dc.contributor.advisor | Çelik, Vehbi | |
dc.contributor.author | Özkan, Ayhan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T12:18:35Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T12:18:35Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/411145 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı; vali, vali yardımcısı ve kaymakam olarak değişikyönetsel konumlarda görev üstlenen mülki idare amirleri ile milli eğitim müdürü veokul müdürü olarak değişik yönetsel konumlarda görev üstlenen eğitim yöneticileriningörüşlerine göre, mülki idare amirlerinin liderlik davranışlarının eğitim hizmetlerineetkisini belirlemektir. Araştırmanın evrenini, Türkiye'nin 81 ilinde görev yapan valiler,vali yardımcıları, kaymakamlar, milli eğitim müdürleri ile ilköğretim ve ortaöğretimokul müdürleri oluşturmaktadır. örneklem ise, 81 ilde görev yapan 81 il valisi, 81 valiyardımcısı, 81 il milli eğitim müdürü, 81 ilçe kaymakamı, 81 ilçe milli eğitim müdürüve 162 okul müdürü olmak üzere toplam 567 kişiden oluşmaktadır.Araştırmada veri toplama aracı olarak mülki idare amirleri ve eğitim yöneticileriiçin ayrı ayrı uygulanmak üzere anket ve görüşme formu kullanılmıştır. İki ayrı grupiçin geliştirilen anketlerde bulunan soruların sayısı ve şekli aynıdır. Geliştirilen anketkapalı uçlu maddelerden gözlem formu ise yarı yapılandırılmış maddelerdenoluşmaktadır. Ankette bulunan kapalı uçlu maddeler, beşli lkert tipindedir. Ayrıcaçoktan seçmeli ve derecelendirmeli sorular bulunan ankette toplam 54 sorubulunmaktadır. Anket yoluyla elde edilen veriler SPSS for Windows 12.0 (StatisticalPackages of Social Science) paket programından yararlanılarak çözümlenmiştir.Verilerin çözümlenmesinde frekans analizi, yüzde alma ve varyans analizi yöntemlerikullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, mülki idare amirleri ve eğitim yöneticileri mülkiidare amirlerinin liderlik davranışlarının eğitim hizmetlerine önemli etkilerininIIIolduğunu düşünmektedirler. Mülki idare amirlerinin liderlik davranışları konusundagenel anlamda yeterli görüldüğü, sahip oldukları liderlik niteliklerinin çalışmaarkadaşlarına yaklaşımı, eğitime ilişkin görevleri ve vatandaşlarla ilişkiler gibi,görevlerinde kendilerine olumlu katkılarının bulunduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca mülkiidare amirlerinin vizyon sahibi, tutkulu ve fedakar, inançlı ve kararlı, örnek teşkil edenve aynı zamanda astlarına güvenen kişiler oldukları araştırmanın sonuçları arasındadır.Bununla birlikte bütün bu sonuçlarda mülki idare amirleri ve eğitim yöneticileriningörüşleri arasında görev yapılan bölge değişkenine göre Doğu Anadolu ve KaradenizBölgelerinde görev yapanlarla diğer bölgelerde görev yapanlar arasında anlamlıfarklılıklar bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Mülki İdare Amirleri, Eğitim Yöneticisi, Liderlik, Eğitim | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to investigate the effects of the leadership behavior oflocal administrators, namely governors, deputy governors, and district governors, oneducation, in light of the views of local administrators themselves and others indifferent administrative positions including local education chiefs and schooladministrators. The target population for this research consists of governors, deputygovernors, district governors, the heads of local education, and primary and secondaryschool administrators from 81 cities of Turkey. The sample hence has 567 peopleincluding 81 governors, 81 deputy governors, 81 heads of education in the cities, 81district governors, 81 heads of education the districts and 162 school administrators.The data for this research was collected by sending out questionnaires to theadministrative and education officials and interviewing them. The questions included inthe questionnaires which were sent out to two separate groups are the same. Thequestionnaires developed for our research are made of closed ended sections while theobservation form is in the form of half-structured sections. The scale of the closedended part in the questionnaire is five-fold likert-type. In addition, the questionnairescontain 54 scaled multiple-choice questions. The data collected for this research isanalyzed using the statistical package SPSS 12.0 for Windows. For the analysis of thisstudy, frequency, variation and univariate analyses are employed.The results of this study reveal that local governors and education administratorshave an important role to play in education and they have a significant impact in thisrespect. In addition, the findings suggest that the leadership qualities of localadministrators are adequate and it seems that these qualities have positive implicationsVfor their relations with their staff and local residents. Furthermore, this researchprovides evidence that local administrators have a clear vision and passion for theirduties and responsibilities and they are devoted and good examples to others and theytrust their inferiors. Finally, it seems that there are differences between the views of thelocal and education administrators across different regions. In particular, we observesignificant differences in relation to the issues analyzed in this study between those inthe Southeastern Anatolia and the Black Sea regions and the others.Key Words: Governors, education administrators, leadership, education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Kamu Yönetimi | tr_TR |
dc.subject | Public Administration | en_US |
dc.title | Mülki idare amirlerinin liderlik davranışlarının eğitim üzerindeki etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of leadership behaviour of local governors on education | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Governars at the provincial level | |
dc.identifier.yokid | 306104 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 220949 | |
dc.description.pages | 270 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı | |