dc.contributor.advisor | Yiğit, Birol | |
dc.contributor.author | Mete, Yar Ali | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T12:55:09Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T12:55:09Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/415601 | |
dc.description.abstract | 11 Tezin Adı: İlköğretim Okullarında Öğretmen Yetkilendirilme Hazırlayan: Yar Ali METE ÖZET Bu araştırmanın amacı, ilköğretim Okullarında görev yapmakta olan yöneticilerin, öğretmenlerin yetkilendirilmesine dair davranışlarına ilişkin öğretmen algılarının düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma betimsel modeldedir. Veri toplama aracı olarak geliştirilen anket, Russell,Cooper & Gren Blatt'ın hazırladığı, Öğretmen Katılım ve İlgi Ölçeği ` Teacher Involvement and Participation Scale`, Short & Rinehart'in geliştirdiği Okul Katılımcıları Yetkilendirme Ölçeği ` School Participation empowerment Scale` ve Leithwood & Jontzi' nin geliştirdiği Liderliğin Doğası ` The Nature Of Leadership` adlı ölçeklere dayanılarak hazırlanan `Öğretmen Yetkilendirme Ölçeğidir`. Araştırmanın verileri 2001-2002 Eğitim-Öğretim yılı, II yan yılında, Malatya, Şanlıurfa, Tunceli, Kocaeli, İzmir, Diyarbakır, İstanbul, Manisa ve Sakarya il merkezinde görev yapan 750 öğretmenle sınırlıdır. Verilerin istatistiksel analizi SPSS 9.0 / 11.0 paket programlarında bulunan 'T Testi', ' Tek Yönlü Varyans Analizi', 'Tukey Testi', ' Anova Testi' ile çözümlenmiş ve aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. Yöneticilerin, yetkilendirmenin boyutlarından olan öğretmenlerin Kendi Etkililik davranışını geliştiren davranışları sergiledikleri, diğer boyutlar olan Otonomi, Statü, Karar Verme, Etki ve Profesyonel Gelişim Boyutu davranışlarını yöneticilerin sergilemedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyetlerinin, yetkilendirmenin Kendi Etkililik ( P<0.5, t:2.04) ve Etki Boyutu (p<0.5, t:2.45) boyutlarım algılamalarında anlamlı ilişki bulunmuştur fakat diğer boyutlarda anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Öğretmenlerin görevlerine göre, Otonomi (p<0.5, t:2.08) ve Profesyonel Gelişim (p<0.5, t:2.69) boyutlarını algılamalarında anlamlı ilişki bulunmuş, diğer boyutlarda anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Öğretmenlerin Hizmet Sürelerinin okul yöneticilerinin yetkilendirme davranışını algılama düzeyleri araştırılmış, Kendi etkililik (p<0.5), profesyonel Gelişim (p<05), otonomi ( p<0.5), Statü (p<0.5) anlamlı ilişki bulunmuştur diğer boyutlarda anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Anahtar Kelimeler: 1 -Yetkilendirme 2-Profesyonel Gelişim 3-Statü 4-Etki 5-Kendi Etkililik 6-Otonomi 7-Karar Verme | |
dc.description.abstract | Ill Tezin Adı: Teacher Empowerment İn Primary Schools Hazırlayan: Yar Ali METE ABSTRACT The purpose of the study is to investigate the teacher's perception abouut primary school's principals teacher empowerment practices,. This study also aims to demostrate whether or not there are any significant relation betwen teachers background and perception about empowerment practies. Measurement of the study includes 35 questions. These ques tions based on ` Teacher Involvement and Participation Scale` by Cooper & Geeblatt, `School Participation Empowerment Scale` by Short & Rinehart, ` The Nature Of Leadership Scale` by Leithwood & Santzi`. The inventory was appilied to 750 teachers who worked in Malatya, Şanlıurfa, Tunceli, İzmir, Manisa and Sakarya in 2002-2003 educations year. To analyze the data SPSS 9.0 / 11.0 sofware was used and `T-test`, `Factor Analysis`, `analysis of Variance`,Tukey Test` was practiced and found the following findings. Principals, practice only self efficacy dimansion of empowerment. Other dimensions autonomy, statu, making decision, proffesional improvement and effect are not practiced. According to the findings, there are significant relation betwen self efficacy (p<0.5, t:2.04) and effect dimensions ( p<0.5, t:2.45) significant relation betwen teachers duty and autonomy (p<0.5, t:2.69) proffesional improvement (p<0.5, t:2.69) was also found. In this study, the teacher's years as tecaher and principals empowerment practies was investigated and found that there are significant relation betwen principals Self efficay (p<0.5), Proffesional İmpoverment (p<0.5), Aoutonomy (p<0.5) and Statii(p<0.5) practices, there aren't any significant relation betwen other dimensions. Keys Word: 1 -Empowerment 2-Profesional improvement 3-Statues 4-Effect 5-Self Efficacy 6- Autonomy 7- Making Decision | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim okullarında öğretmen yetkilendirilmesi | |
dc.title.alternative | Teacher empowerment in primary schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education teachers | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Empowerment | |
dc.subject.ytm | Empowerment | |
dc.identifier.yokid | 137554 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TRAKYA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 132610 | |
dc.description.pages | 149 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı | |