Show simple item record

dc.contributor.advisorSarıçiçek, İnci
dc.contributor.authorAkkuş, Yasemin
dc.date.accessioned2020-12-29T12:13:35Z
dc.date.available2020-12-29T12:13:35Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/409671
dc.description.abstractGüvenlik konusu günümüzün en önemli konularından biri olup, ülkeler komşu ülkelerin sınırlarından gelebilecek tehlikelere karşı önlem almak için büyük harcamalar yapmaktadır. Ülkemiz üç tarafı denizlerle çevrili bir ülke olup stratejik öneme sahip bir bölgede yer almaktadır. Komşu ülkelerdeki olaylar, savaşlar, değişik siyasi çalkantılar kara sınırlarımızda güvenliğin sağlanmasının ne kadar önemli bir konu olduğunu ortaya koymaktadır.Kara sınırlarımızda coğrafi bir takım engeller izleme, önlem alma gibi konularda yetersizliğe sebep olmaktadır. Çalışmada, insansız uçaklar kullanılarak Türkiye kara sınırlarında hareketin izlenmesi amacıyla, ana dağıtım üssü yer seçimi ve rotalama problemi ele alınmıştır. Söz konusu problem kapsamında, ana üslerin ve talep noktalarının ELECTRE yöntemi ile çeşitli kriterler kullanılarak ağırlıkları belirlenmiş, ana dağıtım üslerinin yerlerinin belirlenmesi amacıyla bir matematiksel model kurularak çözülmüştür. Ayrıca, talep noktası olarak tanımlanan kara sınırlarındaki şehirlerin ise bu üslere atanması ve her üs için en uygun rotaların belirlenmesi amaçlanarak bir matematiksel model kurulup, sonuçları değerlendirilmiştir. Model GAMS yazılımı kullanılarak kodlanmış ve CPLEX çözücü ile çözülmüştür.
dc.description.abstractSecurity is the one of the most important deal nowadays, countries are spending so much to prevent threats that may come from neighbour countries? borders. Turkey is located on very strategic area where three sides are surrounded by seas. Events, wars, various political cases in neighbour countries reveal the importance to provide security at our land borders.Several geographical restrictions at our land borders cause insufficiency to monitor and to take the requires measure. In this study, hub location and routing problems were addressed to monitor the movement at Turkey?s land borders by using unmanned aircraft. Within the scope of the problem, weights for potential hubs and demand points were determined by ELECTRE method based on various criteria a mathematical model was built and solved to decide hub locations. Also, aiming assignment of demand points that were defined as cities at land borders to hubs and determining optimal routes for each hub, mathematical model was built and the results were evaluated. Model was encoded by using GAMS software and solved by CPLEX solver.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.subjectSavunma ve Savunma Teknolojileritr_TR
dc.subjectDefense and Defense Technologiesen_US
dc.titleİnsansız uçaklarla Türkiye kara sınırları güvenliğinin sağlanmasında ana dağıtım üssü belirleme ve rotalama
dc.title.alternativeHub location and routing in ensuring the security of Turkey?s land borders with unmanned aircraft
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEndüstri Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMulti criteria decision making
dc.subject.ytmUnmanned aerial vehicle
dc.identifier.yokid348797
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid244460
dc.description.pages123
dc.publisher.disciplineYöneylem Araştırması Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess