Show simple item record

dc.contributor.advisorKoçer, Hale
dc.contributor.authorEskidemir Meral, Seda
dc.date.accessioned2020-12-03T09:31:03Z
dc.date.available2020-12-03T09:31:03Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40424
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, okul öncesi ve ilkokul çocuklarının mizah gelişimlerini Paul E. McGhee'nin mizah gelişim kuramına göre incelemektir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2-13 yaş grubundan 101 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış gözlem formları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada Paul E. McGhee'nin mizah gelişim kuramına uygun örneklerin yer aldığı 5:01 uzunluğunda bir video kullanılmıştır. Araştırma grubundaki çocuklar videoyu 3'er li gruplar halinde ikişer kez izlemiştir. Bu sırada araştırmacı bilgisayarın kamerası ile çocukların tepkilerini kaydetmiştir. Ardından kaydedilen bu görüntüler incelenerek gözlem formları doldurulmuştur. Araştırmanın verileri nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre tüm evrelerde en az gülme tepkisi sırasıyla 2, 3 ve 4 yaş grubundaki çocuklarda görülürken, en fazla gülme tepkisi 2. 3. ve 4. evrelerde 5 yaş grubundaki çocuklarda, 5. evre de 11-13 yaş grubundaki çocuklarda görülmüştür. Çocukların gülme tepkisi dışında ellerini birbirine vurma, yüzünü kapatma, kaşlarını çatma, öne eğilme, kendini geriye atma, dil çıkarma, omuz kaldırma gibi davranışlarda bulundukları görülmüştür. Araştırma bulgularına göre çocukların en fazla gülme tepkisi verdiği sahnelerin görsel ve hareket içeren örnekler olduğu, en az gülme tepkisi verdiği sahnelerin ise sözel mizah içeren örnekler olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Mizah gelişimi, uyumsuzluk kuramı, mizah
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate humor development of preschoolers and elementary school children according to the Theory of Humor Development of Paul E. McGhee. The research is conducted based on the principles of the case study which is one of the qualitative studies. A total of 101 children ages between 2 to 13 participated in this study. The data of study were collected through semi-constructed observation scales prepared by the researcher. In this research, a 5.01 minute-long video, which includes patterns from Paul E. McGhee's humor development theory, is used. Each group consists of three children and they watched the video at least twice. In the meantime, the reactions of children were recorded by researcher with a computer camera. Afterwards, observation recording sheets are filled according to the data collected from records. The data analyzed with two of qualitative research techniques which are descriptive analysis and content analysis. The results of the study indicate that while the minimum laughing reaction was seen at 2-year-old, 3-year-old and 4-year-old children, respectively. On the other hand, the maximum laughing reaction is seen at the stages of 2, 3 and, 4 in the group of 5-year-old children. 5th stage was observed in the group of children, from 11-year-old to 13-year-old. Besides the laughing reaction, the behaviors namely; clapping, hiding face with hands, frowning, leaning forward, leaning back, sticking out tongue and rising shoulder were noted. According to the findings of the research, children reacted by laughing most to the examples including visual and action scenes and they reacted by laughing least to the examples including verbal statements.Key Words: Humor development, incongruity theory, humoren_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul öncesi ve ilkokul çocuklarında mizah gelişimi
dc.title.alternativeHumor development of preschooler and elementary school children
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmPreschool period
dc.subject.ytmPiaget, Jean
dc.subject.ytmPrimary school students
dc.subject.ytmHumour
dc.subject.ytmSense of humor
dc.subject.ytmChild development
dc.subject.ytmMismatch
dc.identifier.yokid10015841
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid333878
dc.description.pages115
dc.publisher.disciplineİlköğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess