dc.contributor.advisor | Dinçeli, İbrahim | |
dc.contributor.author | Tosun, Levent | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T12:52:51Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T12:52:51Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/414750 | |
dc.description.abstract | ?Sanatçı, toplumda uzun mücadele ve gayretlerden sonra alnında ışığı ilk hisseden insandır.? diyen Atatürk'ün sözüne yaraşır bir sanatçı olan Mustafa Aslıer'in yaşamı, yaşam felsefesi, sanat yolculuğu ve sanattaki tüm yapıp ettikleri, onun ulusal ve evrensel çizgideki duyarlılığını, Türk resim sanatındaki önemli yerini göstermektedir.Sanat eseri ile sanat eserine bakan arasında sağlam köprüler kuran Aslıer, tüm resimlerinde kendine özgü özellikleri bir araya toplamayı başarmıştır. Bu nedenle Türk resim sanatı içinde Özgün Baskı Resmin de adını koyabilmiştir.Aslıer, eserlerinde kendi söylemini yaratmış, yaratıcı şekillendirme bilinci ile ussal düşünce yöntemlerini, bilim ve tekniği kendini anlatabileceği biçimde kullanmıştır.?Ben görsel türküler yapıyorum. Halkın okumuş ressamıyım. İnsanlarımı sözle, sesle anlatıldığı özellikleri ile biçimler ve renklerle anlatmaya çalışıyorum.?diyen Aslıer, yalın, ayrıntıdan sıyrılmış, simgesel, sade ve özgün sanat dilini tanımlamıştır. Bu felsefî temel elbette öncelikle ailesi, sonra öğretmenleri, Almanya'da aldığı eğitim ve meslek yaşamıyla ileri düzeye ulaşmıştır.Simge?biçim gerçekçileri kategorisinde olan Aslıer, eserlerinde genellikle ülkemizin insanıyla ilgili anlatımlarını, simgeye dönüşmüş, arınmış gerçek biçimlerle, çağdaş bir kurgu düzeniyle sağlamaktadır. Ancak onun asıl karakteristik özelliği, gerçek biçimlerde daha soyutlamacı ve yalın, kurgularda daha geometrik bir dil kullanmasıdır.1947'den beri özgün baskı sanatında ürünler veren Aslıer, ilk resimlerini monotipi olarak yapmış, daha sonra taş baskı, metal gravür gibi değişik baskı tekniklerinde de sayısız ürünler vermiştir. Sanatçının resmi, başlangıcından beri figüratif ağırlıkta bir gelişim göstermektedir. Aslıer, içinde insanlar bulunan resimler üretebilmek için resim sanatına yönelmiştir. Baskı tekniklerini, resimsel deneme izlerinin görüntü çeşitliliğini ve anlatım olanaklarını zenginleştirmek için kullanmıştır. Sanatçının eserlerinde konudan çok önemli olan, kişilere özgünlüğünü kazandıran, neyi değil nasıl sorusunun yanıtlarıdır. Ona göre kendi resimleri, deneme ve araştırmalarının ardında kalan izlerdir.Yapıtlarında 1945'te, ilk çalışmaları ve aldığı sanat eğitimi ile başlayan natüralist gözlem anlayışının ardından, 1953'te başlayan Almanya'da eğitim ve buradaki sanatsal etkilerle iki boyutlu mekân anlayışı ve geometrik çizgilere dönük değişimin izleri görülmektedir. 1958- 1960 yıllarında şekillenen ve yerleşen anlayışıyla 60 yıldan fazla, sürekli üreterek oluşmuş sanat yaşamı bize Aslıer'in Türk resim sanatındaki yerini özetler.60 yıldan fazla sanat yaşamında Aslıer'in yapıtları, aynı zamanda sanatçı duyarlılığının gücünü de yansıtır. Aslıer'in sanatının gücünde yaratmanın ana kuralı olan ?yeni? bir şeyler yapmak esastır. Aslıer, sanatı oluşturan güçleri eylemsel olarak vermiş, geçmiş ve gelecek çizgisinde tüm zamanları özümseyerek yaşadığı zamanı yansıtmıştır. Geçmiş sanatları tekrara düşmeden çağdaş etkenleri kullanarak özgün çizgisini yaratmıştır. Çağlardan geleceğe yükselen gelişme çizgisine güçlü, evrensel değerler katmıştır. Sanatı insanların aydınlanmasına yardımcı görmüş; yapıtlarında önyargılardan, korkulardan, güvensizlikten arınmış bir düşünüşle özgür yaratma ortamının önemini vurgulamıştır. Toplumun sanat doğurganlığının artmasında eğitimci ve sanatçı rolünü aralıksız kullanmıştır ve halen kullanmaktadır. | |
dc.description.abstract | The life of superior and skillful artist, Mustafa Aslıer, who is well worth of one of saying of Atatürk: `The artist is the person who feels the light first on his forehead after constant efforts and works with great zeal in the society.? The phylosophy of his life, lead the way on his life, and plenty of hard Works he has been doing for art, has been displaying his senses on national and international lines, and the place in Turkish art.Asher, who provides strong bridges between masterpiece and the person who looks at the work of a masterhand, succeeded to give emphasis to the idea of personal possession, to the peculiar or individual character of his (pictures) illustration. That?s why he is called the name of original(authentic, genuine) stamp art? in Turkish art.Aslıer has created the product of his genius in his great Works of art, and he used creative shaping conscious with methods of rational thoughts, science and technology to tell himself. Aslıer says `I have been doing visual songs. I am the educated artist of common people, I am trying to tell my people with words, sounds, the specialities of how they are told with shapes and colours.? He defines the simple, symbolical, plain, original art language without much detail. This philosophical basic has reached the advanced level with first of all his family than with his teachers and the education he got in Germany and the life of his occupation.Aslıer, who is the category of symbol form realists, provides exposition of deals with the people of our country, converted to symbol, purified, real shapes, with contemporary speculation system. However, his real characteristic feature is using plain and abstract art in genuine forms, geometrical language in speculation.Aslıer, has been producing his products on `original stamp art? since 1947, produced his first pictures with monotype then he produced numbers of different kinds of stamp techniques such as stone stamp and metal engraving. The artist?s Picture, has been showing figurative progress since the beginning of his profession, Aslıer, directed to artistry in order to produce the pictures there would be people in. He used the stamp techniques to give the richness of telling possibilities and visual differences of traces of pictorial experiment on the artist?s work of art, the reply to not only the question of what but the question of how, that gives the originality to the people, is more important than the subject. According to him, his own pictures are the traces rest after his researches and experiment.On his products in 1945, his first Works and after the naturalist observation intelligence with the art education of artistry here, have been seen the traces of difference between two dimention place perceptiveness and geometric lines. His artistic life, was shaped in 1958-1960 and placed in comprehension with producing constantly more than 60 years, summerizes Aslıer?s place in Turkish artistry.Aslıer?s products, in his art life more than 60 years, also reflects his artistic sensitiveness. The power of art, doing the `new? things as the main rule of creativity, is essential in Aslıer?s power of art. Aslıer has given the power of formation of art, actively, he has reflected the time he lived, with assimilation of past and the future lines of whole time. He created his original line, by using contemporary effects without repeating old arts. He added a universal values to the improvement line, that comes from ages and has been raising to the powerful future. He has observed the art helps to illuminate people. He has emphisized the importance of the thoughts purified from bias, fears, luck of confidence, in the environment of free creation.He has continuously been using the role of his artistry as also an educationalist to increase in the prolific art. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Mustafa Aslıer ve sanat anlayışı | |
dc.title.alternative | Mustafa Aslıer and art perceptiveness | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Figure | |
dc.subject.ytm | Original print art | |
dc.subject.ytm | Symbol | |
dc.subject.ytm | Original art | |
dc.subject.ytm | Figurative picture | |
dc.subject.ytm | Figurative art | |
dc.subject.ytm | Aslıer, Mustafa | |
dc.identifier.yokid | 313132 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TRAKYA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 241078 | |
dc.description.pages | 131 | |
dc.publisher.discipline | Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı | |