Ortaöğretim öğretmenlerinin özyeterlik inançları ve profesyonellikleri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Ekinci, Cemal Ergin | |
dc.contributor.author | Aydemir, Süleyman | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:04:03Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:04:03Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-10 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/418497 | |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı, ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin özyeterlik inançları ve profesyonellikleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Eğitim sistemlerinin temel ögelerinin öğretmen, öğrenci ve eğitim programları olduğu, bununla birlikte en önemli ögenin ise öğretmen olduğu kabul edilmektedir. Öğretmen kişilerin davranışlarını ve yeteneklerini geliştiren, onlara rehberlik eden kişi olarak bilinmektedir. Öğretmen niteliği, günümüzde çok tartışılan konulardan birisi olarak eğitim kalitesini doğrudan etkileyen en temel faktörlerden birisi olarak görülmektedir. Öğretmenin mesleki olarak yeterli olması, verimli öğretmeyi gerçekleştirmesi için birçok farklı bilgi ve becerilerle donanık olması gerekmektedir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde desenlenmiş bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim yılında, Aydın ili ortaöğretim okullarında görev yapan 403 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın verileri 'Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği Ölçeği' ve 'Öğretmen Öz Yeterlik İnancı Ölçeği'nin bu örnekleme uygulanmasıyla elde edilmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde betimsel istatistikler, karşılaştırma istatistikleri ve çoklu regresyon analizi işe koşulmuştur.Araştırmanın temel sonuçları şöyle özetlenebilir: (1) Öğretmenlerin özyeterlik inancı, hem genel hem de alt boyutlarında `oldukça yüksek` düzeydedir. (2) Cinsiyet, öğretmenlerin özyeterlik inancı üzerinde önemli bir etkiye sahip değildir. (3) Öğretmenlerin hizmet süresi onların özyeterlik algılarını etkilememektedir. (4) Akademik liselerde görev yapan öğretmenlerin özyeterlik inancı, mesleki ve teknik liselerde görev yapan öğretmenlerden daha yüksek düzeydedir. (5) Öğretmenlerin profesyonellik düzeyleri oldukça yüksek düzeydedir. (6) Cinsiyet ve hizmet süresi öğretmenlerin profesyonellik düzeylerini etkilememektedir. (7) Öğretmenlerin profesyonellik görüşlerinin mezuniyet düzeyi değişkenine göre lisansüstü öğrenim düzeyine sahip olan öğretmenlerin lehine anlamlı bir farklılık göstermektedir. (8) Akademik liselerde görev yapan öğretmenlerin profesyonellikleri, mesleki ve teknik liselerde görev yapan öğretmenlere göre daha yüksektir. (9) Öğretmen özyeterliği öğretmen profesyonelliğinin önemli bir yordayıcısıdır. | |
dc.description.abstract | The purpose of the study was to determine the relationship between self-efficacy beliefs and professionalism of teachers working in high schools. It is accepted that the basic elements of education systems are teachers, students and cirrucula, however, the most important of all is the teacher. The teacher is the person who develops and guides students' behaviors and abilities. Teacher qualifications are considered to be one of the most important factors affecting the quality of education directly. The teacher must be professionally competent, equipped with various knowledge and skills to carry out the efficient teaching. The research was designed and carried out as a relational descriptive study. The sample of the study consisted of 403 teachers working in the secondary schools of Aydın province during the 2018-2019 academic year. The data were collected through the admisnistration of two scales n, namely 'The Teachers Occupational Professionalism Scale and 'Teacher Self-efficacy Beliefs Scale' to the sample. In data analysis, descriptive statistics, comparative statistics and multiple regression analysis were used. The main conclusions of the study can be summarized as follows: (1)Teachers' self-efficacy beliefs and professionalism are at a high level. (2) Gender has not significant effect on teachers' self efficacy beliefs. (3) The experience of the teachers does not affect their self-efficacy beliefs. (4) The self-efficacy beliefs of teachers working in academic high schools are higher than the that of the teachers working in vocational and technical high schools (5) The levels of teacher's professionalism are quite at high level. (6) Gender and experience do not affect the levels of the professionalism of the teachers. (7) According to the education level variable, the teachers' professionalism has shown a significant difference in favour of the teachers who have master degree. (8) The level of the professionalism of teachers working in academic high schools are higher than that of teachers working in vocational and technical high schools.(9) Teacher self effiacy beliefs is significant predictor of teacher professionalism. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaöğretim öğretmenlerinin özyeterlik inançları ve profesyonellikleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between high school teachers' self-efficacy beliefs and their professionalism | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-10 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10304158 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 601330 | |
dc.description.pages | 92 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |