Show simple item record

dc.contributor.advisorErgin, Demirali Yaşar
dc.contributor.authorTahtaci Koç, Derya
dc.date.accessioned2020-12-29T12:48:13Z
dc.date.available2020-12-29T12:48:13Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/413828
dc.description.abstractBilgi toplumlarında bilgi yönetimi, kurumların devamlılığını, verimliliğini ve gelişimini en çok etkileyen unsurların başında gelmektedir. Bu nedenle bilgiyi yöneterek istenilen düzeyde gelişim ve değişme için her tür ve her kademedeki okul yöneticileri ve öğretmenlerin bilgiye ve bilginin yönetilmesi boyutlarına ilişkin algı ve tutumları son derece önem taşımaktadır. Yönetici ve öğretmenlerin kendilerini bilgi yönetimi ve uygulama aşamalarını gerçekleştirecek şekilde yetiştirmeleri gerekmektedir.Bu araştırma, orta öğretim okullarında görev yapan okul yöneticilerinin yöneticilik tarzları ile bilgi yönetim becerileri ilişkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini 2012 ? 2013 eğitim ? öğretim yılında Kırklareli ili merkez orta öğretim okullarında çalışan 151 öğretmen ve 38 yönetici oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ergin (1996) ve Çınar (2002) tarafından geliştirilen iki ayrı ölçek ve araştırmacı tarafından öğretmen ve yöneticiler için ayrı ayrı geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu? kullanılmıştır. Araştırmadaki bulgulara göre şu sonuçlar elde edilmiştir:1)Ortaöğretim öğretmen ve yöneticilerinin algılarına göre ortaöğretim yöneticilerinin yönetim tarzları ile bilgi yönetim becerileri arasında ilişki vardır.2)Yöneticilerin kendilerinin bilgi yönetim tutumlarını algılamaları, öğretmenlerin yöneticilerinin bilgi yönetim tutumlarını algılamalarına göre daha yüksektir.3)Ortaöğretim yöneticilerinin Bilginin Elde Edilmesi alt boyutu lise türüne; Bilginin Elde Edilmesi, Paylaşılması, Toplanması alt boyutları, yönetici ve öğretmenlerin çalıştığı kurum türüne göre; Bilginin Kullanılması, Bilginin Depolanması ve Bilgi Yönetimi Toplam tutumlarını algılamaları yöneticilik süresi değişkenine göre farklılaşmakta; diğer değişkenlere göre farklılaşmamaktadır. Anahtar Kelimeler: Yönetim, Yöneticilik Tarzları, Liderlik Stilleri, Bilgi Yönetimi, Bilgi Yönetimi Becerileri
dc.description.abstractThe Information Management in the Information societies comes first in respect of effecting the sustainability, productivity and development of the corporates. That?s why the perception and attitudes of the schoolmasters, managers, teachers and lecturers at every level towards the information and the management of information plays a very crucial role in the way of attaining the changes and development at a desired level by managing information. Managers and teachers should educate themselves in such a way to master the information management and the stages of implementation of IM.This study aims at defining the relation between management styles of the schoolmasters who work in the secondary schools and their competencies in information management. The sample of survey includes 151 teachers and 38 schoolmasters who work in the secondary schools in the city center of Kirklareli during the Academic year of 2012-2013. In the survey, 2 separate scales developed by Ergin (1996) and Cinar (2002) and a ?Personal Information Form? whichwas developed by the researcher separately for the teachers and the school masters were used as a means of data collection. The following results have been obtained in accordance with the research findings:1)According to the perception of the secondary school managers and teachers, there is a correlation between the management styles and information management competencies.2)Perception of the information management attitudes of the managers own is higher compared to the perception of the teachers regarding information management attitudes of their managers. 3)Sub-dimension of acquisition of information by the secondary school managers differentiate according to the variables such as type of lycee; Acquisition, Collection and dissemination of Information sub ? dimensions according to the type institution for which the managers and teachers work; Total attitude perception regarding usage, storage and management of information differentiate according to the length of management; they do not differentiate according to the other variables. Keywords: Management, Management Styles, Leadership Styles, Information Management, Information Management Skillsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrta öğretim yöneticilerinin yönetim tarzlarının bilgi yönetimleriyle ilişkisi
dc.title.alternativeThe relation of the management styles of the secondary school managers with the management of information
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Eko. Anabilim Dalı
dc.subject.ytmManagement
dc.subject.ytmManegerial skills
dc.subject.ytmInformation management
dc.subject.ytmLeadership models
dc.identifier.yokid10007650
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityTRAKYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid358330
dc.description.pages130
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess