Show simple item record

dc.contributor.advisorBoyraz, Zeki
dc.contributor.authorAteş, Nurdane
dc.date.accessioned2020-12-29T11:42:10Z
dc.date.available2020-12-29T11:42:10Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-09-18
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/404349
dc.description.abstractHuzurkent, Akdeniz bölgesinin Adana bölümünde Mersin ili idari sınırında yer almaktadır. 1968 yılında kurulan Huzurkent 1969 yılında belediye statüsü kazanmıştır. 2004 yılında Nacarlı ve Bağlarbaşı mahallelerinin dahil olmasıyla mahalle sayısı 7'ye yükselmiştir. 2012 yılında büyükşehir yasasıyla Huzurkent belediyesi kaldırılmıştır. Bu tarihten itibaren Mersin'in Akdeniz ilçesine bağlı mahalle ünitesi olarak yer almıştır. Günümüzde 38,78 km² yüz ölçümüne sahip olan Huzurkent'de 7 mahalle ünitesi bulunmaktadır.Alüvyal bir ova üzerinde kurulan Huzurkent, uygun iklim koşulları, topoğrafik bir engelin olmaması ve verimli topraklara sahip olması Huzurkent'in yerleşim alanı olarak tercih edilmesini sağlamış ve kısa sürede nüfuslanmasına imkan tanımıştır. Mersin-Adana kara yolu ve Mersin-Adana demiryolunun bulunduğu güzergahta yer alması, Huzurkent'in sosyo-ekonomik yapısında değişmeler meydana getirmiştir. Kurulduğu dönemde yoğun zirai faaliyetleriyle kırsal yerleşme özelliği gösteren Huzurkent, ulaşım fonksiyonunun sahaya etkisiyle birlikte ticaret, sanayi ve hizmet alanlarında gelişme göstermeye başlamış ve zamanla şehirsel bir karakter kazanmıştır. Sahada topoğrafik bir engelin olmamasına rağmen nüfusun mahallelere dağılışında farklılıklar görülmektedir. Nüfus daha çok Mersin-Adana karayolunun güneyinde ve Demiryolunun kuzeyindeki mahallelerde yoğunluk göstermektedir. Huzurkent'de ticaret, sanayi ve hizmet faaliyetleri gelişme göstermekle beraber günümüzde tarım, ekonomik faaliyet alanı olarak önemini korumaktadır. Huzurkent'de modern tarım yöntemleri uygulanmakta olup çeşitli sebze ve meyve tarımı yapılmaktadır.Huzurkent ulaşım fonksiyonları yönünden zengin bir sahadır. Sahada hem karayolu ulaşımı hem de demiryolu ulaşım sistemi mevcuttur. Bu ulaşım sistemleri ile birçok yerleşim alanına ulaşmak mümkündür. Uluslararası ticarette önemli bir konumda olan Mersin ve Tarsus şehirleri arasında yer alan Huzurkent, Mersin Tarsus organize sanayi bölgesinin sahada kurulmasıyla birlikte sahada ticaret ve sanayi faaliyetlerinin gelişmesini sağlamıştır.Ticaret, Mersin-Adana karayolu ve Atatürk Caddesi boyunca gelişme göstermiştir. Huzurkent'de perakende ticaret, günlük ihtiyaçlar, uzun süreli ihtiyaçlar, periyodik ihtiyaçlara yönelik ticari faaliyetler gelişmiştir.Sanayi, Mersin-Tarsus karayolu üzerinde ve Mersin-Tarsus organize sanayi bölgesinin bulunduğu alanlarda kurulmuş olup sanayi faaliyetleri hem Huzurkent hem de çevresinde yer alan yerleşim alanları için önemli bir istihdam alanı oluşturmaktadır. Mevcut olan sanayi kolları ise gıda, otomotiv, cam, petro-kimya sanayisi ve kimya sanayisidir.Anahtar kelimeler: Huzurkent, şehir, ulaşım, sanayi ve ticaret 
dc.description.abstractHuzurkent is placed in the administrative border of Mersin province, in the part of Adana, in Region Mediterranean. Established in 1968, Huzurkent gained the status of municipality in 1969. In 2004, with Nacarli and Baglarbasi streets included in, the count of streets has raised up to 7. In 2012, via metropolitan government, Huzurkent municipality was closed. From the date, it was ranked as the street unit of Akdeniz town of Mersin. In the present, having a 38,78 km² of the acreage, Huzurkent is holding 7 street units. Huzurkent, that was located on the land of an alluvial plain, has appropriate climatic factors and none topographic handicap and fertile soil, which made it preferable as a residential area and cause it attract population in a tiny period. Being in route where Mersin-Adana highway and Mersin-Adana railway are placed, has led to some changes in Huzurkent's socio-economic structure. In its establishment period, Huzurkent, which had shown a feature of rural settlement style with its intensive agricultural activity, along with its transportation function effect over ground, has shown development in commercial, industry and service sectors and gained an urban character in time.Although there is no topographical handicap in ground, it is seen differences in the distribution of population over streets. The population presents density mostly in south streets of Mersin-Adana highway and north streets of the railway.Along with commercial, industrial and service-based activities grow, in our term, the agriculture is protecting its importance as an economical activity. In Huzurkent, modern agricultural methods are applied and various vegetables and fruit agriculture is done. Huzurkent abounds in transportation functions. In the ground both highway haulage and railway access systems exist. With these transportation systems it is possible to reach a lot of residential areas. Placed between the cities Mersin and Tarsus, which are in a good situation in international commercial, Huzurkent, improved its commercial and industrial activities in the ground along with the establishment of Mersin Tarsus Industrial Park. Trade has improved along with Mersin-Adana highway and Ataturk Boulevard. In Huzurkent, retail trade, commercial activities through daily needs, long term requirements and periodical needs have grown. Industry was established in Mersin-Tarsus highway and on the areas where Mersin Tarsus Industrial Park exist and it forms an employment area for both Huzurkent and the settlements around. Available industrial branches are food, automotive, glass, petro-chemical and chemical industryKeywords: Huzurkent, city, transportation, industry and tradeen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectCoğrafyatr_TR
dc.subjectGeographyen_US
dc.titleHuzurkent`in (Mersin) beşeri ve ekonomik coğrafyası
dc.title.alternativeThe geography human and economic of the Huzurkent (Mersin)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-09-18
dc.contributor.departmentCoğrafya Anabilim Dalı
dc.subject.ytmHuman geography
dc.subject.ytmEconomic geography
dc.subject.ytmGeographical properties
dc.subject.ytmMersin-Huzurkent
dc.subject.ytmTransportation
dc.subject.ytmIndustry
dc.identifier.yokid10204415
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid513982
dc.description.pages139
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess