Show simple item record

dc.contributor.advisorBıçak, Bayram
dc.contributor.authorAyvalli, Merve
dc.date.accessioned2020-12-03T09:30:03Z
dc.date.available2020-12-03T09:30:03Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-09-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40352
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı PISA 2012 matematik okuryazarlığının OECD üyesi ülkeler ve Türkiye'deki cinsiyet ve bölge grupları arasında ölçme değişmezliğinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmaya PISA 2012 değerlendirmesinde uygulanan bilişsel test kitapçıklarından tüm ülkelerde ortak olarak uygulanmış olan 8 no'lu kitapçık seçilmiştir ve araştırma OECD üyesi olan ülkelerde 8 no'lu kitapçığı almış olan 23.311 öğrenci ve Türkiye'de bu kitapçığı alan 377 öğrenciye ait veri seti üzerinden yürütülmüştür. İlk olarak ülke, cinsiyet ve bölge grupları için ayrı ayrı doğrulayıcı faktör analizi yapılarak ölçme modelleri tüm gruplar için doğrulanmıştır. Daha sonra tüm gruplar için kovaryans matrislerinin eşitliği testi yapılarak ölçme değişmezliğinin test edilmesi aşamasına geçilmiştir. Ölçme değişmezliği çoklu-grup doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonuçları Türkiye'deki cinsiyet ve bölge grupları için ölçme değişmezliğinin sağlandığını ancak OECD üyesi ülkeler için ölçme değişmezliğinin sağlanamadığını, ölçme değişmezliğine ilişkin modeller arasında en iyi çalışan modelin güçlü faktöriyel değişmezlik modeli olduğunu göstermiştir.
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the measurement invariance of PISA 2012 mathematical literacy among the OECD member countries, and gender and region groups in Turkey.Among cognitive test booklets implemented in PISA 2012, booklet 8 which was used commonly by all countries was selected for this correlational survey study. The study was conducted using the dataset belonging to 23.311 students that took booklet 8 in the OECD member countries and 377 students that took this booklet in Turkey. Initially, measurement models were verified for all groups by performing a confirmatory factor analysis separately for gender and region groups. The research then proceeded with the phase of testing the measurement invariance by testing the equivalence of covariance matrices for all groups. The measurement invariance was tested by means of a multi-group confirmatory factor analysis.The results revealed that the measurement invariance held true for the gender and region groups in Turkey, but not for the OECD member countries, and that the strong factorial invariance model was the one that worked most successfully among the models of measurement invariance.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titlePISA 2012 matematik okur-yazarlığı testinin ölçme değişmezliğinin incelenmesi
dc.title.alternativeAn investigation into the measurement invariance of PISA 2012 mathematical literacy test
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-09-28
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMathematical literacy
dc.subject.ytmProgramme for International Student Assesment
dc.subject.ytmMeasurement invariance
dc.subject.ytmTests
dc.identifier.yokid10126169
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid436748
dc.description.pages71
dc.publisher.disciplineEğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess