Show simple item record

dc.contributor.advisorOrhon, Günseli
dc.contributor.authorÜnal, Kübra
dc.date.accessioned2020-12-03T09:29:10Z
dc.date.available2020-12-03T09:29:10Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-12-03
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40276
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının sahip oldukları değerlerin onların öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını (ÖMYT) yordayıp yordamadığını ortaya koymaktır. Bu doğrultuda, farklı branşlarda okuyan öğretmen adaylarında bu değerlerin değişip değişmediği, öğretmen adaylarının lisans öğrenim hayatlarında ÖMYT'lerini yordayıcı değerlerin kazanılıp kazanılmadığı ve cinsiyet değişkenine göre bu değerlerin farklılık gösterip göstermediği veya hangi yönde farklılık gösterdiği de ortaya koyulmuştur. Tarama deseni kullanılarak yapılan bu araştırmada, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde Sınıf Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmeliği, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği ve Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümlerinde1. ve 4. sınıf düzeyinde lisans eğitimi almakta olan 404 öğretmen adayına Portre Değerler Anketi (PDA) ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum (ÖMYT) Anketi uygulanmıştır. Anketler yardımıyla toplanan nicel veriler SPSS ve Lisrel programlarında analiz edilmiştir. Veri analizleri sonucunda,öğretmen adaylarının 'değişime açıklık' ve 'muhafazakarlık' değerlerinin onların ÖMYT'lerini yordayabildiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının en yüksek değer tercihlerinin 'evrensellik' ve düşük değer tercihlerinin 'değişime açıklık' olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum düzeylerine bakıldığında ise en yüksek tutum ortalaması 'saygınlık' boyutunda ve en düşük tutum ortalaması 'öğretme eylemi' boyutunda hesaplanmıştır. Son olarak, öğretmen adaylarının değer ve ÖMYT ortalamalarının 1. sınıftan 4. sınıfa doğru anlamlı düzeyde azaldığı görülmüştür. Ayrıca, öğretmen adaylarının ÖMYT'lerini yordayıcı değerlerinin bölüm ve cinsiyet değişkenlerine göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, eğitim fakültelerinin öğretmen eğitimi programlarına öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik olumlu tutum ve ilgili değerleri geliştirebilecekleri içeriklerin eklenmesi gerektiği önerilmektedir.
dc.description.abstractThe aim of this study is to demonstrate if the values of teacher candidates can be predicted from their attitudes toward teaching profession (ATTP), if these values differ between the teacher candidates who study in different departments, if the values predicting teacher candidates' attitudes toward teaching profession have been earned by the end of the undergraduate education and if these values differ between genders or in which ways they differ. In this research, survey design was used, and necessary data were obtained by Portrait Value Questionnaire (PVQ) and Attitude toward Teaching Profession (ATTP) Questionnaire. The statistical population was 404 1st and 4th grade of students studying in the departments of Classroom Teaching, Preschool Teaching, Physical Education and Sports Teaching, Primary School Mathematics Teaching and Science Teaching in Mehmet Akif Ersoy University. The collected data were analyzed in the programs of SPSS and Lisrel. The research results showed that teacher candidates' values of 'openness to change' and 'conservation' can predict their ATTP. Besides, it was detected that teacher candidates' top value preference is 'universalism' and the lowest value preference was under 'openness to change' like self-direction and stimulation. On the other hand, teacher candidates considered teaching profession as 'respected' at most, and their 'teaching action' attitudes which is under the term of dedication to the profession were at the lowest level between all other attitudes. Lastly, it was found that the teacher candidates' value and ATTP means decreased in a meaningful way from 1stgrade to 4th grade. Moreover, it was seen that the teacher candidates' values predicting their ATTP differed significantly in terms of gender variable and department variable. According to the results obtained, it has been suggested that the contents that teacher candidates will improve concerned values and positive attitudes toward teaching profession should be added into the teacher training programs.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını yordayıcı değerler: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde bir araştırma
dc.title.alternativeThe values predicting teacher candidates' attitudes towards teaching profession: Mehmet Aki̇f Ersoy University research
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-12-03
dc.contributor.departmentEğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmCandidate teachers
dc.subject.ytmVocational attitude
dc.subject.ytmMehmet Akif Ersoy University Faculty
dc.subject.ytmUniversities
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmTeachers
dc.identifier.yokid10169843
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid488720
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess