Show simple item record

dc.contributor.advisorKaragün, Elif
dc.contributor.authorÖztürk, Fatih
dc.date.accessioned2020-12-29T12:44:31Z
dc.date.available2020-12-29T12:44:31Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-06-04
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/412866
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı Kocaeli ilinde farklı türdeki liselerde öğrenim gören öğrencilerin yaşam doyumu ve problem çözme becerilerini, cinsiyet, yaş, sınıf seviyesi, anne-baba eğitim düzeyi, ekonomik durum, düzenli olarak spor yapmak ve spor yapıyor ise lisanslı olma durumuna göre incelemektir. Yöntem: Bu araştırmada, Kocaeli Milli Eğitim Müdürlüğünden ve Etik Kurul onayından sonra Kocaeli İlindeki lise ve dengi 128 okul içinden küme örneklem yöntemi ile seçilen 37 okuldan toplam 1100 öğrenciye 10 soruluk kişisel bilgi anketi, Dinner ve arkadaşları (1985) tarafından geliştirilen ve Dağlı ve Baysal (2016) tarafından yapılan yaşam doyum ölçeği, Çam ve Tümkaya (2008) tarafından geliştirilen problem çözme envanteri uygulanmıştır. Ölçek uygulamaları ile elde edilen veriler SPSS 21.0 paket programında analiz edilmiştir.Bulgular: Araştırma bulgularına göre öğrencilerin problem çözme becerileri ölçeğinin; sorumsuz, ısrarcı ve sebatkar yaklaşım çeşitli alt boyutlarında anlamlı farklılaşmalar olduğu görülmüştür. Ebeveyn eğitim ve gelir düzeyi, spor yapıp yapmama durumu bu farklılaşmaları ortaya çıkaran temel değişkenler olarak belirlenmiştir. (p<0,05). Yaşam doyum ölçeğinde ise eğitim düzeyi ve gelir durumuna göre anlamlı farklılaşmalar olduğu tespit edilmiştir.Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin kişilerarası problem çözme becerileri ve yaşam doyum algıları kadınlarda ve erkeklerde yükseldikçe, ebeveyn eğitim düzeyi, ekonomik durum arttıkça düzenli aktiviteye katılmakla anlamlı derecede yükseldiği görülmektedir. Bu açıdan özellikle okullar da spor olanaklarının arttırılması ve serbest zamanın aktivitelerle değerlendirilmesi önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: Problem Çözme Becerisi, Yaşam Doyumu, Spor Alışkanlığı
dc.description.abstractObjective: The aim of this study is to investigate the life satisfaction and problem solving skills of the students in different districts of Kocaeli region in terms of gender, age, class level, parents' education level, economic status, regular sports, and whether they are licensed or not. In our survey applications, some of the socio-demographic variables and class levels were taken into consideration and life satisfaction and problem solving skill levels were examined.Method: In this study, 1100 students from the high school and their equivalent schools in the Kocaeli region were applied scales. A 10-item personal information questionnaire, which is prepared by the researchers in the light of the literature, and which measures the socio-demographic characteristics that can affect the life satisfaction and problem solving skills, has been applied. The 5-item life satisfaction scale developed by Dienner, Emmons, Larsen and Griffin (1985) and validated by Dağli and Baysal (2016), and a variety of problems in the light of the interpersonal problem-solving inventory developed by Çam, S. and Tümkaya, S. (2008). validity and reliability tests were applied. SPSS 21.0 statistical package program was used for data analysis.Results: According to the findings of our study, it is seen that there are meaningful differentiations in various sub-dimensions of problem solving skills of students. Parental education level, income level, and whether or not to do sports can be seen as the main variables that reveal these differentiations. Significant relationships were found in terms of sub-dimensions of irresponsible approach and evaluative approach (p <0,05). Similarly, according to the information on five items for life satisfaction scale, especially education level and income status variables form the basis of meaningful differences.Conclusion: As a result of the research, it was found that students' interpersonal problem solving skills and life satisfaction perceptions had significant differences according to gender, parental education level, economic status and regular sport activity variables and necessary suggestions were presented in this context.Keywords: Problem Solving Skıills, Life Satisfaction, Sport Activityen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleKocaeli bölgesindeki lise öğrencilerinin spor yapma durumuna göre yaşam doyumu ve problem çözme becerilerinin incelenme
dc.title.alternativeExamination of life satisfaction and problem solving skills of high school students in Kocaeli region
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-06-04
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
dc.subject.ytmKocaeli
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmSports
dc.subject.ytmLife satisfaction
dc.subject.ytmProblem solving
dc.subject.ytmProblem solving ability
dc.identifier.yokid10282789
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKOCAELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid573291
dc.description.pages91
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess