Show simple item record

dc.contributor.advisorTütüniş, Birsen
dc.contributor.authorCeylan, Hüsnü
dc.date.accessioned2020-12-29T12:55:39Z
dc.date.available2020-12-29T12:55:39Z
dc.date.submitted2000
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/415808
dc.description.abstractTÜRKÇE ÖZET Günümüzde anadil haricinde bir dil bilmek çok önemli hale gelmiştir. Televizyon, radyo, uydu antenleri ve İnternet gibi iletişim ve yayın araçlarının hemen hemen her evde kullanılmasından dolayı fiziksel sınırlar artık insanları birbirlerinden habersiz bırakamamaktadırlar. Ülkemiz bu gerçeğin farkına varmış olup Yabancı Dil öğrenimini teşvik etmektedir. İkinci, üçüncü, veya daha fazla dilden para alabilmeleri için devlet çalışanlarına KPDS admda bir sınav sunulmaktadır. Buna ilaveten bir karar daha alınmış ve akademisyenlerin akademik kariyerlerinde yükselebilmeleri için bu sınavdan belirli puanlar almaları zorunlu hale getirilmiştir. Aslında bu bir teşvik olarak düşünülmüş olmasına rağmen akademik kariyer için bir kabus haline gelmiş ve gerçekten çok büyük bir sorun olmuştur. Çeşitli nedenlerden dolayı üniversitelerdeki akademisyenler yükselebilmeleri için almaları istenilen puanlan alamamaktalar. Bu çalışmanın amacı söz konusu yetişkinlerin sorunlarım keşfetmektir. Bu nedenle araştırma sorusu, ` Yetişkinlerin dil ile ilgili ne tür sorunları onların KPDS sınavındaki başarılarını engelliyor ? ` olmuştur. Bu bağlamda bir hipotez geliştirilmiştir : ` Eğer özel olarak planlanmış bir kurs yürütürsek, söz konusu kişiler bu sınavda başarılı olabilirler mi ?` - Araştırma 1998 - 1999 yıllarında Trakya üniversitesi Eğitim Fakültesi İngilizce Bölümü tarafindan açılan KPDS kurslarında yürütülmüştür. Araştırmanın özneleri Trakya üniversitesinde Yüksek Lisans ve Doktoralarını yapmakta olan 18 akademisyendir. Bu çalışmada araşurma metodu olarak Action Research kullanılmıştır. Araştırmanın verileri mülakat, gözlem, hata analizi, ve anketler yoluyla toplanmıştır. Bu çalışmada ayrıca bir kontrol grubu yoktur çünkü KPDS benzeri durum belirleme sınavından 50 ve üzerinde puan alanların sayısı ancak bir sımf açmaya yetmiştir. ANAHTAR KELİMELER 1. Yetişkin Öğrenciler 2. KPDS 3. Kritik Yaş Hipotezi 4. İkinci Dil Edinimi 5. Akademik Personnel
dc.description.abstractm SUMMARY Nowadays, knowing a language other than the mother language has become very important. Physical borders can no more keep people uninformed from each other as communication and broadcasting means such as television, radio, satellite receiver and the Internet is nearly used at every home. Our country has become aware of this fact and has facilitated the learning of a foreign language. An exam called KPDS ( Foreign Language Proficiency Examination For State employees ) is offered to the state employees to get money for a second, third, etc. languages. KPDS is not only offered for this bonus, it is also one of the requirements of the entry to the academic world. Although those decisions were taken in order to encourage people to learn at least one foreign language it turned out to be a nightmare for people who wish to do academic career. For various reasons the academic personnel at universities can not get the points they are supposed to get for promotion in their academic career. Though as the title of the study suggests the problems of adult learners in the context of language courses as a starting point, later the study was narrowed down to the learning difficulties and problems of adult language learners in the KPDS Courses at Trakya University. The aim of this study is to discover the problems of the adult learners in question. The research question, therefore, was ` What sort of linguistic problems hinder the achievement of success of adult learners in the Proficiency exam called (KPDS)?` In this regard a hypothesis was developed : ` If we run a specially designed language course, can they achieve success in the exam ? `IV The research was carried out at the KPDS course opened by the Education Faculty English Department of Trakya University, Edirne in 1998 and 1999. The subjects were 18 academic personnel of Trakya University who are doing their MA or PhD at various disciplines. The study in this thesis was based on action research. It was administered at Trakya University in the years 1998 and 1999. The data for the study was collected by means of interviews, error analysis, observations and questionnaires. There was no control group in this study because only one class could be opened with the people who got points higher than 50 from the KPDS Mock Exam. KEY WORDS 1. Adult Learners 2. Foreign Language Proficiency Exam for State Employees 3. CPH ( Critical age Period Hypothesis ) 4. Second Language Acquisition 5. Academic Personnelen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleYabancı dil kursları ortamında yetişkinlerde öğrenme zorlukları ve sorunları
dc.title.alternativeThe Learning difficulties and problems of adult learners in the context of language courses
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmCriterion Age Period Hypothesis
dc.subject.ytmForeign language course
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmAdults
dc.subject.ytmForeign Language Profiency Examination for State Emplayees
dc.subject.ytmAcademic personnel
dc.subject.ytmLearning difficulty
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.identifier.yokid96129
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityTRAKYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid96129
dc.description.pages132
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess