Show simple item record

dc.contributor.advisorAygün, Mehmet
dc.contributor.authorBaykara, Bahri
dc.date.accessioned2020-12-29T12:18:31Z
dc.date.available2020-12-29T12:18:31Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/411127
dc.description.abstractBu çalışmada, yabancı dil derslerinde kültürel öğelerin önemi vurgulanarak, yabancı dil ders kitaplarında kültürel öğelere yer verilmesinin gerekliliği açıklanmaya çalışılmıştır. Aslında yabancı dil derslerinde kültür hep dolaylı olarak yer almaktadır. Her yabancı dil dersinin bir konusu olmak zorundadır ve bu konuların da mutlaka kültürel bir boyutu vardır. Kültür sadece içerikten ibaret değildir; öğrenmenin temel bir parçası olarak öğretimde yer alan canlı bir birikimdir. Bu nedenle, tarih boyunca yabancı dil derslerinde kültüre nasıl yer verilmesi gerektiği hep tartışılan bir konu olmuştur. Bu tezde, kültürün yabancı dil ders kitaplarındaki varlığının önemi üzerinde durulmaktadır.Dilin tanımı ile başlayan bu çalışmada, yabancı dil ve Türkiye'de yabancı dil eğitimine genel hatlarıyla değinilmektedir. `Kültür' ve `Kültürlerarasılık' başlıklı bölümler yabancı dil derslerinin kültürle ilişkisine ışık tutmaktadır. Kültürel öğelerin yabancı dil ders kitaplarıyla bağlantılandırıldığı beşinci bölüm altında sunulan bilgiler, çalışmanın uygulama bölümünü oluşturan New Bridge to Success kitabının incelenmesine dayanak oluşturmaktadır.Haftada gördükleri İngilizce ders saatinin fazla olması nedeniyle, araştırma Elazığ Anadolu İletişim Meslek Lisesi 9. sınıf öğrencileri ile sınırlı tutulmuştur. `Random' yöntemiyle seçilen okulda 9. sınıf öğrencileri haftada 10 saat İngilizce dersi görmektedir. Öğrencilere sorulan sorular aracılığıyla, kullandıkları kitap olan New Bridge to Success kitabını değerlendirmeleri istenmiştir. Çalışmada, öğrencilerin yanıtları analiz edilerek ve yorumlanarak, yabancı dil ders kitaplarının kültürel öğeler bakımından yeterliliği tartışılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de Anadolu Liselerinde yabancı dil ders kitabı olarak kullanılan New Bridge to Success' in kültürel öğelerle desteklenmesi gerektiğini önemle vurgulamaktır.
dc.description.abstractIn this study, the necessity of giving place to cultural factors in foreign language course books has been tried to be explained by emphasizing the importance of cultural factors in the foreign language courses. In fact, culture has always taken part in foreign language courses implicitly. Each foreign language course has to possess a subject and these subjects definitely have a cultural aspect. Culture does not merely consist of content; it is a living accumulation that takes place in teaching as a main part of learning. For this reason, how to include culture in foreign language courses has always been a discussion throughout history. In this thesis, it has been dwelt on the importance of presence of culture in foreign language course books.In this study starting with the definition of language, foreign language and foreign language education in Turkey are mentioned in general terms. The chapters entitled `Culture? and `Interculturalism? shed light on the relations between foreign language courses and culture. The information under the fifth chapter, in which the cultural elements have been incorporated into foreign language course books, is the basis for the analysis of book, New Bridge to Success, which forms the application chapter of the study.Opinions of the students -who are the primary users- about the book have been tried to be find out with the technique of in-depth interview and analysed through its results. The research is limited to the 9th Grade Students of Elazığ Anatolian Communication Vocational High School due to weekly English course hours. 9th grade students of this school, which was chosen by `Random Technique? attend the foreign language classes ten hours per week. The students have been asked to evaluate their course book New Bridge to Success by means of given questions. The proficiency of the book in terms of cultural elements has been discussed by analysing and interpreting students? responses to the questions in this study. The aim of this study is to overemphasize that New Bridge to Success, which is used as a foreign language course book in Anatolian High Schools in Turkey needs to be supported with cultural elements.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBatı Dilleri ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectWestern Linguistics and Literatureen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYabancı dil eğitiminde kültürlerarasılık
dc.title.alternativeInterculturalism in foreign language educatiion
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBatı Dilleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmCulture
dc.subject.ytmIntercultural relations
dc.subject.ytmIntercultural education
dc.subject.ytmLanguage-culture
dc.subject.ytmBooks
dc.subject.ytmTextbooks
dc.subject.ytmLanguage education
dc.subject.ytmForeign language education
dc.subject.ytmCultural facts
dc.subject.ytmCultural effect
dc.subject.ytmAnatolia high schools
dc.subject.ytmHigh schools
dc.identifier.yokid389578
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid285873
dc.description.pages169
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess