Show simple item record

dc.contributor.advisorAcat, Mehmet Bahaddin
dc.contributor.authorGüvey, Emel
dc.date.accessioned2020-12-29T11:53:27Z
dc.date.available2020-12-29T11:53:27Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/406290
dc.description.abstractGelişme ve değişmelerin hızla yaşandığı günümüz koşullarında sorgulayan, araştıran, eleştirel düşünebilen, yaratıcılık yönü gelişmiş bireylere olan gereksinim düşünüldüğünde, eğitim sisteminin de varolan koşullar doğrultusunda düzenlenerek yenilenmesi gerekmektedir. Bu yenilenme sürecinin önemli bir bölümünü kapsayan ilköğretim basamağına ilişkin olarak, Türkiye'de yapılandırmacı yaklaşım çerçevesinde 2004 yılında geliştirilen ilköğretim programı 2005-2006 öğretim yılında uygulamaya geçmiştir.Uygulanan ilköğretim programı, benimsediği yaklaşım doğrultusunda birçok alanda yenilikler getirmiştir. Bu yenilikler arasında, programın ölçme değerlendirme boyutuna ilişkin olarak ?yeni durum belirleme? diğer adıyla ?alternatif durum belirleme? olarak adlandırılan durum belirleme yaklaşımları yer almaktadır. Yeni durum belirleme yaklaşımlarından performansa dayalı durum belirleme içinde yer alan proje ve performans görevleri, ilköğretim birinci basamakta en sık kullanılan teknikler arasında yer almaktadır. Proje ve performans görevlerinin ilköğretim okullarında kullanılması sürecinde olumlu durumlar yaşanmasının yanı sıra olumsuz durumlarla da karşılaşılabilmektedir. Eğitim süreci içinde yer alan öğretmenlerin ve velilerin, bu durumların belirlenmesinde ve yaşanan olumsuzlukların düzeltilmesinde önemli bir yeri bulunmaktadır.Bu araştırmada ilköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarında yer alan proje ve performans görevlerine ilişkin öğretmen ve veli görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2008-2009 öğretim yılında Eskişehir il merkezinde bulunan 57 ilköğretim okulunda görev yapan sınıf öğretmenleri ve bu sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin velileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma nicel ve nitel yöntemin birarada kullanıldığı karma yöntemle gerçekleştirilmiş; nicel veriler hazırlanan ölçme araçları ile nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Nicel bulgulara destek olarak, nitel verilerle araştırmanın derinlemesine incelenmesi olanağı elde edilmiştir.Nicel verilerin analizinde yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmış, araştırmanın alt amaçlarına yönelik olarak t-testi, varyans analizi ve ki-kare testi kullanılmıştır. Nitel veriler ise betimsel çözümleme tekniği ile analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; sınıf öğretmenlerinin proje ve performans görevlerini yararlı buldukları; ancak uygulanması sırasında süre sıkıntısı yaşadıkları, öğrencilerin başarısızlık korkusu taşıdıkları, değerlendirilmesinin zaman aldığını düşündükleri ve nesnel davranmada zorluk yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Araştırmanın velilere yönelik sonuçlarına bakıldığında ise; velilerin proje ve performans görevlerini çocuklarının kişisel gelişimleri açısından yararlı buldukları; ancak sınav sistemiyle uyumsuz olduğunu düşündükleri ve verilen görevlerde çocuklarına yardım etme sürecinin oldukça zaman aldığı görüşünde oldukları ortaya çıkmıştır. Araştırmada ayrıca; sınıf öğretmenleri ve velilerin proje ve performans görevlerini yararlı bulmaları, verilen görevlerin zaman alması ve sınav sistemi ile proje ve performans görevlerinin uyumlu olmaması konularında ortak görüşe sahip oldukları belirlenmiştir.
dc.description.abstractWhen the need for individuals who can search, criticize, and think critically and creatively in today?s conditions where changes and developments are experienced faster is taken into consideration, it is obvious that the education system is also subject to improvement according to the available conditions. Related to primary school education which covers a considerable part of this improvement process, the primary school program that was developed according to the constructivist approach in 2004 was put in effect in 2005-2006 academic year.The primary school program in effect brought a lot of improvements in many fields with the approach it adopted. Among these improvements, there is case determination approaches related to the assessment dimension of the program like ?new case determination?, also known as ?alternative case determination? approach. Projects and performance tasks which take part in performance-based case determination in new case determination approaches is one of the most common techniques in Primary school 1st grade. During the process of using projects and performance tasks in primary schools, some negative experiences as well as positive ones could be possible. Teachers and parents in the education process have important roles in finding out these situations and in correcting them.This study aims to investigate the opinions of teachers and parents on projects and performance tasks in primary school 1-5th grade education programs. The study was conducted in 2008-2009 academic year on teachers who work at 57 primary schools in Eskisehir city center and parents whose children attend these schools. In the study a mixed research approach, qualitative and quantitative approaches, was used; quantitative data was collected through pre-prepared evaluation tools and qualitative data was collected using semi-structured interviews. To support quantitative data, qualitative data gave more insight about the study.In the analysis of the quantitative data, arithmetic means and standard deviation were computed, and for the sub-aims of the study t-test, variance analysis and chi-square test were computed. Qualitative data, on the other hand, were analyzed using descriptive analysis.According to the findings of the study, classroom teachers thought that projects and performance tasks are beneficial; however, they experienced time constraints during their application, students had fear of not being successful, teachers thought that evaluation took too much time and they had difficulty in being objective during evaluation. When the data related to parents is considered; they thought projects and performance tasks are beneficial in terms of personal development of their children, however, they thought that this approach is not compatible with the examination system and they said helping their children during the completion of the projects and performance tasks takes a lot of time. Moreover, both teachers and parents thought projects and performance tasks are beneficial, tasks take time to complete and projects and performance tasks are not compatible with the examination system.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarında yer alan proje ve performans görevlerine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri (Eskişehir ili örneği)
dc.title.alternativeOpinions of teachers and parents related to projects and performance tasks which take part in primary school 1-5 grade education programs (sample of city of Eskisehir)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmProjects
dc.identifier.yokid345868
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid239409
dc.description.pages294
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess