Show simple item record

dc.contributor.advisorGirginer, Nuray
dc.contributor.authorÇavdar, Zeynep
dc.date.accessioned2020-12-29T11:54:27Z
dc.date.available2020-12-29T11:54:27Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/406472
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, Türkiye'deki otomotiv sektöründe en uygunfiyatlandırma stratejisinin belirlenmesidir. Çalışmada yöntem olarak AnalitikHiyerarşi Süreci (AHS) kullanılmış ve analizler Expert Choice 2000 paketprogramında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına yönelik olarak problemintasarlanması için otomotiv sektöründe faaliyet gösteren firmaların pazarlamakonusunda uzman yöneticileri ile üniversitede pazarlama alanında uzman öğretimgörevlilerinden oluşan bir uzman ekip ile birlikte yapılan görüşmeler sonucunda,hiyerarşik yapı için gerekli olan alternatif, kriter ve alt kriterler belirlenmiştir. Buçalışmadaki veriler otomotiv sektöründe faaliyet gösteren en büyük pazar payınasahip altı firmanın fiyatlandırma kararlarıyla ilgili üst düzey uzmanlarıngörüşlerinden oluşturulmuştur.Gerçekleştirilen analizler sonucunda otomotiv sektöründeki B segmentiaraçlar için en uygun fiyatlandırma stratejisinin, orta fiyat stratejisi olduğubelirlenmiştir. B segmenti araç üreten firmaların fiyatlandırma kararlarını etkileyenen önemli kriterler firma hedefleri ve ekonomik ve siyasi politikalar olarakbelirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Fiyat, Fiyatlandırma Stratejisi, Analitik Hiyerarşi Süreci, GrupKarar Verme.
dc.description.abstractThe purpose of the study is to determine the most appropriate pricing strategyfor automotive sector in Turkey. Analytic Hierarchy Process was used as a method inthis study and analysis is realized in the Expert Choise 2000 packet program. As theaimed at study, that is interviewed for the plan of the program have higher marketshare in active otomative sector about the matter of marketing with expert managerand some instructors those are specialized in the marketing area in the universities.As a result of the fact that is determined alternatives, criter, subcriter to necessary forthe hierarcy structure. In this study, information is constituted opinion of marketingexpert manager about decisions of pricing of 6 firm in active automotive sectorwhich have higher market share.At the end of the analysis medium pricing strategy is determined the mostappropriate pricing strategy for the B segment automobile in the automotive sectorwhen the all criteria and the subcriteria take in the considireation effect of thedecision of the pricing. Firm target?s, economic and political criteria is determinedthe most important criter on the pricing decisions of B segment automobile firm.Keywords: Price, Pricing Strategy, Analitic Hierarchy Process (AHP), GroupDecision Making.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleFiyatlandırma stratejilerinin analitik hiyerarşi süreci ile değerlendirilmesi: Türk otomotiv sektöründe bir uygulama
dc.title.alternativeEvaluating the pricing strategies with analytic hierarchy process: A practice in Turkish automotive sector
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid152721
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid188866
dc.description.pages150
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess