Show simple item record

dc.contributor.advisorŞekercioğlu, Güçlü
dc.contributor.authorUkşul, Ertunç
dc.date.accessioned2020-12-03T09:29:55Z
dc.date.available2020-12-03T09:29:55Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40341
dc.description.abstractÜlkelerin bilimsel ilerlemeleri, o ülkede araştırma geliştirme faaliyetlerine ayrılan kaynakların, yapılan bilimsel yayınların, projelerin ve alınan patentlerin sayısı gibi bazı parametreler ile ölçülmektedir. Bu nedenle bilimde ilerlemek isteyen her toplumun bu parametrelerin niceliğini ve niteliğini artırabilecek bilimsel politikalar üretmesi gerekmektedir. Bilim politikalarının en önemli başvuru kaynaklarından biri üretilen yayınların matematiksel ve istatistiksel yöntemlerle incelendiği bibliyometrik araştırmalardır. Bu araştırmalarda yayın ve atıf sayıları, yazar, kurum ve dergilerin nitelikleri gibi birçok etmen incelenmekte ve değerlendirilmektedir. Bu anlamda, bibliyometrik çalışmalar, bilim dünyasının ve ülkelerin bilim ve yayın politikalarını belirleyen ve onlara yön veren araştırmalardır.Bu çalışmada Türkiye'de eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılan bilimsel yayınlar bibliyometrik yöntemlerle incelenerek, alandaki yayın üretiminin ve yazar/atıf ilişkilerinin niceliğini ve niteliğini artırabilecek politikaların üretilmesine katkı sağlayacak bulguların ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.Bu çalışma betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini 2006-2015 yılları arasında eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yayımlanmış Web of Science (WoS) veri tabanında taranan Türkiye adresli 205 makale ve 51 tam metin bilidiri oluşturmaktadır. Yayınlar sosyal ağ analizi yöntemi kullanılarak belirlenen bibliyometrik parametreler doğrultusunda analiz edilmiştir. Bu yöntemle alandaki bilgi yapısı, ilişkiler ve eğilimler görselleştirilmiş, ortaya çıkan ağın yapısı hakkında istatistiksel bilgiler verilmiştir.Türkiye'de eğitimde ölçme ve değerlendirme alanının genel profilinin belirlenmesi amacıyla ilk olarak yayın ve atıf sayılarının belirli değişkenler açısından frekans ve yüzde analizleri yapılmıştır. Daha sonra yayın ve atıf yapma ilişkileri belirli değişkenler açısından bibliyometrik parametreler doğrultusunda sosyal ağ analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Son olarak ortak atıf ve ortak kelime analizleri yapılarak alandaki eğilimler tespit edilmiştir.Araştırma sonucunda Türkiye'de eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yayın üretiminin önemli bir kısmının belirli araştırmacılar tarafından gerçekleştirildiği, yayın yapılan dergilerin az sayıda ve Türkiye adresli dergilerle sınırlı kaldığı, yayınların ve yazarların aldıkları atıf sayılarının ise düşük olduğu ve bu atıfların belirli yayın ve yazarlarda toplandığı tespit edilmiştir. Alandaki yayın yapma ilişkileri açısından çok yazarlı yayınların sayısının yüksek, yazar ve kurum ilişkilerinin yoğun olduğu belirlenmiştir. Atıf yapma eğilimleri açısından incelendiğinde yapılan atıfların, çalışmaların en çok yayımlandığı Türkiye adresli dergilerde toplandığı tespit edilmiş, buradan da yapılan çalışmaların yerel kaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Atıf yapma ilişkileri analiz edilerek elde edilen konu ve kavram eğilimleri incelendiğinde ise, eğitimde ölçme ve değerlendirme alanına yön veren dönüm noktası ve kilometre taşı olabilecek atıf kaynaklarının ve kavramların olmadığı, bu nedenle alanın uluslararası alanyazındaki güncel gelişim ve değişimlerden uzak kaldığı, zor değişen katı bir yapısı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Bibliyometrik Analiz, Sosyal Ağ Analizi
dc.description.abstractThe scientific progress of the country is being measured by certain parameters such as the number of scientific publications, projects, received patent and the resources allocated to research and development in the country. Therefore, every society that wants to progress in science is required to produce scientific policies that can improve the quantity and quality of these parameters. One of the most important reference source of science policies are bibliometric study which are examination of the reference publications with mathematical and statistical methods. In these researches many factors such as publication and citation counts, qualifications of the authors, institutions and journals are being examined and evaluated. In this sense, bibliometric studies determine and give direction to the editorial policy of science and research of the country.In this study, the scientific researches performed in the measurement and evaluation in education field in Turkey are examined with bibliometric methods to improve the quantity and quality of the scientific production and author / citation relationships.This study is a descriptive research. The population of the research is Turkey addressed 51 full-text proceedings and 205 articles published in the measurement and evaluation in education field between the years 2006-2015 and scanned in the database Web of Science (WoS). Publications were analyzed with social network analysis method according to bibliometnc parameters. With this method, structure of knowledge, trends the relationship in the field are visualized and statistical information are presented about the structure of the resulting network.Firstly, publication and citation frequencies and percentages analyzes were performed to determine the general profile of the measurement and evaluation in education field in Turkey. Then, publication and citation relationships were analyzed by social network analysis method in accordance with bibliometric parameters in terms of specific variables. Finally, co-citation and co-word analysis are performed to determine the trends in the field.In the results of the research, it is found that significant portion of the production in measurement and evaluation in education field in Turkey is carried out by certain researchers and they are published in a small number of Turkey addressed journals, the publication and remains limited to the magazine, also the number of citations received by publications and authors are low and most of them are collected in certain publications and authors. In terms of relations in the field of broadcasting, number of multi-authored publication are high so, the authors are intense to corporate relations. In terms of citations trends, most studies refer Turkey addressed journals which are also publication journals, it has been concluded that studies remain in the local. With analysing the citation relationship, subject and concept trends are examined, it is found that there are no landmark and milestone reference resources and concepts in the field, therefore the field have solid structure and remain out of the current developments and changes in the international literature.Keywords: Measurement and Evaluation in Education, Bibliometric Analysis, Social Network Analysisen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürkiye`de eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılmış bilimsel yayınların sosyal ağ analizi ile değerlendirilmesi: Bir bibliyometrik çalışma
dc.title.alternativeEvaluation of scientific publications made in measurement and evaluation in education field in Turkey with social network analysis: A bibliometric study
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmScientific publication
dc.subject.ytmBibliometry
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmSocial networks
dc.identifier.yokid10123822
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid436747
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineEğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess