Examining the relationship between English admission test (LYS-5) and four language skills of undergraduate students
dc.contributor.advisor | Saka, Fatma Özlem | |
dc.contributor.author | Asma, Burak | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T09:28:47Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T09:28:47Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-09-23 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40243 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, LYS-5 (Lisans Yerleştirme Sınavı) İngilizce testinin İngilizceÖğretmenliği Bölümü öğrencilerinin hedef dilin dört becerisindeki dil becerilerini yordamadurumunu ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden yordayıcıkorelasyonel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu Türkiye'nin güneyinde büyükbir şehirdeki devlet üniversitesinin İngiliz Dili Eğitimi Bölümü'ne yeni başlayan ya dahâlihazırda bu bölümde okuyan 81 İngiliz Dili Eğitimi öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmadakullanılan veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen ve dört dil becerisini ölçen İngilizceYeterlilik Testi (İYT) aracılığıyla toplanmış, toplanan veriler uygun analiz tekniklerikullanılarak öğrencilerin LYS-5 İngilizce testi sonuçlarıyla karşılaştırılarak analiz edilmiştir.Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, LYS-5 İngilizce testi öğrencilerin İYT'deki toplampuanları açısından anlamlı bir yordayıcısıdır. Ancak, bu iki puan arasında düşük düzeyde birilişki vardır. Her bir beceriye ait puanların analizi sonucunda LYS-5 İngilizce testiöğrencilerin okuma becerilerindeki başarısını anlamlı bir şekilde açıklamasına rağmenarasındaki ilişki düzeyi orta olarak bulunmuştur. Bu çalışmanın diğer dikkat çeken bulgusudinleme, yazma ve konuşma becerisiyle ilgilidir. Analiz sonuçları LYS-5 İngilizce testinindinleme, yazma ve konuşma becerilerini anlamlı bir şekilde yordamadığını göstermektedir.Ayrıca, hazırlık programına katılan öğrencilerin hazırlık programından muaf olan ya dahazırlık programından muaf olmayıp henüz hazırlık eğitimini almamış öğrencilerden dahayüksek puanlar elde ettiği görülmüştür. Çalışmadan elde edilen bulgular ışığında ya LYS-5İngilizce testinin içeriğinin hedef dilin dört becerisini kapsayacak şekilde genişletilmesi ya daİngiliz Dili Eğitimi Bölümünün gereklilikleri doğrultusunda alternatif bir test türününgeliştirilmesi önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Lisans yerleştirme sınavı, LYS-5, sınav, ölçme ve değerlendirme,üniversite sınavı | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to unearth the role of LYS-5 (English Admission Test) EnglishTest in predicting ELT students' language performance in four skills of the target language.For this purpose, predictive correlational research design of quantitative research methods isadopted in the study. The study group consists of 81 undergraduate students who are eithernewly-enrolled or studying in the department of English Language Teaching during the fallsemester of the 2016-2017 academic year at a state university in a large province of southernTurkey. The data proceeded in this study are collected through Test of English LanguageProficiency (TELP) which is a four-language-skill assessment test developed by the researcherand the collected data are analysed with the scores of the students' LYS-5 English Test byutilizing appropriate analysis techniques. The findings of the study reveal that LYS-5 EnglishTest is a significant predictor of the students' success regarding the total scores of the studentsin the TELP; however, there is a low-level correlation between the scores of two tests. As aresult of analysing the scores of each skill, it was found that although LYS-5 English Testmeaningfully predicts the students' success in reading comprehension skills, the degree of therelationship is medium. Another prevailing finding of the present study is about listening,writing and speaking skills. The analysis results indicate that LYS-5 English Test is not asignificant predictor of students' listening, writing and speaking skills. Besides, the resultsattest that the students attending to the extensive language training in the preparatory schoolshave higher scores than the ones who were exempt from the preparatory school or were notexempt from it but have not studied yet. In the lights of the findings, it is suggested that eitherthe content of the current LYS-5 test should be extended in a way which will encompass fourskills of the target or an alternative type of test should be developed in line with therequirement of the department of English Language Teaching.Keywords: Undergraduate admission examination, LYS-5, testing, measurement andevaluation, university examination | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Examining the relationship between English admission test (LYS-5) and four language skills of undergraduate students | |
dc.title.alternative | İngilizce lisans yerleştirme sınavı (LYS-5) ile lisans öğrencilerinin dört dil becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-09-23 | |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | Language skills | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | University entrance examinations | |
dc.identifier.yokid | 10205222 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 514267 | |
dc.description.pages | 108 | |
dc.publisher.discipline | İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı |