Fen bilimleri öğretmenlerinin özerklik desteği ile öğrencinin akademik başarısı arasındaki ilişkinin saptanması
dc.contributor.advisor | Demirkol, Ahmet Yaşar | |
dc.contributor.author | Ergin, Semra | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T09:29:52Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T09:29:52Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40336 | |
dc.description.abstract | Motivasyon, sosyal bilimlerin bir çok alt disiplini kadar eğitim bilimleri için de önemli bir konudur. Çünkü değişen ve karmaşıklaşan sosyal ve ekonomik yaşam içerisinde öğrencilerin başarısını olumsuz etkileyen faktörlerin sayısı artmaktadır. Öğrenci başarısını olumsuz etkileyen etkenlerin sayısının hızla arttığı günümüzde öğrenciyi motive edici girişimlere duyulan ihtiyaç da artmaktadır. Öğrencilerin motivasyonu ve başarısında önemli bir rol oynayan öğretmen öğrenci ilişkilerinde öğretmenlerin öğrencilere sağladığı özerklik desteğinin öğrenci motivasyonuna önemli bir etkisinin olduğu görülmektedir. Özerklik desteği, öğrencilerin dışsal etkenleri içselleştirerek benimsemelerini ve beklentiler doğrultusunda motive olmalarını sağlamaktadır.Türk eğitim sisteminin bir çok sorununun olduğu ve öğrencilerin başarısı için bir kriter olarak kabul edilen ulusal ve uluslar arası nitelikli sınavlarda yeterli başarıyı elde edemedikleri görülmektedir. Bilimsel düşünme ve bilimsel olguları kavrayıp açıklama açısından büyük bir önemi olan fen ve teknoloji dersleri de öğrencilerin yeterli başarıyı gösteremediği alanlardan birisi olarak öne çıkmaktadır. Modern hayatın gereklerine uyum sağlayabilmek için büyük bir öneme sahip olan fen ve teknoloji eğitiminde öğrenci başarısının artırılması eğitim sisteminin genel başarısının da artırılması için özel bir yere sahiptir. Bu başarının elde edilebilmesi eğitim sistemi kadar öğretmenlerin öğrencilerle özerklik temelinde kuracağı ilişkinin yaratacağı motivasyona da bağlıdır.Bu araştırmada motivasyonun eğitim başarısına etkisi, motivasyon teorileri, özerklik kuramları ve öğretmenlerin öğrencilere sağlayacağı özerklik desteğinin öğrenci başarısına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın amaçları doğrultusunda fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğrencilere sağladığı özerklik desteğinin ortaokul öğrencilerinin başarısına etkisi istatiksel olarak incelenmiştir. Araştırmada veriler anketlerle toplanmış ve SPSS Programında analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenlerin öğrencilere yönelik özerklik tutumları orta düzeyde kontrol edici biçimdedir. Araştırmaya göre öğretmenlerin yüksek düzeyde kontrol edici tutumları ile öğrenci başarısı arasında istatistiki olarak ters yönlü ve zayıf bir ilişki varken öğretmenlerin orta ve yüksek düzeydeki özerklik desteğinin öğrenci başarısı ile istatistiki olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. | |
dc.description.abstract | Motivation is important in social sciences as in many other educational sciences, too. All bad influences are increasing and students are in the middle of a constantly changing and getting more and more complicated social and economical life. As all those negative influences are increasing rapidly good motivation is nowadays even more necessary and needed. Good teacher-student relationships and teachers' autonomous support are important for students' success in studies. Autonomous support gives good motivation and helps students internalizing influences and expectations coming from the outside.The Turkish education system has many problems and students' success in examinations either nationally or overseas are not very satisfying. Being able to think out of the angle of science or science phenomenons, science and technology are very important. Especially, in these two areas students aren't as successfull as necessary. Science and technology are very important in modern life style and that's why success in science and technology will increase success in the education system in general, too. To be able to reach this success, teachers' autonomous student support and motivation are as important as the education system in general.Motivation in educational success, motivation theories, autonomous theory and autonomous support given by teachers are examined in this research. Research proofs that among middle-school students the autonoumous support of the science and technology teacher has influence on the students' success. Research has been done by collecting surveys and surveys have been analized by a SPSS program. It has been observed that teachers autonomous attitude towards students is middle-level controlling. According to research and based on statistics if autonomous attitude is added on middle- or high-level controlling attitude or a weak relationship between teacher and student. It has no connection to students success. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen bilimleri öğretmenlerinin özerklik desteği ile öğrencinin akademik başarısı arasındaki ilişkinin saptanması | |
dc.title.alternative | The Relationship between science teachers' support of autonomy with student's academic achievement | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science and technology course | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Autonomy | |
dc.subject.ytm | Learner autonomy | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Secondary school teachers | |
dc.identifier.yokid | 10100132 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 421496 | |
dc.description.pages | 109 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |