Üstbilişsel stratejiler ile tasarlanmış öğretim uygulamalarının üniversite hazırlık sınıfındaki öğrencilerin dinleme becerilerini geliştirmesine etkisi
dc.contributor.advisor | Erdoğan, Mehmet | |
dc.contributor.author | Çevikbaş, Hacer | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T09:29:59Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T09:29:59Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40346 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, üstbilişsel stratejiler ile tasarlanmış öğretim uygulamalarının üniversite hazırlık sınıfında İngilizce eğitimi alan öğrencilerin İngilizce dinleme başarılarına etkisini incelemektir. Araştırma deseni olarak, ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Etkinin gözlemlenmesinde hem nicel hem nitel veri kaynaklarından yararlanılmıştır. Nicel veri kaynağı olarak dinleme becerisi için hazırlanan başarı testi, nitel veri kaynakları için ise yapılandırılmış öğrenme günlükleri ve yansıtıcı formlar kullanılmıştır.Araştırma, bir devlet üniversitesinde hazırlık eğitiminde 'pre- intermediate' (orta altı) İngilizce yeterlilik düzeyinden seçilen iki sınıf üzerinde (deney, n=11 ve kontrol, n=11) yedi haftalık bir sürede gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda üstbilişsel strateji öğretimleri dinleme derslerine entegre olarak, bilinçli ve ana dilde sistematik olarak verilmiştir. Kontrol grubuna ise devam eden uygulamaların dışında herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Her iki grupta öntest ve sontest olarak kullanılan dinleme becerileri başarı testi sonuçlarına göre, deney grubu puanlarında kontrol grubuna göre daha fazla artış olmasına karşın, iki grubun dinleme başarıları arasında Mann Whitney U testi sonuçlarına göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark gözlenmemiştir. Ancak, nitel veri kaynakları dikkate alındığında üstbilişsel stratejiler öğretiminin öğrencilerin dinleme çalışmalarına yönelik motivasyonlarında artışa ve strateji kullanımına yönelik tutumlarında olumlu yönde bir değişikliğe neden olduğu tespit edilmiştir. Bu araştırmada, kasıtlı bir üstbilişsel stratejiler öğretimi uygulamalarının öğrencilerin başarılarında kısa zamanda somut olarak bir testle gözlenebilecek bir artışa neden olmamakla birlikte dinleme becerilerinde daha başarılı olabilecekleri yönünde bir tutum geliştirmeleri için, bu üstbilişsel stratejilerin dil öğreniminde kullanılması ve başka dil becerilerine yansıtılmasının gereği vurgulanmaktadır. | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to investigate the effect of instructional activities designed with metacognitive strategies on English listening success of students getting English education in prep class at a university. A quasi-experimental design with pre-test and post-test with control group has been used as the research design. Both qualitative and quantitative data tools were used for observing the effect. An achievement test prepared for listening skills, structured learning diaries and reflective forms were used for quantitative and qualitative data. The research was undertaken in seven weeks on two groups chosen from 'pre-intermediate' English proficiency level in prep class education at a state university (experimental group, n=11 and control group, n=11). Metacognitive strategy training for the experimental group was given systematically, in mother tongue, consciously and integrated into the listening lessons. Any kind of intervention wasn't applied to the control group rather than the ongoing application. According to the results of the listening skills achievement test used as pre-test and post-test in both groups, statistically significant difference between the listening successes of the two groups wasn't observed according to Mann Whitney U test results although there was more increase in listening test marks of the experimental group compared to the control group. However, it was identified that metacognitive strategy training caused an increase on the motivation concerning the listening practises of the students. Though a deliberate metacognitive strategy training didn't cause an increase to be observed perceptibly via a test in the success of the students, the necessity of the use of metacognitive strategies in language learning and reflection of it into other language skills are emphasized in this research for the students to develop attitudes to be more successful in listening skills. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Üstbilişsel stratejiler ile tasarlanmış öğretim uygulamalarının üniversite hazırlık sınıfındaki öğrencilerin dinleme becerilerini geliştirmesine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of instructional activities designed with metacognitive strategies on developing listening skills of students in university prep class | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Preparatory classes | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | Metacognitive | |
dc.subject.ytm | Universities | |
dc.identifier.yokid | 10123088 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 436745 | |
dc.description.pages | 131 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |