Eğitim yöneticilerinin iletişim ve retorik becerilerine ilişkin öğretmen görüşleri: Bir durum çalışması
dc.contributor.advisor | Günbayı, İlhan | |
dc.contributor.author | İşler, Serpil | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T09:28:45Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T09:28:45Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-09-04 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40240 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, eğitim yöneticilerinin iletişim ve retorik becerileri hakkında öğretmen görüşlerini değerlendirmek ve bu becerilerin okul yönetimi ve öğretmenler üzerindeki etkisini belirlemektir. 2017-2018 eğitim öğretim yılında Antalya İli, Muratpaşa ve Konyaaltı İlçesi orta öğretim okullarında çalışan Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesiyle seçilen oniki öğretmen bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır.Bu araştırma; nitel bir çalışma olup, durum çalışması desenlerinden bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Veri toplama tekniği bireysel görüşmelerdir. Bu çalışmada önce uzman kişilerle beraber yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış, literatür çalışması yapılmıştır. Formda, öğretmenler için kısa bir ön bilgi verildikten sonra, kişisel bilgiler yer almaktadır. Kişisel bilgilerden sonra sorular sorulmuştur. Sorular görüşmenin akışına göre çeşitlenmiş, kişinin yanıtlarını açması sağlanmaya çalışılmıştır. Öğretmenlerin verdikleri cevaplar ses kayıt cihazına kaydedilmiştir. Çalışmada içerik analizi yapılarak, sonuçlar betimsel bir anlatım ile sunulmuştur. Doğrudan anlatımlara yer verilerek, ortaya çıkan temalar ve örüntüler çerçevesinde elde edilen bulgular araştırma hedefleri doğrultusunda sınıflandırılmıştır. Nitel araştırma paket programı NVIVO 10.0 kullanılarak açıklanması ve yorumlanması yoluna gidilmiştir. Bu çalışmanın sonucunda eğitim yöneticilerinin iletişim ve retorik becerilerine ilişkin öğretmen görüşleri belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçların eğitim yöneticilerinin iletişim ve retorik eksiklerini düzeltmede ve hataları görmede etkili bir şekilde rol oynayacağı düşünülmektedir. Bulgular; iletişimin ve retoriğin, öğretmenlerin motivasyonu, karara katılma süreci ve üreticiliği üzerine etkisini ortaya koymaktadır. Aktarılan katılımcı görüşleri; iyi bir dinleyici, doğru kelimeleri zamanında ve yerinde bulan bir yöneticinin, retoriğin gücünü etkili bir şekilde kullanarak, doğru hatip ve lider bir yönetici olabileceğini göstermektedir. Öğretmenlerin sundukları çözüm önerilerinin yönetici seçimi ve gelişimine etki edeceği düşünülmektedir. Anahtar kelimeler: İletişim Becerisi, Retorik Becerisi, Eğitim Yöneticisi, Öğretmen Motivasyonu. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to evaluate the opinions of teachers about the rhetorical and communicational skills of administrators and to determine the effects on the teachers. The sample of this study consists of twelve Turkish Language and Literature Teachers who participated in the project and worked in regions of Muratpaşa and Konyaaltı / Antalya.This research is a qualitative study with a multiple holistic case study design. A qualitative approach was selected for this study because this research was more concerned with understanding teachers' opinions about the communicational skills of their administrators. Data were collected via interviews by using half structured interview forms. At these interviews willingness was observed. Semi-structured interviews were used. During data analysis, the data were organized categorically. Interview transcripts were regularly reviewed. Comparisons were made with the data obtained from those interviews.At the end of the research, conclusions were emerged under ten themes and their sub-themes. According to study findings, it was found that the rhetorical and communicational skills of an educational administrator are very important for school management. The motivation, participation and productivity of teachers are affected by the school administrator's speech. It was determined that the educational administrators should be a good listener, be an orator, use rhetoric at the right time and place, be a lead manager. The participants suggested that school administrators can improve their skills of rhetoric and communication. Also they offered that institutions can use different techniques they purposed in their answers of study while choosing a school administrator. Findings are discussed in the framework of the related literature and some suggestions are made.Key Words: Communicational Skill, Rhetorical Skill, Educational Administrator, Teachers' Motivation. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Eğitim yöneticilerinin iletişim ve retorik becerilerine ilişkin öğretmen görüşleri: Bir durum çalışması | |
dc.title.alternative | The opinions of teachers about the rhetorical and communicational skills of educational administrators: A case study | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-09-04 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Efficient communication | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Education communication | |
dc.subject.ytm | Communication skill | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.subject.ytm | Rhetorical skill | |
dc.identifier.yokid | 10200544 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 512910 | |
dc.description.pages | 117 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı |