Okul öncesi dönem çocuklarının erken öğrenme alanlarındaki davranış ve becerilerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Ahmetoğlu, Emine | |
dc.contributor.author | Sönmez, İlyas | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:42:09Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:42:09Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-06-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/404340 | |
dc.description.abstract | Araştırma, `Erken Öğrenme Gözlem ve Derecelendirme Ölçeği Öğretmen, Ebeveyn ve Gözlemci-Bütün Sınıf Formlarının` geçerlik ve güvenirliğini sınamak ve çocukların erken öğrenme alanlarındaki davranış ve becerilerinin çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi amacıyla planlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu, MEB'e bağlı Edirne il merkezinde bulunan basit tesadüfi örnekleme yoluyla belirlenen 10 okul öncesi eğitim kurumunda görev yapan 17 öğretmen, yaşları 48 ile 72 ay arasında değişen 303 çocuk (148 kız, 155 erkek) ve çocukların ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Genel Bilgi Formu ve Gills, West ve Coleman (2010) tarafından geliştirilen Erken Öğrenme Gözlem ve Derecelendirme Ölçeği (EÖGDÖ) ile toplanmıştır.Analiz sonuçlarına göre EÖGDÖ Öğretmen, Ebeveyn ve Gözlemci-Bütün Sınıf Formlarının; geçerli, güvenilir ve Türk çocuklarına uygun olduğu kabul edilmiştir. EÖGDÖ Öğretmen Formu değerlendirildiğinde cinsiyete göre tüm alt ölçeklerde; çocuğun yaşına ve okul öncesi eğitime devam etme süresine göre duyu-motor, erken matematik ve erken okuma yazma öğrenme alanlarında; ailenin sosyoekonomik durumuna göre alıcı dil dışındaki tüm öğrenme alanlarında anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. EÖGDÖ Ebeveyn Formu değerlendirildiğinde cinsiyete göre farklılık göstermediği; çocuğun yaşına ve okul öncesi eğitime devam etme süresine göre duyu-motor, erken matematik ve erken okuma yazma öğrenme alanlarında; ailenin sosyoekonomik durumuna göre tüm alt ölçeklerde anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. EÖGDÖ Gözlemci-Bütün Sınıf Formu değerlendirildiğinde cinsiyete göre duyu motor ve özdenetim öğrenme alanlarında; çocuğun yaşına ve okul öncesi eğitime devam etme süresine göre duyu-motor, erken matematik ve erken okuma yazma öğrenme alanlarında; ailenin sosyoekonomik durumuna göre tüm alt ölçeklerde anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of the present study was to test the reliability and validiy of `ELORS Teacher, Parent, and Observer-Whole Class Forms` and investigate the paricipating preschoolers' behaviors and skills in early learning domains. 303 preschoolers (148 girls and 155 boys) whose ages ranged between 48 and 72 months, these parents and 17 teachers working in preschools of Ministry of Education made up the sample of the study and relational screening model, which is a descriptive research design, was used. A descriptive information form was developed by the researcher to collect demographic data and ELORS (Gills, West, and Coleman, 2010), which was adapted to Turkish by Ahmetoğlu, Acar and Sönmez (2017) was used for the data related to the early learning domains. Based on the analysis results, ELORS Teacher, Parent, and Observer-Whole Class Forms can be considered as suitable assessment tool for Turkish children. Results revealed that there was a significant difference in all ELORS-Teacher Form subscales by gender and SES while Sensory-Motor, Early Maths and Early Literacy LD scores differed only by age and previous school attendance. Also, all the subscale scores, except for Receptive Langugage LD, differed by SES.Results showed that the mean scores for ELORS Parent Form did not differ by gender. Sensory-Motor, Early Maths and Early Literacy LD scores differed only by age and previous school attendance while all the subscale scores differed by SES.For ELORS Observer–Whole Class Form, only Sensory-Motor and Self-Management mean scores differed by gender. Again, Sensory-Motor, Early Maths and Early Literacy LD scores differed only by age and previous school attendance and all the subscale scores differed by SES. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi dönem çocuklarının erken öğrenme alanlarındaki davranış ve becerilerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The investigation of the preschoolers' behaviors and skills in early learning domains | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-06-11 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Learning | |
dc.subject.ytm | Learning effect | |
dc.subject.ytm | Learning speed | |
dc.subject.ytm | Learning ability | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Early learning domains | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Behavior of student | |
dc.identifier.yokid | 10231453 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TRAKYA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 537115 | |
dc.description.pages | 203 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |