Show simple item record

dc.contributor.advisorÇolak, Tuncay
dc.contributor.authorAcar, Derya
dc.date.accessioned2020-12-29T12:45:42Z
dc.date.available2020-12-29T12:45:42Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-12-24
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/413097
dc.description.abstractAmaç: Sağlık alanında Anatomi eğitimi ile ilgili öğrencilerden alınan çeşitli geri bildirimlerin, uygulanacak olan programın içerik ve yöntemi ile ilgili yapılacak düzenlemelerde önemli bir yeri vardır. Eğitimde öğrenci görüşlerinin, eksikleri tamamlamada ve uygulanan yanlışları düzeltmede sıklıkla başvurulan bir yöntem olduğu gerçektir. Nitelikli sağlık personeli yetiştirmek amacıyla Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde yaptığımız çalışmayla öğrencilerin Anatomi Öz-Yeterliliklerini belirleyerek, öğrenci geri bildirim anketi ile birlikte fakülte bünyesinde bulunan dört bölümden ayrı ayrı elde edilen verilerini karşılaştırmayı amaçladık.Yöntem: Çalışmamıza Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde öğrenim görmekte olan 102 Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencisi (yaş: 21,47±), 100 Hemşirelik Bölümü öğrencisi (yaş: 21,68±), 100 Ebelik Bölümü öğrencisi (yaş: 20,25±), 99 Çocuk Gelişimi Bölümü öğrencisi (yaş: 21,31±) katılmıştır. Bölümlerin kendi aralarında Anatomi eğitimine yönelik yeterliliklerinin karşılaştırılması ve ders hakkındaki geri dönüşlerini değerlendirmek amacıyla, 'anatomi öz-yeterlilik değerlendirme anketi' ve öğrenci geri bildirim anketleri uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 20.0 istatistik programı kullanılmıştır.Bulgular: Uygulanan anatomi-öz yeterlilik anket sonuçlarına göre anketteki sorulara verilen cevaplar bölümlere göre karşılaştırıldığında 10 soruda FTR'nin sonuçlarının diğer bölümlere göre pozitif yönde, Çocuk Gelişimi Bölümü ise 12 soruda diğer bölümlere göre negatif yönde anlamlı bir fark çıkmıştır (p<0,05).Sonuç: Bu sonuçlara göre FTR öğrencilerinin diğer bölümlere göre daha iyi bir eğitim almaya meyilli ve daha yüksek puanlarla üniversiteye gelmelerinin etken olduğu düşünülebilir. Öğrenci geri bildirim anketine göre en memnun öğrenci grubu FTR, ikinci sırada Hemşirelik, üçüncü sırada Çocuk Gelişimi ve dördüncü sırada Ebelik Bölümü yer almaktadır.Bu sonuçlar bize öğrencilerin ders saatlerinde değişiklik talep ettiklerini ve laboratuvar, kadavra ve PDÖ gibi uygulamaların sayısının artmasının eğitimleri açısından iyi olacağını bildirmişlerdir.Ayrıca Sağlık Bilimleri Fakülteleri'ne bağlı bu dört bölümdeki anatomi derslerinin eğitim programlarının, elde ettiğimiz veriler ışığı altında değerlendirilip güncellenebileceğini göstermiştir.Anahtar Sözcükler: Anatomi, FTR, Hemşirelik, Ebelik, Çocuk Gelişimi, PDÖ.
dc.description.abstractAim: Various feedbacks taken from the students related with the Anatomy education in the field of health has an important role in regulations to be made concerning the content and method of the program that will be implemented. It is a fact that opinions of the students in education are the frequently used method in eliminating deficiencies and correcting the mistakes. We have aimed at comparing the data obtained separately from four departments within the faculty and the student feedback questionnaire by determining Anatomy self-sufficiency of the students by means of the study carried out at the Faculty of Health Sciences on the purpose of bringing up qualified medical personnel. Method: 102 students from Physical Theraphy and Rehabilitation Department (age:21,47±), 100 students from Nursing Department (age:21,68±), 100 students from Midwifery Department (age:20,25±), 99 students from Child Development Department (age:21,31±) who study at the Faculty of Health Sciences have participated in our study. `Anatomy Self-Sufficiency Evaluation Questionnaire` and student feedback questionnaires have been implemented with the aim of comparing the sufficiency of the departments related with the Anatomy education between each other and evaluating their feedbacks concerning the lesson. SPSS 20.0 statistics program has been used for assessing the data. Results: According to the results of the Anatomy self-sufficiency questionnaire that has been implemented, there has been a significant difference at the results of the FTR department positively in 10 questions compared to other departments and a significant difference at the results of the Child Development department negatively in 12 questions compared to other departments (p<0,05). Conclusion: According to these results, it can be supposed that FTR students tend to receive a better education compared to other departments and they enter the university with higher scores. According to the student feedback questionnaire, the most satisfied student group is PMR Department, the second one is Nursing Department, the third one is Child Development and the fourth one is Midwifery Department. These results have pointed out that the students demand some changes in course hours and the increase in some practices such as laboratory, cadaver and PDÖ will be better for their education. Moreover, it has been recommended that the educational programs of anatomy courses at these four departments within faculties of health sciences can be assessed and updated in the light of the data we have obtained. Key Words: Anatomy, FTR, Nursing, Midwifery, Child Development, PDÖ.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAnatomitr_TR
dc.subjectAnatomyen_US
dc.titleSağlık alanında farklı bölümlerde lisans eğitimi alan öğrencilerin anatomi eğitimine yönelik yeterliliklerinin karşılaştırılması
dc.title.alternativeThe comparison of competences aimed at anatomy education of the students receiving undergraduate education at varied departments in the field of health
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-24
dc.contributor.departmentAnatomi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAnatomy
dc.identifier.yokid10176889
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKOCAELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid597471
dc.description.pages80
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess