Show simple item record

dc.contributor.advisorYıldız, Mustafa
dc.contributor.authorYüksel, Gamze
dc.date.accessioned2020-12-29T12:03:37Z
dc.date.available2020-12-29T12:03:37Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2018-12-24
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/407915
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı Tıp Fakültesi öğrencilerinin ruhsal hastalıklara yönelik inançlarını öğrenmek ve Toplum Ruh Sağlığı Merkezi'ni ziyaret etmenin Tıp Fakültesi öğrencilerinde ruhsal hastalıkları damgalama üzerine etkisini değerlendirmek. Çalışma 2017-2018 öğretim yılında öğrenim gören Kocaeli Üniversitesi Hastanesi Tıp Fakültesi 1.(n=25 ), 2.(n=16 ), 3.(n=21 ), 4.(n=14 ) sınıf öğrencileri ve 5. sınıf öğrencilerinden psikiyatri stajına gelen ilk 3 grup (n=77) öğrencisinden oluşan toplam 153 kişi ile yürütüldü. Katılımcılar Tanıtıcı Bilgi Formu ve Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği (RHYİÖ) kullanılarak değerlendirildi. Elde edilen veriler Mann Whitney-U testi, Kruskal Wallis testi ve Wilcoxon t testi, t testi, Anova, Paired Simple t testi, Lojistik Regresyon Analizi kullanılarak çözümlendi. Verilerin analizinde SPSS versiyon 20 kullanıldı. Sonuçların yorumlanmasında p<0,05 anlamlılık düzeyi kabul edildi. Çalışmamızda Grup 1 (1. ve 2. sınıf), Grup 2 (3. ve 4. sınıf) ve Grup 3 (5. sınıf) arasında Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar ölçeği alt ölçek puanlarında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmadı. 5. sınıf öğrencilerinin Toplum Ruh Sağlığı Merkezi ziyareti sonrasında RHYİÖ tehlikelilik alt ölçek puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir düşüş bulundu. Çoklu Doğrusal Regresyon Analizinde Toplum Ruh Sağlığı Merkezi ziyareti sonrası RHYİÖ Tehlikelilik alt ölçeği puanları ile katılımcıların gelir durumu arasında negatif yönde bir ilişki saptandı. Hekimlerin ruhsal hastalıklara yönelik inançları, ruhsal hastalıkların önlenmesinde, tanı ve tedavisinde etkili olmaktadır. Bu sebeple tıp öğrencilerinin bu konudaki düşünce ve tutumlarının belirlenmesi ve olumsuz tutumlarının değiştirilmesine yönelik yapılacak çalışmalar önemsenmelidir. Rehabilitasyon hizmeti alan ve işlevselliği kısmen düzelmiş olan hastalarla karşılaşmak hekim adayı öğrencilerin ruhsal hastalıklara karşı olumsuz inanç ve tutumlarının değiştirilmesinde faydalı olabilir.
dc.description.abstractThe purpose of the current study is to determine beliefs of Medical Faculty students toward mental illnesses. Also, the study aims to identify the relationship between effects of visiting Community Mental Health Centers and stigmatization of mental illnesses by medical faculty students. The study was conducted on 153 students from Kocaeli University Medical Faculty during the 2017-2018 academic year, as the 1st grade (N=25), 2nd grade (N=16), 3rd grade (N=21), 4th grade (N=14), and the first three-internee groups from the 5th grade (N=77). The Introductory Information Form was given and Mental Illness Beliefs Inventory (BMI) measurements were taken by the participants. Results were analyzed through Mann Whitney-U Test, Kruskal Wallis Test, Wilcoxon T-Test, ANOVA, Paired Sample T-Test, and Logistic Regression Analyze. Statistical analysis was performed with SPSS Version 20.0 statistic software package. A value of P < 0.05 was considered statistically significant. In the study, the participants were divided into three groups as Group 1 (1st and 2nd grade), Group 2 (3rd and 4th grade), and Group 3 (5th grade). According to our statistical analysis, there is no statistically significant difference between the three participant groups and subscales of BMI. After the Community Mental Health Center visit, a statistically significant decrease in scores of `dangerousness` subscale of BMI between Group 3 was found. In addition, according to Multiple Linear Regression Analysis, a statistically significant negative correlation is found between dangerousness subscale of BMI after Community Mental Health Center visit and the financial status of participants. Doctors' beliefs and approaches toward mental illnesses are important for preventing mental illnesses, diagnosing mental disorders correctly, and treatment processes. For this reason, it is important to identify the thoughts and behavioral inclinations of medical students and change any unwanted behaviors; this is a study that needs to be taken seriously. It would be beneficial for prospective medical graduates to be exposed to those patients who have attended rehabilitation centers and observed partial improvement in their health. This will possibly assist in changing the negative perception and behaviors of medical students towards the mentally ill.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikiyatritr_TR
dc.subjectPsychiatryen_US
dc.titleTıp fakültesi öğrencilerinin ruhsal hastalıklara yönelik inançları ve toplum ruh sağlığı merkezini`ni ziyaret etmenin tıp fakültesi öğrencilerinde ruhsal hastalıkları damgalama üzerine etkisi
dc.title.alternativeBeliefs of medical faculty students toward mental illnesses and the relationship between effects of visiting community mental health centers and stigmatization of mental illnesses by medical faculty students
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-12-24
dc.contributor.departmentPsikiyatri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEducation-medical
dc.subject.ytmStudents-medical
dc.subject.ytmMental health
dc.subject.ytmMental health services
dc.subject.ytmCommunity mental health centers
dc.subject.ytmCommunity mental health services
dc.subject.ytmStigmatization
dc.subject.ytmMental disorders
dc.identifier.yokid10205157
dc.publisher.instituteTıp Fakültesi
dc.publisher.universityKOCAELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.type.submedicineThesis
dc.identifier.thesisid503877
dc.description.pages44
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess