Show simple item record

dc.contributor.advisorGüzeller, Cem Oktay
dc.contributor.authorCoşguner, Tolga
dc.date.accessioned2020-12-03T09:31:09Z
dc.date.available2020-12-03T09:31:09Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40432
dc.description.abstractBu çalışmada, uluslararası öğrenci değerlendirme projesi (PISA) 2009 uygulamasına katılan 15 yaş grubu Türk öğrencilerin okuma becerileri başarısını etkileyen faktörler incelenmiştir. Kullanılan araştırma modeli, ilişkisel tarama modeli olup araştırmanın evreni Türkiye?de eğitim alan tüm 15 yaş grubu öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise PISA test ve anketi uygulanan 170 okuldaki 4996 öğrenciden oluşmaktadır.Verilerin toplanması amacıyla 13 adet kitapçık, 1 adet öğrenci anketi ve 1 adet okul anketi kullanılmış. Bunun yanı sıra bazı ülkelerde isteğe bağlı anketler de kullanılmıştır.Öğrenciler, testte yer alan soruları cevaplamaya başlamadan önce örnek soruları cevaplamışlardır. PISA 2009 uygulaması 2 saatlik bilişsel soruların olduğu test oturumu ve 30 dakikalık anket oturumu olmak üzere iki bölümden oluşmuştur. Okuma becerileri başarısını etkileyen kuramsal yapıları ortaya çıkarmak amacıyla açımlayıcı faktör analizi daha sonra elde edilen kuramsal yapıların doğrulanması amacı ile doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Ortaya çıkan yapıların okuma becerileri başarısını açıklama oranını belirlemek amacıyla ise elde edilen bu yapılar kullanılarak çoklu doğrusal regrasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Son olarak okuma becerileri başarısı ile matematik başarısını arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda okuma becerileri başarısını etkileyen, okul için gerçekleştirilen okumalar, okumaktan zevk alma, çevrimiçi okuma, anlama ve bilgiyi hatırlama stratejisi, kontrol stratejisi, materyal çeşitliliği ve ezberleme stratejisi?nden oluşan yedi faktörlü yapı belirlenmiş ve belirlenen bu faktörlerin toplam varyansın % 59.71?ini açıkladığı tespit edilmiştir. Belirlenen bu yedi faktörlü yapı üzerinde doğrulayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiş ve açımlayıcı faktör analizi ile belirlenen bu yapı doğrulanmıştır. Tespit edilen faktörlerin okuma becerileri başarısını açıklama oranını belirlemek amacıyla çoklu doğrusal regrasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar incelendiğinde okumaktan zevk alma, çevrimiçi okumalar ve kontrol stratejisi okuma becerileri başarısını pozitif yönde etkilediği, materyal çeşitliliği, okul için gerçekleştirilen okumalar, ezberleme stratejisi ve anlama ve bilgiyi hatırlama stratejisinin ise negatif yönde etkilerinin olduğu belirlenmiştir. Göreli olarak en büyük değere sahip olan ezberleme stratejisinin okuma becerileri başarısına etkisinin negatif olması ise manidardır. Okuma becerileri başarısı ile matematik başarısı arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmış ve her iki değişken arasındaki ilişkinin pozitif yönde ve çok yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bu vibağlamda bu yapılardan herhangi birisinde oluşan bir değişimin diğer yapıyı da etkileyebileceği göz ardı edilmemelidir. Anahtar kelimeler: PISA, PISA 2009, Okuma Becerileri, Matematik Becerileri, Öğrenme Stratejileri, Okumaktan Zevk Alma, Okumaya Duyulan İlgi ve Motivasyon
dc.description.abstractIn this study, the factors that affect the success of reading skills of 15?age (group) Turkish students who take part in the application of international student assessment project (PISA) 2009 have been examined. The research model used in the study is associational model and the population consists of all the 15 age group students having education in Turkey. The sample of the study consists of 4996 students in 170 schools where the PISA test and questionnaire have been applied.In ordet to collect the data, 13 booklets, one student questionnaire and one school questionnaire have been used. In some countries, optional questionnaire were used as well. Before answering the items in the test, the students answered the sample items and 2009 application consisted of two parts (which are); a 2?hour test session in which are cognitive questions and a 30?minute questionnaire session. In order to uncover theoretical structures that affect the success of reading literacy, exploratory factor analysis; and then to verify these theoretical structures, confirmatory factor analysis were used. In order to identify the explanation percentage of the success at the reading literacy by these structures, multiple linear regression has been applied and finally, to identify the correlation between the success at reading literacy the success at mathematics literacy, Pearson correlation coefficient has been calculated.At the end of the research, 7?factored structure which is consisted of reading for school, enjoyment of reading, diversity of on line reading activities, understanding and remembering strategies, control strategies, diversity of reading material and memorisation strategies has been determined and it has been identified that these factors explain 59.71 % of the total variance. Confirmatory factor analysis has been applied on this 7 factored structure and the structure which is defined by exploratory factor analysis has been verified. In order to define the obtained factors explanation percentage of the success at the reading literacy, multiple linear regression has been realized. When the findings are examined, it has been found that such factors as the enjoyment of reading, diversity of on line reading activities, control strategies affect positively the success of reading literacy. It has also been found that the factors such as diversity of reading material and reading for school, memorisation strategies, understanding and remembering strategies have negative effects. And it is significant that the memorisation strategies which has relatively the highest score in the scale has a negative effect on the success of reading literacy.In order to determine the correlation between the success at reading literacy and the success at mathematics literacy, Pearson correlation coefficient has been calculated and it has been found that the relation between these two variables is positive and very high. In this context, it should not be ignore a change which may occur in any of these structures may also affect the other structure.Key words: PISA, PISA 2009, Reading Literacy, Mathematics Literacy, Learning Strategies, Enjoyment of Reading, Motivation and Interest In Readingen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleUluslararası öğrenci başarı değerlendirme programı (PISA) 2009 uygulaması okuma becerileri okuryazarlığını etkileyen faktörler
dc.title.alternativeProgramme for international student assessment (PISA) 2009 application the factors affecting reading literacy
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmInterest
dc.subject.ytmAttitudes
dc.subject.ytmMathematical literacy
dc.subject.ytmLearning methods
dc.subject.ytmReading skills
dc.subject.ytmReading strategies
dc.subject.ytmProgramme for International Student Assesment
dc.subject.ytmMathematics
dc.identifier.yokid463993
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid321933
dc.description.pages114
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess