Modellemeye dayalı fen öğretiminin ilköğretim öğrencilerinin anlama, hatırda tutma, yaratıcılık düzeyleri ile zihinsel modelleri üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Doğru, Mustafa | |
dc.contributor.author | Arslan, Ahmet | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T09:31:08Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T09:31:08Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40430 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, Fen ve Teknoloji dersi ?Madde ve Isı? ünitesinin Modellemeye Dayalı Öğretim yöntemi ile işlenmesinin; İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinde anlama, yaratıcılık, hatırda tutma düzeyleri ve zihinsel modelleri üzerine etkisini incelemektir. Bu araşt ırma, 2011?2012 öğretim yılının II. döneminde, İstanbul?da bulunan bir ilköğretim okulunda öğrenim gören 6. sınıfların A ve B şubelerinden toplam 58 öğrenci ile on hafta süreyle yürütülmüştür. Seçkisiz olarak B şubesi deney grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmada karma yaklaşım benimsenmiştir. Karma yaklaşımın nicel boyutunda ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen, nitel boyutunda ise olgubilim deseni kullanılmıştır. Deney grubuna modellemeye dayalı öğretim yönteminin Halloun?un beş aşamalı modelleme döngüsü (HBAMD), kontrol grubuna ise yapılandırmacı yaklaşımın 5E modeli uygulanmıştır. Araştırma sürecinde; araştırmacı tarafından geliştirilen Madde ve Isı Ünitesi Anlama Düzeyi Testi(ADT), Zihinsel Modellere İlişkin Görüşme Formu(MIÜGF) ve Torrance Yaratıcılık Testi(TYT) (Şekilsel A-B) veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizi tek faktörlü kovaryans analizi (ANCOVA) kullanılarak, nitel veriler ise olgu bilim desenine uygun olarak değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularında, anlama ve hatırda tutma düzeyi açısından deney grubu ile kontrol grubu arasında bir fark olmadığı, yaratıcılık düzeyleri açısından ise deney grubu öğrencilerinin daha yüksek yaratıcılığa sahip olduğu bulunmuştur. Araşt ırmanın nitel boyutunda ise modellemeye dayalı öğretim yönteminin öğrencilerin zihinsel modellerini olumlu yönde etkilediği gözlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Modelleme, Anlama, Hatırlama, Yaratıcılık, Zihinsel Model | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to investigate the effects of modeling based teaching methodology, applied to ?Material and Heat? unit of the Science and Technology course, on understanding, memorization levels, creativity and mental models of the sixth grade primary school students. This research was conducted using total of 58 sixth grade students, registered to A and B sections of a primary school in Istanbul, for a ten-week period in the second semester of academic year 2011?2012. Section B was randomly chosen as a test group. The mixed approach was applied in the research. For the quantitative component of the approach, group controlled pre test?post test quasi-experimental set up and for the qualitative component, the phenomenal set up were used. On the test group, Halloun?s five step modeling cycle of the modeling based teaching methodology and on the control group, 5E model of the constructive approach were applied. Material and Heat Unit Understanding Test and Mental Model Related Interview Form that were developed by the researcher and Torrance Creativity Test (Forms A-B) were used as data collection tools in the study. Evaluations of the collected quantitative data were performed using single-factor covariance analyses (ANCOVA) and the qualitative data were descriptively evaluated according to the phenomenal set up. The results indicate that there is no difference between the test group and the control group in regard to understanding and memorization but creativity levels of the test group students are determined to be higher. The qualitative dimension of the research results suggest that the modeling based teaching methodology positively effects the mental models of students.Key Words: Modeling, understanding, memorization, creativity, mental model | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Modellemeye dayalı fen öğretiminin ilköğretim öğrencilerinin anlama, hatırda tutma, yaratıcılık düzeyleri ile zihinsel modelleri üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of modeling based science and technology teaching on understanding, memorization, creativity and mental models of primary school students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Retention | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.subject.ytm | Model based teaching | |
dc.subject.ytm | Science | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Mental models | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Understanding | |
dc.identifier.yokid | 10007602 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 333880 | |
dc.description.pages | 133 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |