloji hareketi, bireylerin pozitif davranışlarını, psikolojinin ana konularından biri haline getirmiş ve pozitif psikoloji yaklaşımının örgütsel davranış alanında hızla yer bulmasına neden olmuştur. Pozitif psikolojik sermaye ise pozitif psikoloji yaklaşımına dayanan ve iş yerlerinde performansın geliştirilmesine etki eden bir sermaye türü olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışmanın temel amacı okul yöneticilerinin psikolojik sermaye sahip olma düzeylerini ve yöneticilik performansına etkilerini öğretmen görüşlerine dayalı olarak incelemektir. Araştırmanın verileri iki farklı ölçeğin (Pisikolojik Sermaye Ölçeği ve Okul Müdürlerinin Yönetici Becerileri Ölçeği) örnekleme uygulanması ile elde edilmiştir. Araştırmanın evrenini Aydın ili Efeler ilçesine bağlı 45 okulda görev yapan 1760 öğretmen oluşturmaktadır. Evreni temsil edecek örneklem büyüklüğü 275 öğretmen olarak alınmıştır.Araştırma sonucunda öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin psikolojik sermayeye sahip olma düzeyleri ile yöneticilik performanslarının oldukça yüksek düzeyde olduğu ve onların performanslarını önemli ölçüde yordadığı belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin psikolojik sermayeye sahip olma düzeyine ilişkin öğretmen görüşlerinin cinsiyet, okul türü, eğitim düzeyi ve mesleki kıdem değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Okul yöneticilerinin yöneticilik performansına ilişkin öğretmen görüşleri ise cinsiyet, okul türü ve mesleki kıdem değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermezken, eğitim düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Psikolojik sermaye, yöneticilik performansı, okul müdürü, öğretmen. | |
dc.description.abstract | From the 19th century onwards, psychological Science has entered a new era. The positive psychology movement that emerged in this direction has made the positive behavior of individuals one of the main topics of psychology and has caused the positive psychology approach to quickly find a place in the field of organizational behavior. On the other hand, positive psychological capital is considered as a type of capital that is based on the positive psychology approach and affects the improvement of performance in the workplace.The main purpose of this study is to examine the psychological capital levels of school principals and their effects on managerial performance based on the teacher's opinions. The data of the study was obtained by the sampling of the data collection tool which was formed by combining two different scales (Psychological Capital Scale and School Principals' Executive Skills Scale). The population of the study is composed of 1760 teachers working in 45 schools in Efeler District of Aydın province. The sample size to represent the universe was taken as 256 teachers.As a result of the research, it was observed that the levels of psychological capital and performance of school principals were highly correlated according to teachers' views. Teachers' views on the level of psychological capital of school principals were not statistically influenced by variables such as gender, school type, level of education and seniority. Teachers' views on the managerial performance of school principals were not statistically influenced by gender, school type, and seniority variables, but the level of education was significantly different. Keywords: Psychological capital, managerial performance, school principal, teacher. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul yöneticilerinin psikolojik sermayeleri ve iş performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Determination of the relationship between school principals' psychological capital and work performance | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-07 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10278764 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 599864 | |
dc.description.pages | 83 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Denetimi ve Planlaması Bilim Dalı |