dc.contributor.advisor | Kayıkçı, Kemal | |
dc.contributor.author | Engür, Arzu | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T09:30:40Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T09:30:40Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40370 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, teknoloji öğretmenlerinin okul müdürlerinin sergiledikleri teknolojik liderlik becerileri hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Bu araştırmada hem nicel hem de nitel araştırma teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın verileri nicel yöntem açısından `Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Ölçeği`, nitel yöntem açısından ise yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Nicel yöntem açısından, Antalya ilinde ilkokul, ortaokul ve lisede çalışan bilişim teknolojileri öğretmenleri örneklem olarak alınmıştır. 308 öğretmenin cevapladığı veri toplama aracı değerlendirmeye alınmıştır. Katılımcıların, okul müdürlerinin sergiledikleri teknolojik liderlik becerilerine ilişkin görüşlerinin; cinsiyet, okul türü, okul kademesi bağımsız değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amacıyla parametrik analiz teknikleri kullanılmıştır. Bilişim teknolojisi öğretmenlerinin görüşlerine göre okul yöneticilerinin, teknoloji liderliği davranışının 'Verimlilik ve Profesyonel Uygulama' boyutunda yüksek olduğu, 'Liderlik ve Vizyon, Öğrenme ve Öğretme, Destek, Yönetim ve İşlemler' boyutunda orta düzeyde olduğu, en düşük düzeyde gördükleri boyut ise 'Ölçme ve Değerlendirme, Sosyal, Hukuki ve Etik Konular' boyutu olduğu belirlenmiştir. Bu çalışmanın nitel veri toplama boyutunda yarı yapılandırılmış görüşmelere toplam 16 adet bilişim teknolojileri öğretmeni katılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesi ise içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Nicel araştırma teknikleriyle elde edilen bulguların, nitel araştırma tekniklerinden elde edilen bulgular tarafından da desteklendiği görülmüştür. Öğretmen görüşlerinin cinsiyet değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğini test etmek amacıyla uygulanan t testi sonuçları incelendiğinde, her üç boyutta da cinsiyet değişkenine göre öğretmen görüşleri arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür.Öğretmen görüşlerinin okul türü değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğini test etmek amacıyla uygulanan t testi sonuçları incelendiğinde, özel kurumda çalışan öğretmenlerin okul müdürlerinin teknolojik liderlik becerilerini resmi kurumda çalışanlardan çok daha yeterli düzeyde olduğunu düşündükleri sonucuna varılmıştır.Öğretmen görüşlerinin okul kademesi değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğini test etmek amacıyla uygulanan varyans analizi sonuçları incelendiğinde, her üç boyutta da ilkokulda çalışan öğretmenlerin daha olumlu düşündüğü sonucuna varılmıştır.Öğretmenlerin genel olarak görüşleri değerlendirildiğinde, okul müdürlerinden teknolojiyi etkin kullanan, güncel teknolojileri takip eden, teknoloji için bütçe ayıran,eğitimde teknoloji kullanımını destekleyen kişi olmasını bekledikleri görülmüştür. Öğretmenlerin okul müdürlerinin eğitim teknolojisi kullanımını yetersiz gördükleri ve zorunlu haller dışında yeni teknolojilerin kullanımına kapalı oldukları sonucuna varılmıştır. Okul müdürlerinin en çok kullandığı eğitim teknolojilerinin ise bilgisayar, projeksiyon, telefon ve bakanlığın zorunlu tuttuğu yazılımların (e-okul, KurumNET, MEBBİS gibi) olduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Okul Yöneticileri, Teknoloji Liderliği ve Liderlik, Eğitim Teknolojileri, Bilgi ve İletişim Teknolojileri, Teknoloji Öğretmenliği | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the opinions of technology teachers about the technological leadership skill portrayed by school principals. In this research both qualitative and quantitative research techniques were used. The data of the research were collected by `Technology Leadership of School Principals Scale` according to quantitative method and by semi configured interview technique according to qualitative method. According to quantitative method IT teachers working in primary, secondary and high schools in city of Antalya were taken as sample. Data collection tool responded by 308 teachers were evaluated. Parametric analysis techniques were used in order to determine whether the opinions of participants about the leadership skills portrayed by school principles differ according to independent variables such as gender, school type and school level or not. According to the opinions of IT teachers it was determined that the technology leadership behavior of school principals are at high level in `efficiency and professional application` dimension, at medium level in `leadership and vision, learning and teaching, support, management and operations` dimension and at lowest level in `assessment and evaluation, social, legal and ethical issues` dimension. 16 IT teachers participated to the semi structured interviews in the qualitative data collection dimension of this study. The analysis of qualitative data was performed by content analysis. It was also observed that the findings obtained by quantitative research techniques were supported by findings obtained by qualitative research techniques. When t test resultswere examined, which were applied in order to test whether teacher opinions differ according to gender variable or not, it was observed that there was no significant difference between teacher opinions in all three dimensions. When t test resultswere examined, which were applied in order to test whether teacher opinions differ according to school type variable or not, it was observed that teachers working in private enterprises consider the technological leadership skills of school principals to be much more sufficient compared to teachers working in public enterprises. When variance analysis resultswere examined, which were applied in order to test whether teacher opinions differ according to school level variable or not, it was observed that teachers working in primary school think more positively in all three dimensions. When the opinions of teachers were generally evaluated, it was observed that they expect school principals to be people who use technology efficiently, who follow up to date technologies, who spare budget for technology and who support technology usage in education. It was concluded that teachers assume the education technology usage of school principals to be insufficient and that they are closed to usage of new technologies except necessary situations. It was also concluded that the most commonly used education technologies by school principals were computers, projectors, phones and software necessitated by the ministry (such as e-okul, KurumNET, MEBBİS) Key words: School Principals, Technology Leadership, Education Technologies, Information and Communication Technologies | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Teknoloji öğretmenlerinin okul müdürlerinin teknolojik liderik becerileri hakkındaki görüşleri | |
dc.title.alternative | Opinions of technology teachers about the technological leadership skills of school principals | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Technology lesson | |
dc.subject.ytm | Technology utilization | |
dc.subject.ytm | Key technology player | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Education technology | |
dc.subject.ytm | Information and communication technology course | |
dc.identifier.yokid | 10045965 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 372180 | |
dc.description.pages | 137 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı | |