Show simple item record

dc.contributor.advisorFazlıoğlu, Yeşim Özlü
dc.contributor.authorEroğlu, Mehmet Akif
dc.date.accessioned2020-12-29T12:50:59Z
dc.date.available2020-12-29T12:50:59Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/414360
dc.description.abstractBu araştırma, zihinsel engelli öğrencilere okuma-yazma öğretimi sürecinde kullanılan yöntemleri esas almakla beraber, en çok kullanılan ve işlevsel olan yaklaşımlara ışık tutmak amacıyla planlanmıştır. Okuma-yazma bilmenin avantajları düşünüldüğünde, 21. yüzyılın sanayi ötesi toplumunda yani bilgi çağında her bireye okuma-yazma öğretimi gerçekleştirilebilir diyebiliriz. Zihinsel Engelli birey için okuma yazma bilmek demek, hayata daha sıkı bağlanmak, toplumsal yaşam becerilerini daha rahat yerine getirmek, bilgiye bağımsızca ulaşabilmek demektir.Araştırma yürütülürken literatürde yer alan kaynaklara göz atılmış ve zihinsel engelli öğrencilere okuma yazma öğretimin de hangi okuma yazma öğretimi yaklaşımlarının kullanıldığı saptanmıştır. Araştırma sonucunda zihinsel engelli bireylere okuma yazma öğretiminde farklı yaklaşım ve yöntemlerin bulunduğu saptanmış ve yaklaşım ve yöntemler hakkında literatürde yer alan bilgiler derlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Zihin engelli birey, okuma yazma öğretimi, okuma yazma yöntemleri
dc.description.abstractThis research especially aims to explain the methods in reading-writing training for the mental retarded students and also eveluate and lighten the most common styles. Taking in the advantages of knowing ?reading-writing?, İt is possible to teach every person Reading-writing in the era of knowledge, in 21th century. Knowledge of reading-writing for a mental retarded person means that he can stick to life more tight, he can use his social abilities better and he can reach information freedomly.In the research process, all the resources in the literature have been examined and the methods of teaching mental retarded students have been spotted. With all these; we focused on the concept of mental retardation, classifying of the mental retarded people, the reasons of mental retardation, the qualifications of mental retarded children, the teaching process of mental retarded students, the class management and teaching family about the process.In conclusion, we determined different methods in teaching the mental retarded people and all the knowledge about the methods in literature have been collected.Key Words: Mentally-Retarded, Teaching Reading and Writing, Reading and Writing Methodsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleZihinsel engelli öğrencilerin eğitiminde kullanılan okuma-yazma yaklaşımları ve yöntemleri
dc.title.alternativeApproaches and methods in teaching reading and writing to mentally retarded students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmMentally retardation
dc.subject.ytmSpecial education
dc.subject.ytmReading-writing instruction
dc.subject.ytmReading-writing
dc.subject.ytmReading-writing activity
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmMentally retarded children
dc.identifier.yokid381963
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityTRAKYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid308927
dc.description.pages177
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess