Show simple item record

dc.contributor.advisorYıldız, Mustafa
dc.contributor.advisorBaşaran, Zekiye
dc.contributor.authorKaragün, Elif
dc.date.accessioned2020-12-29T12:47:27Z
dc.date.available2020-12-29T12:47:27Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/413596
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde görülen sosyal fobi özelliklerinin giderilmesinde rekreatif etkinliklerin etkisini incelemektir. Bu amaçla demografik özelliklerin yanı sıra, yedi sorusu DSM IV'de yer alan sosyal fobi ölçütlerine dayanarak hazırlanan toplam yirmi altı soruluk anket formu, Kocaeli Üniversitesi Yabancı Dil hazırlık sınıfına devam eden toplam 1500 öğrenciye uygulanmıştır. Fobik belirti özelliklerini orta ve şiddetli yaşadığını belirten ve etkinliklere gönüllü katılmak isteyen 50 öğrenci müdahale, katılmak istemeyen 50 öğrenci de kontrol grubu olarak atanmıştır. Müdahale ve kontrol grubu öğrencilerine ön test olarak; Liebowitz Sosyal Anksiyete Ölçeği, Utangaçlık Ölçeği, Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri uygulanmıştır. Ön test uygulamaları sonrasında müdahale grubuna; 12 hafta süresince haftada 2 gün ve 2,5 saat; müzik, dans, bowling, resim, heykel, izcilik, binicilik, piknik, yaratıcı drama, buz pateni, voleybol gibi rekreatif etkinliklerin yer aldığı bir program uygulanmıştır. Uygulamaya ilişkin son test ölçümleri 12. haftanın sonunda yapılmıştır. Deneysel boyutta, müdahale ve kontrol gruplu uygulanan ön test -işlem - son test desenine dayalı yöntem izlenmesi sonrasında, veriler SPSS 13.0 paket programında istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda uygulanan ön testler yönünden müdahale ve kontrol grupları arasında istatiksel açıdan anlamlı bir fark görülmez iken, son testler yönünden Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği (p=.000), Utangaçlık Ölçeği (p=.000) ve Liebowitz Sosyal Fobi Ölçeği (p=.000) puanlarında istatiksel açıdan ileri derecede anlamlı bir fark görülmüştür. Sonuç olarak, bu çalışma rekreatif etkinliklerin sosyal fobi özelliklerinin giderilmesinde etkili olabileceğini göstermektedir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Fobi, Utangaçlık, Benlik Saygısı, Rekreatif Etkinlikler
dc.description.abstractThe aim of this study is to explore if the recreactive activities influence on the healing of the university students who show social phobic characteristics. By the side of demographic features, we have prepared an inquiry form, contains total 26 questions which seven of these questions are prepared by relying on social-phobia criterions which takes place in DSM-IV; and we have applied this inquiry form to 1500 students who are registered at the Kocaeli Univercity Foreign Language Preparation School. Of those students who have said that they feel the feature of phobical-symptoms either in medium strength or intensively; so we have appointed 50 of them as control group that they were unwilling to join the activities; and 50 of them as intervention group that they were willing to join the activities.We have applied Liebowitz Social Anxiety Scale, Shyness Scale, Coopersmith Self Respect Inventiory as a preliminary test, to the students who are in control group and in intervention group. We have applied a program, which includes recreative activities like volleyball, ice-skating, picnic, creative drama, horse-riding, scouting, sculpture, drawing, bowling, dance, music; 2,5 hours in a day, 2 day in a week and activities has continued in 12 weeks; and the program has applied to the intervention group after the application of the preliminary test. Last tests had been done in the end of the 12th week, regarded to the programs application. We have followed an experimental method which based on the preliminary test- the effect- the last test application, on the control group and intervention group; and the data we have got from the groups has been statistically analyzed on the packet program of the SPSS 13.0.At the result of this research, although we haven?t observed a statistically meaningful difference between the control group and interference group regarded to the applied preliminary tests; though regarding to the application of the last tests which are Coopersmith Self-respect Scale (p=.000), Shyness Schale (p=.000), Liebowitz Social Phobia Scale (p=.000) and the points we have got from them; so we have observed statistically meaningful difference between two groups.As a result, this work shows that, recreative activities can be effective on healing of the characteristic symptoms of social-phobia.Key Words: Social phobia, Shyness, Self respect, Recreative activities.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleSosyal fobi özellikleri gösteren üniversite öğrencilerinde rekreatif aktivitelerin fobik tutumlar üzerine etkisinin araştırılması
dc.title.alternativeThe effect of recreative activities on phobic attitutes of the university students who show social phobia characteristics
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPsychological support programme
dc.subject.ytmSports
dc.subject.ytmRecreational activities
dc.subject.ytmPsychology
dc.subject.ytmRecreation
dc.subject.ytmPhobia-social
dc.subject.ytmLeisure activities
dc.subject.ytmSport psychology
dc.identifier.yokid308177
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKOCAELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid204079
dc.description.pages144
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess