Show simple item record

dc.contributor.advisorGümüş, Sefer
dc.contributor.authorAtakan, Tümay
dc.date.accessioned2020-12-29T12:56:09Z
dc.date.available2020-12-29T12:56:09Z
dc.date.submitted1999
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/416005
dc.description.abstractÖZET Türkiye'nin geleneksel sanayi sektörlerinden olan Türk tekstil ve konfeksiyon sanayiinin en belirgin özelliği, geçmişten günümüze uzanan varolma sürecinde ülke ekonomisi içinde her zaman öncelikli bir yere sahip olmasıdır, öncü sanayilerin başmda gelmekle birlikte.Türkiye'de tekstil ve konfeksiyon sektörünün hızla gelişmesi, ekonomide ve ihracatta önemli bir ağırlığa sahip olması tesadüfi değildir. Türkiye'nin hammadde üreten bir ülke oluşu, iç ve komşu pazarların ihtiyacı, özellikle hazırgiyim sektörünün emek yoğun bir nitelik taşıması gibi faktörler, sektörün gelişiminde önemli rol oynamaktadır. Bununla birlikte, 2000' li yılların eşiğinde olduğumuz şu günlerde, değişen rekabet koşullan göz önüne alınarak, Türk tekstil ve konfeksiyon sektörünün kendi içindeki yapısal sorunları yeniden değerlendirmesi gereği görünmektedir. Bu çalışmamızda Türk tekstil ve konfeksiyon sanayinin 2000 'li yılların gelişim ve değişim süreci içinde, genel durumu, ülke ekonomisindeki yeri, ihracat performansı karşılaşılan temel sorunlar, Avrupa Birliği ülkeleri ile yapılan Gümrük Birliği Anlaşmasının sektöre etkileri incelenmiştir. Türk tekstil ve konfeksiyon sektörünün ülkenin en gözde sektörlerinden biri olması, ayrıca Gümrük Birliği gibi uluslararası ilişkiler çerçevesindeki beklentiler nedeniyle yatırımlarda artışlar yaşanmıştır. Çalışmada sektörü etkileyen gelişmeler doğrultusunda, ürün çeşitlemesi ve kalitesinin arttırılması, kreasyon-marka-kalite faktörlerini ön plana çıkararak katma değeri yüksek ürünlere geçilmesi, üniversite- sanayii işbirliği çerçevesinde modern ve teknolojik yenilikler ile üretim yapılması gereği vurgulanmıştır. Anahtar Kelimeler
dc.description.abstractSUMMARY The most prominent feature of the Turkish textile and ready made clothing industry, one of the traditional Turkish industrial vectors, is its leading role in the economy of the country from past to now. Although the textile and ready-made clothing sectors are the leading, pioneer industries in Turkey, their fast development and important role in the economy and export is by all means not a coincidence. Those factors such as Turkey's being a producer of raw material, the needs of in ternal and neighbour markets and especially work dense quality of the ready-made clothing sector have played an important role in the development of this sector. However, when the changing, challenging conditions of approaching years of 2000's are taken in to consideration, there appears a need to reevaluate the structural problems of the Turkish textile and ready-made clothing sectors.. In this study, the general condition, the role of the Turkish textile and ready- made clothing industry in the economy of the country, the major problem encountered, the effect of the Customs Union agreement made between European Union Countries, on the sector have been in vestigated. The outstanding position of Turkish textile and ready-made clothing sector, and the expectations around the international affairs such as Customs Union, have expended the investments in this area a great deal. This study points the need for the enhancement of product quality and variety, a transit toward high value products by putting emphasis on the creation-trade-mart quality factors, the development of modern and technologically new production with the help of universtiy-indurstry cooperation. Key Words 1. Textile 2. Company 3. External marketing 4. Performance analysis 5. Import 6. Exporten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleTürk tekstil işletmelerinin yapısal ve dış pazar performans analizi
dc.title.alternativeThe Structural and external marketing performance analysis of Turkish textile companies
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmCustoms Union
dc.subject.ytmExport
dc.subject.ytmMarketing methods
dc.subject.ytmInternational markets
dc.subject.ytmPerformance analysis
dc.subject.ytmReady wear sector
dc.subject.ytmTextile enterprises
dc.subject.ytmTextile sector
dc.identifier.yokid85434
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityTRAKYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid85434
dc.description.pages102
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess